Followers

Tuesday, April 14, 2009

MIC, HINDRAF dan Slumdog Millionaires

Saya cuba untuk tidak menulis soal politik dalam seseminggu ini. Banyak perkembangan belaku membuatkan saya terpaksa menulis soal politik juga.

MIC minta tambah kerusi. Sebelum ini mereka mengugut untuk menolak jawatan kabinet. Saya tidak tahu ke mana kesudahan flip flop ini.

Seperti MCA mereka tidak cemerlang dalam pilihanraya 2008. Jika cerakinkan, mereka gagal mendapat sokongan kaum India, atau menyelesaikan masalah kaum India.

Ada laporan saya dengar, punca tidak puas hati ini timbul bila 'Godfather' mereka iaitu Samy Vellu tidak menganggotai kabinet.

Samy Vellu sebenarnya adalah punca MIC tidak diterima kaum India. Banyak rasa tidak puashati timbul bila beliau terlalu lama menjadi Presiden Parti. Mana-mana usaha menentang beliau didalam parti timbul, beliau akan musnahkan individu berkenaan.

Oleh kerana beliau mentadbir MIC secara autokratik, mana-mana yang tidak puas hati akan menyertai HINDRAF atau mendiamkan diri tetapi memangkah pembangkang.

Untuk apa minta ditambah jawatan kabinet? Adakah untuk mengembalikan kepercayaan kaum India? Saya rasa sikap pemimpin MIC itu dulu perlu berubah.

Sekarang jelas, motif Samy Vellu mempertahankan jawatan dengan harapan akan dilantik menjadi Menteri Kabinet di bawah PM baru. Retorik beliau mempertahankan jawatan untuk mengukuhkan MIC dan menarik kembali sokongan kaum India adalah omong kosong.

Gambit beliau gagal dan sekarang beliau mempertaruhkan kepentingan MIC yang sinonim dengan kepentingan beliau.

Buat kaum India keseluruhannya, hentikanlah diperbodohkan oleh HINDRAF kerana ia alat golongan tertentu untuk mewujudkan ketidakstabilan politik di Malaysia ini. Malaysia tidak mengamalkan budaya 'street fighter' seperti di Indonesia, Thailand dan Filipina.

Anda semua bertuah dilahirkan di Malaysia, kerana Melayu bukan bangsa oppressor. Jika tidak percaya bandingkan dengan negara India sendiri, bagaimana mereka layan bangsa mereka sendiri.

Tak percaya lagi pergi tengok 'Slumdog Millionaire' lah.

6 comments:

Anonymous said...

Saw your comment at Rocky's.
I miss the Mahathir era too.
anon/kl

sri tribuana said...

Yup miss it too much... nowday no body respect malay anymore,quarel over small things like kids...
*sigh*

Mook said...

we need to have faith in our new leader. trust him that he can do better, or at least at d same level with tun m. giv a chance.

Anonymous said...

Boleh pinjam VDV 'Slumdog Millionaire'

Penyokong Kuat Liverpool

Anonymous said...

I miss the Mahathir years most because I think then we were happy and we had a sense of pride of being Malaysian. La ni, celaru habis and it began with that one who just resigned and made Tun.
But whatever, yes, I do still wd give DSN a chance and hope he will turn things around.

sri tribuana said...

"Hope is a good thing, perhaps the best of things, and no good things ever dies"

-Shawshank Redemption