Followers

Sunday, May 2, 2010

Dua Mulut

Saya bersama seorang kontraktor Cina dalam perjalanan dari Kuala Lumpur ke Kuantan pada tahun 1997, saya belajar perkara baru. Kontraktor ini kurang fasih berbahasa Melayu, dalam bahasa Melayu pasar bila berbual dengan saya, dia memanggil pegawai kerajaan 'dua mulut'. Mula-mula saya tak faham kerana setiap kali dia rujuk ke orang kerajaan dia akan cakap 'itu dua mulutlah'.

Kemudian kawannya menerangkan kepada saya, 'dua mulut' maknaya pegawai kerajaan kerana dalam karakter tulisan Cina, pegawai kerajaan seperti dua mulut. Dan sambil bergurau dia menerangkan, mulut atas cakap jujur dan integriti tetapi mulut bawah boleh rasuah. Ini sebab Cina panggil mereka 'dua mulut'.

Kita lupakan sementara cerita ini. Mari kita baca posting terbaru Datuk Ti Lian Ker dibawah tajuk : 'What The Chinese Want?'. Baca sini.

 Artikel itu ditulis oleh Kee Thuan Chye. Ada perkara saya setuju dengannya seperti Melayu tidak boleh dengki dengan kaum Cina kerana kekayaan mereka, mereka bekerja keras. Mereka juga penyumbang kepada ekonomi negara dan pembayar tax yang memakmurkan negara ini. Seperti katanya, let's call a spade a spade.

Ini kata-katanya, saya quote keseluruhannya.

"Why did the Chinese by and large not vote for BN? Because it’s corrupt. Plain and simple. Let’s call a spade a spade. And BN showed how corrupt it was during the campaign by throwing bribes to the electorate, including promising RM3 million to the Chinese school in Rasa."

 Dan apa yang dikatakan 'dua mulut' kelihatan di sini. Satu 'mulut' cakap pasal prinsip, pasal kaum Cina anti-corruption tetapi satu 'mulut' lagi, let's be honest, siapa yang mengajar pegawai kerajaan Melayu ambil 'tumbuk rusuk'? Let's call a spade, a spade!

Sebelum DEB dilancarkan, dan anak Melayu 'jaga politik'(pegawai kerajaan dan petani), anak Cina berniaga dan anak India di estate, kata Tunku Abdul Rahman, siapa yang mampu merasuah pegawai kerajaan kalau bukan kaum Cina? Jadi budaya 'tumbuk rusuk' ini memang dimulakan oleh kaum Cina, to be honest. Let's call a spade, a spade!

Jadi seperti salah satu komen dalam posting Datuk Ti Lian Ker sebelum ini yang saya kumpulkan dalam posting 'Voices', bagi kaum Cina bukan mereka yang patut dirasuah, tetapi mereka yang merasuah! Ini berlaku bukan hanya kerajaan BN, tetapi kerajaan PR di negeri-negeri dibawah kekuasan mereka. Seperti Yahudi, mereka merupakan 'Ki Dalang' dalam semua wayang kulit.
Hentikan hipokrasi ini. Budaya rasuah memang budaya kaum Cina. Let's call a spade a spade. Dan gelaran 'dua mulut' dalam karakter mandarin ini bukan kebetulan, ia berasal dari budaya yang sudah berakar umbi.



15 comments:

Anonymous said...

"Graduated from Uitm Shah Alam in Bachelor of Law. Now I am a full time thinker."

LOL full time thinker? Thinking with your ass maybe.

HERP DERP SAYA MELAYU SAYA SALAHKAN SEMUA BANGSA LAIN LOL FULL TIME THINKING.

Bukan semuanya "If not A, or C, then it might be B. CHINESE DID IT"

Everything in your blog is a pile of shit, you're a pile of shit, maybe you should think with your brain next time instead of using that ass of yours.

Sebagai seorang melayu saya memang malu berkongsi bangsa dengan orang macam awak ni. Sedarlah, dah tua pun still tak reti berfikir? Grow up.

YANG GAMBI said...

Bro, itulah yang sebenarnya.... tapi itulah juga juak-juak DAP kononnya nak hapuskan....hapuskan dulu perangai juak-juak DAPig yang suka bagi rasuah.........

sri tribuana said...

Terima kasih saudara Yang gambi, lama tak dengar cerita.
Terima kasih juga saudara anonymous terhadap pandangan saudara yang 'grow up' tu. mmg mudah menghentam org disebalik nama yang 'anonymous'. Tapi pendapat is pendapat.

Unknown said...

asalamualaikum sri tribuana,

Saya setuju sgt bahawa bangsa cinalah yg mengajar rasuah. Tak dinafikan cina bekerja keras utk berjaya. Oleh kerana rakus ingin kaya maka kebanyakan matlamat mereka menghalalkan cara. Sifat tamak mereka mengundang perlakuan rasuah sebenarnya.

Sebagai contoh, bila cina berniaga dgn jabatan kerajaan. Mereka inginkan projek selalunya sanggup 'melabur' dulu. Mereka percaya dgn menghulur kpd pegawai melayu maka proses urusan projek itu menjadi mudah. Cina cukup tidak berminat dgn birokrasi, sungguhpun kadangkala prosedur itu amat penting bagi memelihara integriti, tapi mereka mahu segalanya cepat dan mudah lantas menjadikan rasuah berlaku.

