Followers

Thursday, April 16, 2009

Moral Dalam Politik

Saya dikejutkan dengan keputusan MB Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim yang tidak menerima perletakkan jawatan Exco dan ADUN Lenjan, Elizabeth Wong. Lebih mengejutkan lagi, Elizabeth Wong yang menawar diri untuk meletakkan jawatan, menerima keputusan MB dan mula bertugas semula.

Jadi keputusan beliau untuk meletakkan jawatan selama ini hanya melepaskan batuk ditangga? Siapa yang tidak sayang kerusi empuk Exco, kan.

Moral dalam politik memang berbeza-beza. Di Jepun atau negara Barat, skandal yang kecil-kecil pun boleh membuatkan pemimpinnya meletak jawatan. Di Malaysia, bekas Ketua Menteri Melaka Tan Sri Rahim Tambi Chik meletakkan jawatan apabila dikaitkan dengan skandal seks budak bawah umur. Tan Sri Muhamad Taib meletakkan jawatan Menteri Besar Selangor apabila skandal membawa wang cash 1.2juta di Australia.

Memang ada yang berhujah, gambar-gambar berkenaan adalah pencerobohan hak privasi beliau tetapi bukan isu gambar di sini. Di sini, isunya adalah moral seorang wakil rakyat, beragama Kristian boleh bersekedudukan dengan lelaki Melayu yang menjadi teman lelakinya.

Saya sangat berharap Tan Sri Khalid Ibrahim menerima perletakkan jawatan itu. Saya lebih berharap Elizabeth Wong sendiri lebih tegas hendak meletakkan jawatannya.

Kedua-duanya hanyalah lakunan nampaknya. Politic is politic

1 comment:

.@blogger.com said...

Salam,
Maruah si Eli tu? His! PR mana ada maruah. Kalau kepalanya @ Anwar dah tak bermaruah yg lain-lain lagi lah.