Followers

Monday, June 25, 2012

Kabinet Bayangan PR.

Kolumnis Free Malaysia Today, Selena Tan telah menamakan Kabinet Bayangan PR sekiranya mereka menang PRU ke 13. Selena Tan mendapat maklumat dari Ahli Parlimen PR yang tidak ingin namanya disebut. 


"Be that as it may, this columnist has talked to a Pakatan MP who wished to remain anonymous who has furnished some of the names for a few of the major ministries while some are names culled through observations from the performances of these lawmakers from the statements they have made or during their debates in the Parliament or State Legislative Assemblies and also through personal conversations with them, their friends or their acquaintances." Kata Selena Tay.

Mari kita lihat Kabinet yang ditunggu-tunggu ini:



1. PM  -  Anwar bin Ibrahim(PKR)

2. TPM( ada tiga weh)

a.   Lim Kit Siang(DAP)
b.  Haji Hadi Awang(PAS)
c.   dari Sabah atau Sarawak.


3.  Menteri Kewangan (tiga juga weh)

a.  Tony Pua(DAP)
b.  Rafizi Ramli(PKR)
c.  Nizar Jamaludin(PAS)

4.  Menteri Pelajaran

a.  Dzulkifly Ahmad(PAS)
b.  S.Kulasegaran(DAP)
c.  Chong Eng(DAP)

5.  Menteri Dalam Negeri.

a.  Azmin Ali(PKR)
b.  Mahfuz Omar(PAS)
c.  Manogaran(DAP)

6. Menteri Pertahanan

a.  Dr. Hatta Ramli(PAS)
b.  Liew Chin Tong(DAP)
c.  Tian Chua(PKR)

7.  Menteri Undang-undang.

a.  Karpal Singh(DAP)
b.  Gobind Singh(DAP)
c.  William Leong(PKR)
d.  Sivarasa (PKR)
e.  Hanipa Maidin (PAS)

8.  Menteri Kesihatan

a.  Dr. Lee Boon Chye(PKR)
b.  Dr. Tan Seng Giaw(DAP)
c.  Dr. Siti Mariah Mahmud(PAS)
d.  Dr. Micheal Jeyakumar(PSM)

9.  Menteri Pengangkutan

a.  Khalid Samad (PAS)
b.  Tan Kok Wai (DAP)
c.  Baru Bian (PKR)

10.  Menteri Perdagangan Antara Bangsa

a.  Khalid Ibrahim(PKR)
b.  Teresa Kok (DAP)
c.  Husam Musa (PAS)

11.  Menteri Pertanian.

a.  Salahudin Ayub(PAS)
b.  Ng Suee Lim(DAP)

12.  Menteri Luar

a.  Kamarudin Jaafar (PAS)
b.  Lim Guan Eng (DAP)
c.  Elizabeth Wong (PKR)

13.  Menteri Wilayah

a.  Lim Lip Eng (DAP)
b.  Nurul Izzah (PKR)

14. Menteri Alam Sekitar

a.  Fuziah Salleh(PKR)
b.  Che Rosli Che Mat(PAS)
c.  Nga Kor Ming(DAP)

15.  Menteri Wanita

a.  Zuraida Kamarudin(PKR)
b.  Fong Po Kuan(DAP)
c.  Siti Zailah Mohd Yusof(PAS)

16.  Menteri Hubungan Antara Kaum dan Antara Agama.

a.  Nik Aziz Nik Mat (PAS)
b.  Mujahid Yusof Rawa(PAS)
c.  Muhd Nur Manuty(PKR)
d.  Ngeh Ko Ham(DAP)
e.  V. Sivakumar(DAP)





Komen saya:

1. Ada 50 Menteri dalam Kabinet Bayangan PR termasuk PM. Ini lebih ramai dari menteri-menteri BN. Sebabnya semua nak dipuashatikan. Main sumbat sajalah.


2. Hanya 46% iaitu sebanyak 23/50 Menteri adalah Melayu/Islam. Lagi 54% bukan Melayu. Dalam kabinet BN, 18 dari 29 Menteri adalah Melayu/Islam iaitu bersamaan dengan 62%.


3. Tiada lagi Menteri d Jabatan Perdana Menteri yang menjaga urusan agama Islam.


4.  Kementerian Undang-undang mempunyai empat menteri bukan Melayu. Hanya seorang saja menteri Melayu iaitu Hanipa Maidin.


