Followers

Wednesday, April 7, 2010

Persoalan Yahudi.

Dalam Quran ada menyatakan, Yahudi dan Nasrani tidak akan sependapat dengan kamu kecuali kamu mengikut mereka. Quran juga menyatakan, Yahudi ini dilebihkan dari bangsa lain tetapi mereka engkar kepada Allah.

Yahudi yang berada di Eropah untuk sekelian lamanya telah mewujudkan rasa tidak senang orang Eropah terhadap mereka. Merek menguasai bank-bank dan berbagai 'financial house' sejak berzaman seperti keluarga Rothschild dan Warburg.

Dalam era kapitalist, sesiapa yang menguasai bank menguasai ekonomi dan industri. Dunia yang kita kenali sekarang ini merupakan dunia kapitalis dan sudah tentu Yahudi merupakan Ki Dalangnya. Kita semua hanya Ramayana dan Sita Dewi dalam 'wayang kulit kapitalis'.

Selepas Perang Dunia Pertama, setelah Jerman tewas Yahudi dituduh sebagai punca kekalahan Jerman dalam mitos 'tikam dari belakang'. Yahudi yang sudah berdarah daging, berakar umbi dalam sistem kewangan dan kapitalis Barat(termasuk Amerika) sudah tentu dituduh berbagai.

Di zaman Hitler, dipuncak kekuasaan dan hampir di akhir kekuasaan Nazi, pemimpin Jerman ini berjuang dengan apa yang dinamakannya sebagai 'Jewish Question'. Yahudi merupakan barah bagi orang Eropah dan semua mereka tidak menyukai Yahudi. Hanya Jerman yang menunjukkan sangat kebencian ini dan menyediakan 'Final Solution'.

Tetapi oleh kerana mereka pandai memanipulasikan duit dalam sistem kapitalist dan industri, kebanyakkan negara Eropah lain tidak berani menunjukkan kebencian seradikal Hitler. Namun 'Jewish Question' tetap wujud. Henry Ford di Amerika menunjukkan kebenciaannya terhadap Yahudi dan menerbitkan buku 'International Jews' pernah dinasihati oleh board of directornya agar berdiplomasi sedikit dalam hal 'jewish question' ini. Dan Henry Ford memang antara 'robber baron' yang banyak menyumbang pada perjuangan Nazi.

Setelah Hitler tewas dalam Perang Dunia Kedua, negara Eropah yang lain juga tidak bersimpati dengan Yahudi ini. Di negara yang memerangi Hitler seperti Soviet contohnya, mereka dihalau dan dibunuh walaupun selepas Hitler tewas. Ini membuktikan Yahudi memang dibenci oleh masyarakat Eropah.

Negarawan dan diplomat Amerika dan British, menyediakan Palestine sebagai negara Israel untuk memberi penyelesaian kepada 'Jewish Question' ini. Manakala penyelesaian Hitler pula dalam 'Final Solution' adalah membunuh Yahudi di kem tahanan. Dikatakan seramai 6.5 juta Yahudi mati di beberapa kem tahanan Hitler.

Di sini bermula sentimen kebencian umat Islam seluruh dunia kepada Yahudi kerana negara Israel menindas orang Arab Palestine walaupun tidak semuannya Islam. Kita akui, secara umumnya Israel dan Yahudi memang jahat tetapi mereka merupakan prime mover kepada ekonomi dunia.

Oleh kerana mereka sangat mahir memanipulasikan sistem kewangan dan banking, mereka menjadi sangat kuat dan boleh membuat negara seperti Amerika, England dan banyak lagi tunduk. Mereka juga merupakan elemen penting dalam perdagangan bursa-bursa saham, finance dan pertukaran wang asing. Mahu tidak mahu, semua perdagangan antarabangsa melibatkan Yahudi.

Saya tertarik membaca buku Syed Akbar Ali dalam bukunya 'To Digress a Little'. Dalam tajuk 'Fallacy of Arabic Banking', beliau menceritakan bagaimana akhirnya sistem kewangan 'Arab'(beliau menolak menamakan kewangan Islam) ini sebenarnya dirangka oleh Yahudi juga.

