Followers

Friday, November 12, 2010

Karl Marx

Karl Marx seorang tokoh yang pelik. Ramai yang mengaitkan komunisme dengannya, malah pengikutnya ada yang mengaku mereka Marxist - pengikut fahaman Marx. Beliau sebagai penulis Das Capital sering menafikan perjuangan proletariat dan gerakan communism ada kena mengena dengan dirinya. Di akhir hidupnya, Marx berkata: "I am not a Marxist.' Aneh apabila dia sendiri mengaku bahawa dia bukan 'Marxist' sedangkan jutaan orang seluruh dunia menjadi pengikut ideanya.

Sebagai seorang ahli falsafah, seperti Nietsche mereka sering disalahtafsir dan tidak difahami. Ramai yang tidak memahami apa yang mereka ingin sampaikan. Anehnya, Das Kapital walaupun kitab suci Marxist tidak bererti apa-apa tanpa kelahiran Lenin. Lenin yang sebenarnya membaca, menafsir dan 'put into practice' secara manual dan mencipta tactic bagi menguasai golongan buruh dan pekerja.

Saya setuju dengan pandangan Allahyarham Professor Syed Hussein Al-Attas, ramai orang condemned ajaran communism kerana Karl Marx seorang atheist, sedangkan ramai juga penganut fahaman kapitalist yang juga atheist. Jadi sistem yang cuba diwujudkan oleh kedua-dua ideologi ini tidak ada kena mengena dengan atheist atau tidak.

Di bawah ini beberapa 'confesion' Karl Marx menjelang kematiannya.

Your favourite virtue :               simplicity

Your favourite virtue in man:      strenght

Your favourite virtue in woman:  weakness

Your chief characteristic:            singleness of purpose

Your idea of happiness:              to fight

Your idea of misery:                   submission

The vice you excuse most:          Gullibility

The vice you detest most:           Servility

Your aversion:                           Martin Tupper*

Favourite occupation:             book-worming

Favourite poet:                         Shakespeare, Aeschylus, Goethe

Favourite prose writer:              Diderot

Favourite hero:                         Spartacus

Favourite heroine:                    Gretchen

Favourite flower:                      Dhapne

Favourite colour:                      Red

Favourite name:                        Laura, Jenny

Favourite dish:                          fish

Favourite maxim:                      "Nihil humani a me alienum puto"**

Favourite motto:                       "De omnibus dubi tendum"***


* Victorian popular write
** "I consider that nothing human is alien to me"
*** "You must doubts about everything."

3 comments:

Anonymous said...

STB,

Apa maksud tuan?, apa kena mengena dengan orang kita dan negara kita?.

oRang kAmpong said...

Marx seorg atheist xbyk sgt diperdebatkan.yg selalu menjadi kajian dan debat adalah ideology komunis yg diciptakannya kemudian diaplikasikan olih Lenin.xp klu kita tengok Rusia dan China pun dah xberapa berahi dgn ideology tersebut.pd kwn Rusia dan China menggunakan ideology Marx tu dulu atas dasar utk menyatupadukan rakyat mereka yg terlalu ramai dan berbilang etnik.pd masa itu they have no choice.bos kwn pernah bertanya pd salah sorang delegate China yg membuat lawatan ke msia sekitar ujung 80an.itulah jawapannya wan NO CHOICE. jadi kome faham dan klu kita tengok Rusia dan China sunggoh pun politiknya masih lagi fahaman komunis xp ekominya sudah menerima kapitalis idea dgn konsep langit terbuka yg diamalkan olih kerajaan China sekarang ni.aok melampau wan puas kwn nengok assgment anak hok kat u nak bersama ngan aok.anyway syabas bro pd kwn memang artikel yg menarik.teh tarik satuuuuuuuuuu.

Sang GOomaLL said...

karl marx seorang atheist?? setahu hamba dia adalah seorang yahudi.. pengasas ideologi komunis tetapi dia sendiri tak ikut dgn ideologi tersebut.. ah..!! peduli apa hamba siapa karl marx laknat ni.. ideologi hanya memecah belahkan umat manusia.. Di malaysia skg ni pun ada komunis..(DAP) betapa zalimnya mereka menindas rakyat jelata peneng. (ini bkn soal resis)

Orang kampong: hamba rasa china still fight dgn kapitalis.. kerana komunis dan kapitalis adalah musuh tradisi (komunis fuck kapitalis) tngk sekarng bkn main bnyak barang2keluaran china.. mana mngkin china sdh menerima kapitalis idea dgn konsep lngit terbuka.. maaf sekiranya komen hamba menjengilkan tuan hamba.. :)