Followers

Tuesday, August 9, 2011

Demo-crazy: Kota London Terbakar.

Hari ini, 9 Ogos genap sebulan Bersih diadakan. Katanya pendemo Bersih meraikan ulangbulan(sebab belum setahun) hari kera-mat bagi mereka. Mereka ingin menjadikan Bersih sebagai cult untuk terus-terusan mendesak SPR mengikut kehendak mereka. Pakai baju kuning setiap sabtu, meletakkan bunga bagi mengenang korban Bersih dan menyambut setiap 9hb sebagai tarikh kera-mat.

Sementara itu, blogger APANAMA menyimpulkan mengapa demokrasi mesti ada batasannya. Saya suka quote penuh kata-katanya: "Democracy must have its limits, otherwise it could become demo-crazy...as in Tottenham of the United Kingdom of Great Britain."

Di London, semuanya bermula dengan 'peaceful demonstration' bagi memprotes tindakan polis menembak mati salah seorang dari mereka. 'Peaceful demonstration' menjadi tidak terkawal apabila ada antara mob yang gagal mengawal diri dan memulakan provokasi. Mob mula menjadi liar, membaling molotov cocktail dan kota London pun terbakar. 







PDRM saja ke yang kejam?




Malaysia diselamatkan dengan langkah pencegahan. Semburan air dan gas pemedih masa yang tepat pada masanya menyelamatkan keadaan. Tahniah PDRM!

Ini sebab mengapa demonstrasi tidak boleh dijadikan amalan. Memang semua bermula dengan 'peaceful demonstration', tapi siapa boleh kawal psikologi mob? Di zaman Melaka, tidak ada polis jadi undang-undang Melaka di zaman Kesultanan Melayu Melaka cukup mudah. Siapa yang mengamuk samada individu atau gerombolan, mereka boleh dibunuh oleh sesiapa saja kerana menganggu ketenteraman awam.

Queen yang pakai baju kuning, sekarang negaranya terkena musibah demonstrasi. Harta benda yang musnah, kedai dan kereta yang terbakar adalah harta orang yang tak bersalah. Itu bukan harta kerajaan atau polis tapi itu berlaku apabila mob merusuh.

Kota London terbakar mengingatkan saya kepada Nero yang membakar Rom. Satu perisian bernama Nero yang boleh menyalin dvd dengan lambang kebakaran adalah diambil dari peristiwa Nero membakar Rom. Anak-anak muda sering menggunakan perkataan 'burn' CD, ada antaranya tidak mengetahui ayat itu datangnya dari peristiwa Nero membakar kota Rom.

Untuk maklumat, perenggan terakhir tadi tidak ada kena mengena dengan Kota London terbakar kerana demo-crazy.(Dalam bahasa Kelantan korang gila).











3 comments:

Anonymous said...

jika org kurang ajar pada kita kita kena 2 x kurang ajar dari mereka...cuba kau maki aljuburi tu...tentu dia angin satu badan termasuk butuh dia terus bangun garang...dia maki hina TS Rahim Noor..mana tidak TS Rahim beri dia penumbuk Hang Tuah...kat muka JUburi tu...POlius kau maki meka kini sabar jika kau caci mereka terpaksa bersabar tapi manusia sabar ada hadnya...Polis Bukan Maklaikat...dia ada perasaaan...

Anonymous said...

kalo ratu elizabeth dtg malaysia..suruh ds najib pakai baju yg ad hood....

Anonymous said...

kepada penyokong-penyokong BERSHIT di Malaysia, tengoklah sendiri dengan mata korang apa yang dah jadi dengan London..inilah akibatnya bila berlaku demonstrasi jalanan haram seperti BERSHIT!..tengoklah betapa banyak bangunan yang dibakar dan dirosakkan oleh perusuh!..tengoklah sendiri berapa banyak kedai-kedai yang dipecah masuk oleh perusuh!..lihatlah sendiri berapa banyak kereta yang dibakar oleh perusuh!..ini semua angkara demonstarsi jalanan seperti BERSHIT!..kepada penyokong BERSHIT yang buta mata dan hati itu cuba korang fikirkan sejenak (itupun kalau korang ada otaklah!)adakah anda mahukan keadaan seperti ini terjadi di Malaysia?..janganlah kerana memperjuangkan kepentingan segelintir individu seperti ambiga paria dan anwar peliwat, keharmonian dan keamanan yang dinikmati oleh majoriti rakyat dinegara ini hendak dijahanamkan!