Bila ulama mengharamkan interest sebagai riba, beberapa cerdik pandai Arab cuba untuk memberi alternatif kepada kewangan dengan mewujudkan sistem kewangan 'Islam' (menurut penulis 'Arab') yang tidak melibatkan 'interest' seperti bank konvensional. Jadi sekelompok peguam Islam antarabangsa bersetuju untuk mewujudkan 'pulangan' kepada peminjam Islam dengan standard yang berbeza dengan LIBOR.

LIBOR(London Interbank Offered Rate) adalah apa yang difahamkan oleh 'ulama' sebagai riba. Apabila draf untuk mewujudkan 'rate setting document' yang berbeza dengan LIBOR ini, para peguam Islam minta pertolongan Yahudi bagi mewujudkan rate yang berbeza dan lebih Islamik. Boleh kita bayangkan, sistem kewangan 'Islam'(Arab bagi penulis artikel itu) merupakan ciptaan Yahudi juga.

Sementara itu, Grand Sheikh Al Azhar, Sheikh Syed Ahmad Thantawi mengeluarkan fatwa 'interest' yang dikenakan oleh bank bukan 'riba' seperti yang diharamkan oleh Quran. Beliau yang pernah disanjung kerana ilmunya mendapat kritikan yang tajam dari pengikut sendiri apabila membuat fatwa berkenaan.

Moralnya di sini, kita mengakui Yahudi menguasai sistem kewangan, walaupun kewangan 'Islam'. Ini kerana sudah berabad mereka melatih diri mereka untuk tangkas dalam bidang ini. Sementara 'ulama' Islam masih bertengkar tentang 'bahaya wahabbi', 'bahaya golongan liberal',pasal qunut, 'pasal akidah 'Syiah', Yahudi memperkasakan mereka dengan senjata abad ke 21: celik kewangan.

Mahu tidak mahu, seperti anjuran dalam Quran juga, jika tidak tahu, rujuk kepada yang tahu. Apabila 'ulama' kita tidak tahu bagaimana sistem kewangan moden berfungsi, mahu tidak mahu, rujuk kepada yang tahu, iaitu Yahudi juga.

Saya amat memahami sentimen kebencian umat Islam(dalam sentengah isu, saya sendiri) kepada Yahudi ini, tetapi adakah kita perlu menolak teori graviti dan teori relativiti kerana ditemui oleh Isaac Newton dan Albert Enstein? Kebetulan kedua-duanya Yahudi.

 Dan apabila kita membenci Yahudi membutatuli kerana bangsa, bukan kerana perbuatan mereka yang kejam, maka kita tidak akan dapat bertindak rasional. Hitler menemui kekalahan dalam Perang Dunia Kedua kerana sebagai pembenci Yahudi, beliau menghalau semua ilmuwan Yahudi termasuk Albert Enstein. Dan Einstein orang menemui bom atom dalam perlumbaan senjata 'mass destruction'.

Untuk menyaingi mereka, umat Islam sendiri perlu menjadi knowledegable dan bukan buang masa bertengkar hal yang remehtemeh.

13 comments:

Azizan Yaakob said...

STB-masalah umat Islam hari ini masih berfikir dalam kotak pondok lagi baik ditimur atau dibarat.Takut untuk mengangkasakan fikiran. Selagi kita pegang tali kalimah syahadat dan rukun2nya selagi itu tidak sesat.

Allah swt jadikan Bani Israel manusia terpintar tetapi engkar.Pintar dan engkar berbeza.Ambilah pintarnya dan tolak engkarnya. Adakah sesat dan putus dari Allah swt?.

Jika mengambil kepintaran mereka itu kita juga kena pintar terhadap hadnya.Pemikirannya kita ambil otaknya kita tolak. Tidak terlalu jauh dan tidak terlalu dekat.Mengambil sesuatu kebijaksanaan adakah tidak islamik?

catatan pinggir said...

Saya diceritakan sejarah Yasir Arafat(PLO) oleh perunding Minyak Kuwait bahawa YA adalah buruh tukang rumah diKuwait sebelum PLO. YA minta bantuan Kuwait untuk tabung tubuh PLO. Kuwait bantu habis2an. Bila Iraq serang kuwait PLO sokong Iraq.Semua negara teluk pening sikap YA.

