Followers

Friday, September 3, 2010

Perkauman Makin Tidak Terkawal.

 Salah seorang mangsa yang tidak bersalah. Beliau mungkin warganegara yang baik tapi tetap jadi mangsa rasis. Mungkin kejadian begini boleh berlaku kepada kawan baik kita.

Seperti yang saya ramalkan, masalah perkauman semakin meruncing di Malaysia. DAP bertanggungjawab sepenuhnya atas kejadian ini kerana DAP yang mentarbiah kaum Cina untuk membenci apa saja yang berunsur Melayu - kecuali Melayu PAS dan Melayu PKR. Apa saja tindakkan berbaur rasis oleh Melayu akan di 'bin'kan ke UMNO.

Pada malam 31 Ogos, kejadian yang menyedihkan saya telah berlaku. 10 remaja Melayu telah menyerang 2 pemuda Cina. 10 pemuda Melayu berkenaan telah melakukan tindakkan paling tidak bertamadun apabila menendang, menumbuk dan memukul mangsa tanpa belas kasihan. Selesai membelasah mangsa berkenaan, mereka mengucapkan kata-kata rasis: "baliklah ke negara asal."

10 orang pemuda Melayu berkenaan tidak ada kena mengena dengan mana-mana parti politik. Saya yakin kejadian yang berlaku spontan itu tidak didalangi oleh mana-mana parti. Ini menunjukkan keresahan orang Melayu bahkan remaja yang tidak terlibat dengan politik dengan mudah menyerang apa saja yang berunsur kecinaan. Perkauman sudah benar-benar di luar kawalan.

Baca laporan Unspinner di sini dan Rajahmas di sini.

Sudah sekian lama DAP meniupkan api perkauman. Dalam usaha DAP untuk menjatuhkan kerajaan BN dibawah pimpinan UMNO, DAP melakukan apa saja untuk meniupkan api perkauman. Sebagai contoh DAP telah menggesa kerajaan bertindak dalam isu seorang wanita Cina yang kena ketuk ketampi dan berbogel oleh PDRM. Sebaik saja identiti sebenar wanita berkenaan diketahui, iaitu Melayu, DAP mendiamkan diri kerana mereka hanya parti rasis.

Kes Cikgu Siti Inshah, contohnya telah dispin oleh DAP sebelum public mengetahui kebenarannya. Begitu juga kes kematian Teo Beng Hock.

Semangat kecinaan yang mencipta mitos mereka ditindas ini menimbulkan ketegangan kaum generasi muda yang makin diluar kawalan.Tanpa DAP sendiri sedari, api dalam sekam sedang memakan kedua-dua kaum - Melayu dan Cina - dan sudah lari dari agenda politik mereka. Jika dulu kita ada MCA yang menyokong perpaduan kaum tetapi MCA juga sudah menjadi chauvanist.

Jika Melayu seperti remaja yang membelasah 2 pemuda Cina tadi sudah 'mencampuri' urusan perkauman, ini bererti isu perkauman sudah bukan agenda UMNO dan DAP. Kesedaran Melayu yang terasa dihina sedang membuak-buak, apalagi begitu banyak dasar pilihkasih yang dibuat oleh kerajaan sendiri. 

Saya sudah malas mengungkit soal ini, tetapi blogger Melayu yang mengkritik kerajaan seperti Penarik Beca, Kickdefella dan Husin Skodeng dilayan seperti criminal. Sementara Namewee menjadi jaguh kaum Cina. Selepas dicekup, diambil keterangan, beliau menjadi celebrity semula.

Melayu sudah diletakkan ketaraf yang sebawah-bawahnya. Blogger seperti Michel Chick yang berani menulis Melayu bukan bangsa, dan di dalam Facebook kedapatan remaja Cina yang berani mengutuk Allah(klik sini) telah menghina orang Melayu hingga perkara paling asas. Penghinaan sebegini 'pale in comparison' dengan isu 'pulang ke negara asal'.

Tapi siapa yang membesar-besarkan isu menuntut orang Melayu dihukum, dan sangat jarang tidak dikaitkan dengan UMNO. Jawapannya adalah DAP. Namewee, Michel Chick dan Katy Lim walau bertindak diluar batasan namun tidak pula UMNO atau Perkasa menuntut berlebih-lebihan. Apa yang saya nampak, blogger-blogger pro BN yang banyak minta hukuman setimpal. 


Katy Lim mencerca 'Allah dengan mengata "Allah my ass"

Dari mana datangnya sifat kurang ajar Katy Lim ini? DAP atau Sek. Jenis Kebangsaan?

Lim Kit Siang perlu strategi yang lebih bertamadun untuk memenangi pilihanraya, bukan sekadar meniup semangat perkauman. Sebagai veteran politik, beliau sepatutnya sudah dapat pengajaran dari peristiwa 13 Mei 1969. Beliau sepatutnya  berharap kejadian sedemikian tidak berlaku lagi.

Apabila kemarahan Melayu berkumpul dan tianpa mengira parti, semua kaum lain akan menjadi mangsa, termasuklah dari kalangan yang tidak chauvanist. Lagipun, ini abad ke 21, cukuplah memainkan isu perkauman.


2 comments:

Unknown said...

sekiranya berlaku apa2 antara bangsa melayu dan bangsa cina ..

a] pemimpin2 DAP jangan dilepaskan , cari mereka sampai lubang cacing , kita ada senarai pemimpin mereka yang paling jahat ,

b] pemimpin PKR , semua maklum siapa dan dimana mereka ,

c] pemimpin PAS ,beberapa pemimpin mereka juga bersubahat dengan apa yg berlaku kini ,

aku orang melayu , kalau aku dianggap rasis hanya kerana aku menyuarakan hak dan kehornmatan kaum melayu , aku rela !

aku orang melayu beragama islam ,sekiranya berlaku apa2 kepada orang melayu , aku wajib bangun menolong dengan segala kekuatan yang ada !!

Anonymous said...

kali ni aku setuju ngan post ni...kalau melayu yang hina tuhan mereka, pasti kena tindakan..kalau cina senyap je...woi pihak berkuasa yang bodoh!!! ambik la tindakan kat katy si lahanat ni!!! woi najib!! jangan jadi barua cina la!!!