Followers

Monday, November 22, 2010

13 Mei.

Wartawan Utusan, Zaini Hassan, kolumnis Cuit mencadangkan tarikh 13 Mei dijadikan Hari Muhibah. Ironinya, 13 Mei 1969 merupakan titik hitam sejarah perpaduan kaum negara ini. Pada 13 Mei 1969, berlaku rusuhan kaum antara Melayu dan Cina. Ini kejadian pertama berlaku selepas Malaysia merdeka. Dan saya sangat berharap, ianya juga yang terakhir.

Sementara Tan Sri Muhyidin mewajibkan matapelajaran sejarah sebagai subjek lulus dalam SPM, Datuk Seri Najib menolak untuk menjadikan tarikh 13 Mei sebagai tarikh yang significant.


"We should regard it as an event in the annals of history from which we can learn from... as a demarcation for us so that it will not recur." — Prime Minister Najib Razak ("No need to commemorate May 13 riots", NST, Nov 17, 2010)

Ketegasan Datuk Seri Najib untuk menimbang kemungkinan menjadikan peristiwa berdarah ini sebagai hari penting di Malaysia mendapat respond dari Jebat Must Die dan Rocky's Bru. Baca JMD disini. Baca Rocky's Bru disini.

Saya pernah menulis sejarah mesti diajar sejujur-jujurnya. Sejarah tidak boleh ditulis berdasarkan apa yang pemerintah atau sesiapa saja suka. Let call a spade, a spade. Perkara sebesar ini, yang pernah mengoncang kewujudan Malaysia hingga ke foundationnya perlu diingati dan diceritakan secara jujur. Bukan tujuan menjadikan ianya satu peringatan untuk menakut-nakutkan satu golongan atau menyalahkan satu golongan.

13 Mei 1969 merupakan kesilapan satu golongan yang overestimate kebolehan mereka untuk memerintah, lantas menidakkan sensitiviti penduduk yang merasakan mereka penduduk asal Malaysia. Jika 50 tahun selepas merdeka  kita masih berbicara tentang 'penduduk asal' dan 'pendatang', apa lagi pada tahun 1969 ketika jurang ekonomi antara Melayu dan kaum lain sangat besar.

Orang-orang Melayu kebanyakkan hanya petani, dan pentadbir. Mereka yang tidak memahami kepentingan bursa saham, perniagaan, konsesi dan sebagainya tersentak apabila kuasa politik mereka terampas oleh parti chauvanist seperti DAP dan Parti Buruh. Perlu ingat, ancaman komunis yang bergerak melalui persatuan sekerja berada dimana-mana sahaja selepas Perang Dunia Kedua. Ini menakutkan orang Melayu.

Apabila parti sebegini mabuk dan carried away dengan kekuatan sendiri, mereka sudah melampau dengan membawa penyapu dan slogan-slogan yang menghina Melayu hingga ke asasnya, maka berlaku rusuhan kaum. Saya rasa ini satu-satunya rusuhan kaum yang berlaku di Malaysia. Sekaligus mengejutkan kaum lain dengan peribadi Melayu yang terkenal lembut dan pengalah.

Hanya dua bangsa yang mempunyai perkataan yang sama. Orang Melayu terkenal dengan 'amok' dan Viking terkenal dengan 'berserk'. Kedua-duanya hampir membawa makna yang sama. Dalam Dilema Melayu, Tun Mahathir pernah menulis psikologi Melayu berkaitan dengan 'amok'.

Menurut beliau, orang Melayu biasanya pengikut yang taat pada pemerintah, atau ketua atau pembesar dan raja. Jika ada kecil hati, atau rasa tertindas, tidak puas hati atau protes, Melayu sangat jarang menyatakannya secara terbuka. Melayu akan surpress emosi, tekanan dan apa saja yang mereka tidak puashati kerana ada konsep 'kurang ajar', 'tidak tau adab', 'derhaka' dan sebagainya. Mereka bimbang mereka akan jadi 'social pariah' atau 'social outcast' dan dipulaukan oleh masyarakat.

Apabila mereka sudah tidak tahan, tidak boleh menerima lagi keadaan, atau tekanan emosi akibat menahan rasa tidak puashati, dan perasaan itu tidak mendapat jalan keluar atau tidak boleh diluahkan, mereka akan memutuskan apa-apa ikatan sosial mereka dengan masyarakat. Mereka akan bebaskan segala ikatan budaya, adab sopan dan kelembutan mereka dengan masyarakat. Akhirnya mereka akan mengamuk.

Mengamuk ini menjadikan mereka bertukar dari Dr. Jekyll yang gentleman kepada Mr. Hyde yang ganas. 13 Mei adalah satu-satunya manifestasi sikap Melayu yang sebenar apabila mereka terhimpit. 13 Mei mesti difahami oleh kaum lain supaya memahami psikologi Melayu apabila terhimpit. Ini realiti bukan untuk menakut-nakutkan sesiapa, cuma sekadar ingatan jika ada pihak yang bermain dengan api, 13 Mei akan berlaku lagi.

Apabila Melayu sudah membebaskan diri mereka apabila mengamuk; dan membebaskan diri mereka dari sebarang ikatan sosial, tidak ada ketua bahkan raja yang mereka hormati lagi, apalagi UMNO, DAP atau PAS. Untuk membendung perkara seperti ini, generasi muda perlu tahu dan prihatin kepada sensitiviti orang Melayu, jika bukan kerana 'Ketuanan Melayu' yang kaum lain sangat terdesak untuk menolaknya, tetapi kerana Melayu majoriti.

Mereka mengawal askar dan polis, pentadbiran kerajaan dan politik. Bayangkan jika amok berlaku secara massive scale. Dan mana-mana kaum lain yang tidak chauvanist juga akan menjadi mangsa apabila amok berlaku.

Amok juga tidak mempedulikan lagi impak ekonomi atau pandangan masyarakat luar jika berlaku. Ia bukan gerakan politik, hanya sekadar cetusan saraf psikologi Melayu yang rasa kewujudan mereka terancam. Ini sebenarnya manifestasi 13 Mei 1969 yang mana baik DAP dan juga kerajaan ingin  padamkan dari ingatan Malaysia.

Seperti trauma, walau bagaimana kita tidak suka, ia pernah berlaku, dan mungkin berlaku. Saya sokong 13 Mei sebagai Hari Muhibah. 

2 comments:

kingnek said...

Melayu jika senyap, jangan difikirkan pengecut, kerana mereka sifatnya begitu. Tapi bila kesabaran hilang, mereka amuk, menjadi incredible hulk, tiada parti yang boleh menahan kemarahan mereka, itu lah Melayu

Anonymous said...

betul tu kingnek, bukan mcm cina dap melalak mcm anjing gila..tapi bila kena sergah tau takut!