Pemimpin PLO dan Hamas jual tanah palastin pada yahudi kemudian mrk jerit pada dunia Jews ambil tanah mereka, umat Islam kata jews jahat.

Sebab itu orang Arab tak heran isu palastin. Mereka kata palastinian tak boleh bawa kerumah jadi kawan. sebalikya kalau mrk perlu bantuan mrk beri kemudian suruh pulang kepalastin bimbang jadi virus.

DiMalaysia ada karakter pemimpin macam pemimpin palastin itu. Sokonglah kalau kita mahu dunia lihat orang melayu tak boleh jadi kawanoleh asean jika negeri singa beli tanah kita.

Andi- sukabumi Jakarta said...

Bapak chaharir
Indonesia menyanjung Pak Obama presidennya AS sedang dibelakang Pak Obama itu tersingkap saja muka Yahudi.Apa artinya salah? Kalau dikira begitu kemana aja negara Asean ini mahu pergi Pak. Thailand, singapore, philipine,vietnam, kemboja semuanya murid sekolah dasar yahudi Pak ddibelakangnya. Nah, kita diplomasi sama Burma saja ya? Adu... kurang hasil pak demokrasi pakai senjata kan rumit dom untuk ambil kebijaksanaan umumnya.Paling tidak kita kebuana Afrika belajar pakei cawat.

John.R; singapore said...

Mr.Tribuana
I hv followed your idea to be friend of jews is one of new thouhgt of malaysian. Looks 'outbox' thinking excelence but u r against ur nationwide because malaysians are close minded. They couldn't valueable between butter and bread.tq

L.A (US)-Winsted A.R said...

Hye, your comments is good, advance and brave malaysian guy. We following you by buanablog since last year and hope you will write more in multidimencies isues.

Johny Young London said...

Sharp comment from Malaysian has been writen. Jews mind is not danger but jews movement shouldbe slightly carefull. We can learn but dont feel in love. Their wisdom are streaming throught globalization. If you accept borderless world mean u already accepted them. They control at any space of technologies, music,banking system, economy, militery arms,aerrowspace,shipping
Stock exchanges and others. International actors control by them. If you say no, you are late.

Tok Ngah said...

We debate on thing that we know best.

Waa suddenly a lot of comment from all over the Globe. Really the JEW has attractive power just like mamak.hmmmmmm

Anonymous said...

sribuana
menarik tapi bahaya! saya takut ISA komen banyak-banyak eeeeeiiii takuttttt....

Mazlan Idris IPOH said...

APA TAKUT? bangsatnya melayu. Kalau APCO tu yahudi pun apa salahnya?. Baguslah kalau mrk beri idea nak tolong orang melayu berkuasa tapi jagalah sikit jangan mereka ikat leher kita.

Kalau dia kawan yahudi ok orang lain kawan marah butirlah anwar tu
orang semua tahu dia hipokrit dan suka tikam belakang

Anonymous said...

Kalau takut baik duduk dalam reban ayam cukuplah jangan nak mengomen idea orang

Janakasri Bentong said...

SeriBuana
Kalau ramailah kuantiti melayu penakut patutlah kita dijajah dan kalau ramai orang macam sdr seribuana kita boleh menjajah. Macammana kita nak biakkan golongan berani bangsa melayu minta komen dari seribuana

Sg Long said...

Kalau takut...duduk diam-diam la. This artical only for brave malay. Sigh..Melayu mudah lupa dan tak mahu belajar, you should throw your balls to Sg Tembeling.

sri tribuana said...

I haven't receive comments like this for very long. Dato Azizan, as we concluded before, we have a lots of so called confused 'ulama', still living in the past. To Andi, tht's a reality now, Jews not only control those countries u mentioned above, but most all, if not directly, indirectly.
To Mr, John R from Singapore, i always believe history was created by those who breaks the rules. To Mr Johny, we need to be pragmatic. My friend Tok Ngah, i wish ur safety in US. Mr. Mazlan, yeah all politicians only care for political mileage.
To Mr Janakasri, we need to be pragmatik to be advance. Mr. Sungai Long, there is latin idiom tht fortune favour the brave.