5.  Menteri Alam Sekitar dijangka bertelagah kerana Fauziah Saleh sangat phobia dengan radiasi walaupun pakar nuklear seperti Che Rosli Che Mat memberi pandangan saintifik ianya selamat.(Kilang Lynas)


6.  Paling menarik adalah Kementerian Antara Kaum dan Agama. Ia disandang oleh Nik Aziz, Dr Manuty  dan Mujahid Yusof Rawa untuk Melayu/Islam dan Ngeh Ko Ham dan V.Sivakumar bagi bukan Melayu. Saya menjangkakan Nik Aziz akan menduduki kementerian yang menjaga hal ehwal Islam. Namun PR meletakkan beliau di kementerian 'inter-faith' religion. Sudah tiada lagi daulatnya Islam kerana sudah setaraf dengan agama lain-lain. Pluraism.


Saya tak tahu kabinet ini dibuat tangkap muat saja atau PR serius dalam isu ini. Apa yang saya nampak segalanya caca merba dan macam rojak. Ada saja nama besar dalam PR, mereka sumbat dalam apa saja portfolio tanpa mengira kelayakan. Anehnya, Timbalan Presiden PAS, Mat Sabu tidak mempunyai portfolio. Tak ada portfolio yang sesuai buatnya? Mengapa orang no 2 dalam PAS tidak dihargai?


Kita boleh lihat bahawa dengan PR berjaya menakluk Putrajaya, dominance Melayu dan kedaulatan Islam menjadi terpinggir. 'Res ipsa liquitor'. Things speak for itself. Saya masih percaya, masih ramai pengundi Melayu atas pagar tidak ingin ini berlaku. Jika ada yang mengatakan bangsa tidak penting, apa jadi pada Islam sendiri? Mampu Nik Aziz, Munaty dan Yusof Rawa menahan asakan demi asakan dari Karpal, Lim Guan Eng dan Lim Kit Siang? Anwar sebagai PM sudah tentu memihak kepada yang ramai.


Kabinet ini tidak lain hanya memecahkan dominance Melayu. Melayu yang majoriti di 'neutral'kan dek keghairahan PAS untuk menumbangkan UMNO, dendam Anwar terhadap UMNO dan sikap menolak DAP terhadap apa saja yang memberi kelebihan kepada Melayu.


Haji Hadi menyatakan beliau tidak akan bertanding dalam PRU ke 13. Jika ini terjadi, untuk membolehkan Haji Hadi menjadi TPM, beliau akan dilantik senator..


Dan akhir sekali, Malaysia akan mempunyai Menteri Pertahanan yang paling ampuh. Mungkin kementerian itu perlu ditukar kepada Kementerian Peperangan. Musuh Malaysia akan lebih takut kepada Malaysia. Ini kerana Tian Chua akan menjadi Menterinya.


Mereka perlu bimbang telinga mereka digigit oleh Menteri Peperangan Malaysia yang terkenal kerana mengigit telinga polis!






5 comments:

Anonymous said...

Agak-agak daripada yang ramai jadi menteri tu berapa ramai pulak yang akan melompat jadi MP Bebas??? Makin huru-hara Malaysia kalau Fuckatan yang pegang, akhirnya rakyat Malaysia juga akan menderita dek janji-janji kerajaan 'Utopia' aka PELINGKUP RAKYAT....

Anonymous said...

nampak sangat pas jadi pencacai pakatan je lah. islam diangkat tinggi ke kalau dah pas tak dominan?

Anonymous said...

hari tu dap cakap saiz kabinet malaysia terlalu besar dan membazir. ini dah 50 org bukan ke jadi super membazir? cakap tak serupa bikin.

Anonymous said...

Itu tak termasuk Timbalan Menteri. Jenuh lah bayar gaji mereka.
Pelik juga Mat Sapu Bini Orang, tak tersenarai.

RD

Anonymous said...

Jawatan Tim.PM Hj.Adee,portfolio yg dipegang memang sah Penyelia Mudim,dan Pendaftar NikahKawin!Negaro Isleee macam POK NIK kato...ta 'dok,ta'dok...Hempuras,anak sampolimok punya anuar dan PAS,

Pisau karat celah gelegar
Hendak diambil aku geli
Cakap masa ceramah berdegar-degar
Dalam PR kena BULI,Pok Adi.