Followers

Tuesday, May 24, 2011

Air Mata Lee Kuan Yew





Inilah airmata Lee Kuan Yew selepas Singapura dijatuhkan 'talak tiga' oleh Malaysia. Istilah 'talak tiga' itu digunakan oleh Lee Kuan Yew sendiri dalam memoirnya: Singapore Story. Beliau gagal menahan sebak. Menurutnya, sepanjang hidupnya, beliau meyakini penyatuan Malaysia-Singapura sangat baik untuk kedua kawasan itu.

Menurutnya lagi "You know they are people connected by geography, economics and ties of kinship". Sudah tentu beliau tujukan kepada anak spiritual parti PAP iaitu DAP yang lahir setelah Tunku menolak untuk bertempur dengan PAP di Malaysia.

Lee Kuan Yew tidak sedih Singapura berpisah dengan Malaysia kerana selepas itu Singapura boleh melakar sejarahnya sendiri termasuk mempunyai hubungan baik dengan Israel dan Amerika - sesuatu yang tidak mungkin berlaku jika Singapura masih berada di dalam Malaysia.

Dan dasar itu memberi impak ekonomi yang meransangkan walaupun USA merupakan jaguh demokrasi namun negara besar itu boleh memejamkan mata apabila Singapura memenjarakan pencabar-pencabar PAP seperti Jayaratnam. Beliau juga akhirnya muflis.

Jika Malaysia berbuat demikian, sudah tentu Amerika akan mengutuk atau lebih teruk mengenakan sekatan ekonomi kerana Malaysia negara Islam.

Airmata Lee Kuan Yew itu mengalir kerana dengan terpisah Malaysia dan Singapura, maka gagal cita-cita beliau untuk menjadi Perdana Menteri Malaysia yang pertama dari kaum Cina. Singapura bagi beliau adalah terlalu kecil, seperti kolam kecil baginya sebagai katak besar. 

Komen Tun Dr. Mahathir mengenai Lee Kuan Yew

Namun usaha PAP itu akan diteruskan oleh DAP. Cuma Lim Kit Siang dan Lim Guang Eng bukan Lee Kuan Yew. Mereka hanya 'politician' dan bukan 'intellectual' yang menurut Tun Dr. Mahathir merupakan kombinasi yang jarang.

Walaupun kedua beranak itu tidak intellectual, tetapi hati-hati dengan 'bamboo network'. Kata Sun Tzu: "Ally with a distance friend while attacking neighbor." Mereka mempunyai Amerika, mereka mempunyai Israel. Kini mereka mempunyai Christianity yang mana sesetengah paderinya termakan pujuk rayu DAP.

AWAS!


1 comment:

Anonymous said...

makan dalam komen Tun Dr Mahathir tu...