Soalnya skrg, apakah cina sedar perkara ini? Jika sedar kenapa melabelkan melayu rasuah dan kononya mereka antirasuah. Cina terlalu hipokrit dlm isu rasuah kerana mereka pentingkan diri sendiri hingga mengetepikan kepentingan negara. Jika inilah sikap cina, jgn harap negara bebas rasuah.

Masalahnya bila cina bising menuduh melayu sahaja, sedangkan bila perlakuan yg melibatkan antara cina sesama cina, perkara rasuah disorok sebaik mungkin seperti dlm kes PKFZ. Sebenarnya cinalah pelahap rasuah terbesar.

Bagi cina, mereka bising bukan sgt pasal unsur rasuah tapi bising psl mereka tak dapat bahagian. Sebenarnya mereka dengki kerana tak dibagi peluang. Jika dibagi peluang sekalipun mereka tetap ada rasa hasad dengki kerana mengejar material bagi cina adalah umpama bagi betis hendakan peha. Mereka hidup utk makan dan bukannya makan utk hidup, itulah prinsip cina.

sri tribuana said...

kalau nk diaorg nk sokong apa pun sokonglah, tapi jgn la nk kata dia org tu mulis sangat. Sebenarnya, kaum Cina nampak harapan Malaysian malaysia akan lebih berjaya melalui Pakatan Rakyat. PAS sebagai parti melayu share paling kecil, PKR parti liberal dan tak berasaskan kaum, chameleon yang boleh bertukar menjadi macam2, DAP memang dh jelas anti-Melayu, jadi kaum Cina sekarang memang menyandarkan harapan pada PR. Kerana PR juga DSN terpaksa counter move dgn 1Malaysia.
Alhamdulillah, ada juga comment yang 'grow up' akhirnya.

Anonymous said...

setuju dengan pendapat sri tri buana...

kepada comment yang pertama tu...kalau tak setuju cakap baik2 la dengan fakta, tak payahlah marah2. Berfikirlah dengan otak.

Kena kaji sejarah sedikit sebab kedatangan orang Cina ke Tanah Melayu. Mengapa mereka datang ke negara kita. Kalau mereka tidak berhijrah dan masih di Tanah Besar adakah mereka dapat seperti apa yang mereka dapat di Tanah Melayu sekarang ini.

sri tribuana said...

Terima kasih saudara Jalak Lenteng, lupa nk jawap salam saudara. Walaikumusalam, terima kasih juga saudara anon 12:00 atas sokongan. Mcm yang saya katakan, bukan saya nk salahkan sapa2 tapi ibarat org yg memang dh kurang minat, BN buat apa pun tak kena. Jika BN tak beri bantuan ke sekolah Cina, mereka akan kata BN diskriminasi, bagi, kononnya rasuah. Hipokrit.

Anonymous said...

KAMU ANOM MAY 2,2010 9:51 PM,

DENGAR SINI KAMU AMAT BIADAP BERKATA BEGITU KEPADA Sri TriBuana. DARI GAYA BAHASA CARA KAMU TULISAN KOMEN KAMU ITU BUKAN MELAYU, BANYAK GUNA ENGLISH DARI BAHASA Sri TriBuana, kalau kamu kaum Sri TriBuana adalah jenis tak sedar diri, macai. KOMEN LAH BERHEMAH JANGAN PERKATAAN "SHIT". TONGKENG DAN BEDAUUU,KEMATOK BETUL ANOM INI.LAIN KALI KALAU NAK KOMEN POSTING ORANG MANDI PAGI DAN JANGAN LUPA MANDI JUNUB DULU.

TK

bRAVEhEART said...

Salam Bro, postng terbaik so far. Rasist? Tidak lah, kerana mereka menulis lebih rasist dari kita. Saya akan CnP dan post di blog saya dalam waktu terdekat. Jerantut dh hangat, hehe

bRAVEhEART said...

Satu lagi, don't bother anon teratas, dia tk komen posting tetapi komen writer, he is kind of bloodyfool.

sri tribuana said...

Terima kasih anon 3 may 8:19, terima kasih saudara Braveheart. Masa saya nk approved anon 2 may 9:51 tu saya teragak2 juga, kerana macam personal n bukan pasal posting, tapi demi kebebasan perbincangan saya approvrd juga. Saya bukan hanya kena boleh terima pujian, kena juga terima kritikan

cicit Tok Jebek said...

bro..sri tribuana,

Lupa kwn nak nanya awok..gambar kat blog awok ni gambar pembesar Pahang dgn Sultan Ahmad-1...ye ke? Bukan apa, kwn rasa mcm moyang (muet) kwn je sorang te..!

sri tribuana said...

Salam cicit Tok Jebek. Maaf saya kurang pasti tentang soalan saudara tetapi ini gambar majlis Durbar iaitu Majlis Raja-raja

cicit Tok Jebek said...

salam kembali...

Benar sri tribuana, gambar itu sewaktu majlis Durbar di istana Perak.

Saya inginkan kepastian saja, adakah saudara tahu bahawa siapakah pembesar atau pengiring kpd Sultan Ahmad dari Pahang ketika itu?

Saya juga kurang pasti kerana ada sumber mendakwa bahawa org yg duduk bersila di bwh dan di tepi sekali dlm gambar itulah dia Tok Jebek....allahualam

sri tribuana said...

Oh maafkan saya, saya kurang pasti pulak tentang pengiring Marhum Ahmad itu.