Followers

Wednesday, May 25, 2011

Menjelang Muktamar PAS

Haji Hadi kekal sebagai Presiden PAS, walaupun desas desus ramai ahli PAS yang tidak senang dengan kepimpinan beliau. Haji Hadi tidak ditandingi kerana 'malu alah' dan kerana beliau seorang 'ulama'. Namun keluh kesah dari berbagai group, terutama group Nik Aziz sudah berbunyi Haji Hadi akan diberi peluang sepenggal sahaja lagi. 

MSO telah berbunyi dalam Tinta Merahnya. Haji Hadi tidak ditandingi kerana masih ada rasa hormat dari ahli PAS, selain dari tidak ada tokoh yang berani. Namun mesej tetap dihantar kepada puak Haji Hadi yang lebih senang bekerjasama dengan UMNO dari DAP.

Nasharudin Mat Isa mesti disembelih. Pukul anak, sindir menantu. Haji Hadi dikekalkan, tetapi sekutunya dalam kerajaan perpaduan dengan BN mesti dilanyak. Namun masih tidak ada tokoh yang layak, dan berani kerana malu alah juga.

Akhirnya muncul Mat Sabu, bulldozer yang agak tercabar dek imej khalwat satu ketika dulu. Insan yang mula-mula melabelkan Anwar sebagai 'Al Juburi' ketika Anwar dalam UMNO, dan sekarang mendiamkan diri apabila Anwar 'terpaksa' memusuh UMNO kerana mengikut Mursyidul Am PAS yang membenci UMNO lebih dari DAP.

Jika dibandingkan kedua personaliti ini - Nasharudin dan Mat Sabu - PAS sepatutnya memilih Nasharudin. Mat Sabu hanya orator, penjual ubat yang enak bila berbicara. Ubatnya belum tentu boleh menyembuhkan. Mengejutkan semua, di saat akhir, Tuan Ibrahim Tuan Man, mengosongkan jawatan naib dan memberi persetujuan bertanding jawatan nombor dua - menyertai Nasharudin dan Mat Sabu. Jawatan Timbalan akan menyaksikan perlawanan tiga penjuru - dua 'ulama' dan seorang 'fulamak'.

Ini menjadikan imbangan ini makin sukar diramal. Tuan Ibrahim sering dilihat sebagai tokoh yang sober dan low prifile. Tindakan beliau menerima pencalonan ini agak mengejutkan. Masih ada seorang tokoh iaitu MB Kedah, Azizan yang layak bertanding tetapi masih belum memberi jawapan. Ada sumber mengatakan, Azizan mungkin tidak akan bertanding jawatan itu.

Kekosongan Naib ini mengubah pendirian Husam Musa yang berniat bertanding PAS Pusat kepada Naib Presiden. Dalam dunia parti yang mengutamakan 'ulama', pemimpin seperti Husam bagaikan tidak boleh pergi jauh. Namun Husam sebagai anak didik Nik Aziz, mungkin dengan mudah dianggap 'ulama' selepas ini walaupun beliau bukan dari back ground 'ulama'.

Dua Naib Presiden PAS selain Tuan Ibrahim juga bukan 'ulama' jika mengikut kefahaman PAS. Jika kedua-duanya - Mahfuz dan Salehudin Ayub - mengekalkan jawatan itu, dan Husam sebagai Naib yang ketiga maka tidak ada 'ulama' dalam 'political ladder' PAS selepas ini. Kehadiran Husam mungkin boleh mengurangkan kenyataan 'bengong' Mahfuz dan Salehudin dalam hal keduniaan seperti halnya pergabungan Bank Muamalat dan Bank Islam.

Ketika dunia sedang bergerak ke arah pasca modenisme, PAS masih bergelut mendefinasikan 'ulama'. Ulama hanya bermaksud knowledgeable, orang yang mempunyai pengetahuan dan tidak semestinya hanya pengetahuan feqah.

Kesian Husam Musa, beliau dan pendidikannya menyalahi tabii partinya sendiri.


1 comment:

basic_2009 said...

sudah lah TuanIbrahim ...

mat ini pun bukan boleh pakai !!

baca AlFatihah pun merangkak !
baca AlFatihah pun TAK betul !

lu tak caya - tanye lah orang Bandar Jengka ....


ade hajat nak rebut Timbalan Presiden hamPAS ...
nampaknya melePAS lah ...

======


ape, kau ingat kentut NikAjis tu wangi sangat ke??

ape, kau ingat NikAjis tu confirm masuk syurga ke??

porahhhhhhh ....
pirahluuuuuuu ....



celako kau NikAjis !
sial kau NikAjis !
jahanam kau NikAjis !


NikAjis bukan ulamak tapi bekas guru tadika ...
dapat mengajar sebab bapak dia kesian dia menganggur, takde kerja ...



sekarang, banyak sarang pelacuran kat Kota Bharu + perjudian + ...

ape tua kutuk NikAjis ni buat ?????




PAS + PKR + DAP = bodoh + bangang + celako + jahanammmmmmm !!!!!!!