Followers

Sunday, May 16, 2010

Cek 18 Juta dan 3 Juta

Dalam Perhimpunan Bersama PM yang dianjurkan oleh Gempita di PWTC tahun lepas, PM ada menyatakan bahawa DEB dan agenda Melayu perlu dinilai semula kerana terbukti selepas 30 tahun ia gagal mencapai matlamat. Menurut beliau, Melayu memerlukan strategi yang berbeza kerana sistem itu terbukti gagal. Sebenarnya mana-mana sistem pun akal gagal jika dibuat separuh hati dan tempoh 30 tahun DEB hendak melonjakkan ekuiti bumiputera sebanyak 30% itu sangat utopia hendak dicapai dalam masa berkenaan.

Logik kah sesuatu bangsa yang tidak pernah berniaga hanya ditolong selama 30 tahun kemudian kita tunduk dengan tekanan kaum bukan Melayu untuk menghapuskan tongkat? Dan alasan yang PM berikan pada masa itu adalah, jika sesuatu itu sudah dicuba berkali-kali tetapi gagal mendapat hasil yang kita inginkan, pendekatan mesti diubah. Untuk quote kata-katanya secara literally dengan hanya melalui memori saya sahaja: "Ada 99 jenis gila, antaranya meneruskan kerja yang terbukti tidak berhasil'.

Oklah kita terima logik ini. Bagaimana jika di Hulu Selangor dengan cek 3 juta diberi kepada Sekolah Cina masih tidak berhasil menarik undi kaum Cina, diteruskan juga dengan memberi 18 juta di Sibu. Hasilnya sama, kaum Cina hanya mempermain-mainkan BN dan akhirnya dipersendakan. Tidak belajar lagi. Bila mahu belajar sedangkan 'anak kecil bermain api, terbakar hatinya yang sepi' tidak dihiraukan.

Sebagai Presiden UMNO, kembalilah ke sarang. That  matter now



7 comments:

Mohd said...

Orang Melayu harus melihat trend ini.
Kaum Cina akan mengundi DAP. Sebab mereka sudah sedar bahawa tidak bermakna menguasai 70% dpd ekonomi Malaysia sahaja. Kaum Cina mahu memerintah Malaysia spt yg berlaku di Singapura. Kaum Cina tidak boleh 100% memerintah Malaysia melalui parti2 MCA dan Gerakan dlm BN. Kaum Cina hanya boleh melalui DAP. Sebab DAP ada kaldai PAS utk mendapatkan undi orang2 Melayu. PAS akan hanya menganggukkan kepala dgn apa2 sahaja tindakan DAP. Tengoklah apa yg sedang berlaku di Penang dan Selangor sekarang.
Pakatan Rakyat dgn hanya DAP dan PAS akan menang besar di PRU13 nanti! Pada masa itu, Malaysia akan jadi sebuah republik spt Singapura. Kaum Bumiputera akan mengemis di negara sendiri spt apa yg berlaku di Singapura sekarang. DAP akan mengubah perlembagaan utk mencapai cita2 kaum Cina. Pada masa itu nanti orang Melayu akan menangis! Sudah terlambat. Nasi sudah jadi bubur!
Tahniahlah UMNO dan PAS yg bodoh.

sri tribuana said...

Saudara Mohd,
Itulah yang saya dok 'preach' kt blog saya ni all the while.... sampai saya dituduh rasis

life is not a fairy tale dude said...

Ini satu pengajaran yang baik. Ada hikmah di setiap kejadian.

Selamat duit RM18 juta. Lain kali jangan jadi sebegitu bodoh nak beri duit pada orang yang sudah kaya dan senang.

whose next

Anonymous said...

Salam ST

Memang betul saya yg bukan org politik ni pun rasa kecewa sangat dgn cara PEMIMPIN kita memberi muka kpd kaum opportunist ni.mereka ini diibarat air atau api bila kecil berguna tetapi bila menjadi besar sangat bahaya....tapi apakan daya kita bukan orang yg boleh membantu, keputusan ditangan pemimpin,terhina bangsa dan tergadai negara jawapannya ada pada pemimpin..!Kita lihat apa seterusnya tindakan pemimpin kita bila ada lagi PRK sebelum PRU13 nanti.....tektik sama jugak....kita rakyat setia akan tolong PR permudahkan lagi memperolehi undi dalam PRU13 nanti.

antihipokrit said...

Bro,

Padan muka NAJIB. Inilah PM paling kaldai selepas Tun Pak Lah. Kena tipu buta-buta dgn Cina. Masih lagi tak mau belajar. Cina kata pada Najib So hai..

Anonymous said...

STB dan Para Anom,

Jangan begitu sekali sangkaan nya, apa kah kita paling pandai dan cerdik berbanding orang yang kita kata itu, beliau masih memimpin kita masih seperti kita, jangan terlampau menmpak rasis, ini malaysia. sejok kan kepala dan buka matahati. Kalau kita begini, tentu mereka begitu. Jadi sampai bila ada titik pertemuan nya. Melihat lebih Mudah daripada melaksanakan. Hidup BN, Hidup Dato' Najib.
Jangan kalah satu PRK , maka begitulah begini lah, Adakah saya saja yang betul, bijak dan lagi pandai dari , lihat lah kedalam dan keluar diri kita sendiri?.


TQ,

Anonymous said...

Tuan STB,

Kah,Kah,Kah...

Orang Melayu menjadi pengemis di Singapura ? Lawaknya komen Si Mohd tu? Siapa agaknya pengemis Melayu di Singapura tu ya...nak tahu sangat saya. Tapi kalau Melayu di sana mengemis apa yang kita sibuk sangat...dia ada pemerintah dia yang akan jaga rakyatnya dan kerajaan Singapura adalah 'good governent'.

Soalan..Di Malaysia yang diperintah oleh Melayu ni tak de orang Melayu yang jadi Pengemis ke ??? Kah,Kah,Kah nak ketawa guling2 baca komen yang 'irrelavant'. Sibuk jaga rakyat orang...tapi hakikatnya mereka jauh meninggal kita. tak caya pergi Singapura la, jangan jadi katak bawah gelas...hanya terima aje apa org cakap.

Melayu, Melayu, Melayu..I'm sickening when talk about Malay. What wrong which Chinese ? Why went talk about Malay we need to blame Chinese. I like Chinese..they can play very good badminton.wakakakaka.

Mengapa kita harus takut dengan Cina di Malaysia ? Kita ada 9 Sultan Melayu, PM dan Menteri Kabinet majoriti Melayu walaupun kurang cerdik, Pentadbiran Kerajaan 90% Melayu (Termasuk PTD pembuat dasar & pelaksanan program kerajaan) dan 67 % populasi Malaysia adalah Melayu. Tapi bila Melayu masih tak berubah dan mundur kita salahkan Chinese.

Ini tidak adil...Mengapa kita tidak melihat kekurangan diri kita
Adakah dasar kerajaan serta program membangunkan Melayu dibuat oleh orang Cina & Israel hingga Melayu diabaikan.

Salahkan diri sendiri yang memang pemalas, suka berpolitik, 'cincai bocai'dan otak beku....dan boleh juga salahkan Kerajaan, UMNO, Pegawai kerajaan dan pentadbir yang terlalu banyak berdosa dan mengkhianati orang Melayu sendiri. Jangan ingat Anwar je khianat...tapi ramai lagi petualang bangsa yang berselindung dan bersekongkol dengan bangsa lain dalam memundurkan Melayu itu sendiri

The Philadelphia