Followers

Monday, April 26, 2010

Weltanschauung

Weltanschauung merupakan 'worldview'. Ia berkait rapat dengan peribadi dan psikologi seseorang atau sesuatu kaum itu. Cara kita memahani dunia ini. Cara kita melihat dan merasa dan meyakini.

Bagaimana cara kita melihat dunia ini menentukan pula bagaimana karakter kita. Dan karakter anda merupakan takdir anda. Seperti yang saya tulis baru-baru ini, peribadi bangsa Melayu sangat pengalah. Sikap 'tak apa', 'tak kisah', 'biarlah' dan 'apa pandangan orang' sangat kuat dalam diri orang Melayu.

Kadang-kadang kita yang mengalah ini dilabelkan rasis supaya isu menegakkan hak kita tidak tidak boleh diungkit sama sekali. Sebelum saya menulis lebih lanjut, sila rujuk ke posting saya dahulu berjudul 'China Mentality."Klik sini

Sementara 'worldview' orang Melayu suka mengalah dan memberi, worldview orang Cina adalah mereka merupaka 'superior race'. Ini merupakan weltanschauung mereka. Tidak boleh kita persalahkan mereka. They simply can't help being superior. Sudah termaktub dalam gene mereka.

Mereka mempunyai sejarah budaya niaga selama 4000 tahun. Mereka sudah menjadi tamadun dunia ketika 'kuai lo'(orang putih) masih bertelanjang. Mereka sezaman dengan Mesopotamia, Mesir dan Babylon. Sementara tamadun itu sudah berkubur, banyak lagi tamadun Cina yang masih digunapakai.

Sebagai bangsa datangnya dari 'centre of universe', sudah tentu lain dari dunia mereka akan dianggap barbarian. Di Malaysia ini, sudah tentu mereka lebih cekap berpolitik dan berniaga, jika dibandingkan dengan orang melayu yang menghibakan.

Sementara orang Melayu yang suka berpecah, mereka cukup mudah disatukan oleh common interest: chinese supremacy. Jika Melayu benar-benar jumud dengan parti mereka, kaum Cina lebih mendengar Siqui,Dewan Perniagaan Cina dan berbagai pertubuhan NGO mereka. MCA dan DAP cuma political instrument saja bagi mereka. Common goal tetap chinese supremacy.

Dan tuntutan mereka tidak akan berkesudahan hingga mereka 'in control'. Maklumlah, mereka mendapat 'mandate from heaven' to govern universe. Ini weltanschauung mereka. Tak percaya lihatlah Singapura.

Bila kerajaan melancarkan sesuatu yang berbentuk perpaduan kaum, orang Melayu yang paling ghairah hendak bersatu. Kaum Cina tetap merasakan mereka tidak akan setaraf dengan inferior race. Mereka mungkin tak cakap secara terang-terangan tapi fahamlah sendiri. That's politic in the first place.

Di Hulu Selangor, undi Cina tetap tidak swing ke BN. Sekadar perbincangan saya turunkan maklumat yang saya dapat kerana ramai orang lebih percayakan statistik.

Kg Baru Cina KKB (Chinese area), saluran 2 - PKR
203, BN 77

Kg Baru Cina KKB (Chinese area), saluran 4 - PKR 256, BN 73

Kg Baru Cina KKB (Chinese area), saluran 1 - PKR 207, BN 56

Kg Baru Batang Kali (Chinese area), saluran 1- PKR 220, BN 58

Kg Baru Batang Kali (kawasan Cina), saluran 1- PKR 220, BN 58

Kg Baru Rasa (Chines......e area), saluran 1 - PKR 301, BN 75

Kg Bahru Kerling (Chinese area), saluran 1 - PKR 268, BN 122


Sudah banyak yang kerajaan beri dengan meliberalisasikan itu dan ini tetapi sudah sampai masa kaum Cina tidak mahu menjadi second fiddle lagi. Mereka kena menjadi master at all cost baru mereka berhenti. Dan jangan orang Melayu take for granted quantity mereka yang ramai. Jika tidak masakan Pizzaro denga hanya 200 orang Sepanyol boleh menakluk 5juta orang Inca.

Jika berani berubah, berubahlah weltanschauung untuk Melayu merasakan mereka juga superior race.

Update: Tentang isu ini, dua blog yang saya rekomen pembaca rujuk. Blog Dato Sri Dr. Khir Toyo: Sini (Posting 'Hulu Selangor: Satu Penilaian) Dan blog Outsyed The Box: Sini (Posting Danger Evident in Hulu Selangor)

1 comment:

Anonymous said...

Sri TriBuana,

Tiada yang aku tidak bersetuju dengan pandangan saudara. Memang itu kenyataan dan kebenaran nya. Tapi pokok pangkal kesalahan dan kesilapan pada bangsa saudara dan aku yang banyak begantung kepada 'kaum 'itu, itu sebab mereka merasa superior. Tengok saja di sekeliling kita kepada siapa mereka pergi baik dalam apa bidang sekali pun. Dalam politik, dalam kontraktor, projek dan sebagai nya. Siapa yang menjadi mereka superior?,. Ada kesedaran tentu akan berubah. Kaum kita perlu membantu dan jangan berperangai ketam yang berkelulusan PhD. HS telah memberi bukti nyata, tak kan mahu bukti lagi dan lagi.

TQ Bentayan