Followers

Thursday, July 8, 2010

Keganjilan

Dalam sejarah Piala Dunia, selalunya pasukan yang menjadi juara datang dari pasukan yang pernah juara atau pasukan tuan rumah. Ada 7 pasukan yang pernah memenangi Piala Dunia ini iaitu Italy, Uruguay, German, Brazil, Argentina, England dan Perancis.

Belanda pernah dua kali memasuki final Piala Dunia iaitu pada tahun 1974 tetapi kalah kepada German. Pada tahun 1978, lagi sekali Belanda layak ke final tetapi kalah kepada Argentina. 2010 merupakan kali ke tiga Belanda layak ke final.

Sepanyol merupakan 'the greatest underachiever' dalam sejarah Piala Dunia. Mereka sering diramal menjuarai Piala Dunia tetapi tidak pernah menjejakkan kakinya ke final. Kegagalan Sepanyol ini merupakan misteri Piala Dunia kerana secara tradisi Sepanyol mempunyai pemain yang hebat dari zaman Alfrendo de Stefano hingga zaman Luis Enrique, Valeron dan Raul Gonzales Blanco. 2010 juga tahun dimana Sepanyol buat julung kalinya menjejaki final dengan menewaskan German yang secara tradisi pasukan paling banyak ke final.

Banyak fakta menarik Piala Dunia 2010 ini. Antaranya, kedua-dua pasukan yang layak mengalahkan dua bekas pemenang Piala Dunia. Belanda mengalahkan Uruguay sebagai pasukan yang pernah dua kali menjulang Piala Dunia. Sepanyol mengalahkan German, pasukan yang tiga kali menjulang Piala Dunia. Kedua-dua pasukan ini yang akan menutup tirai Piala Dunia pada 11 Julai ini bertembung di Benua Afrika yang juga julung kali mengadakan pesta terbesar Planet Biru ini.

Kedua-duanya datang dari Benua Eropah. Mana-mana pasukan yang menang pada 11 Julai nanti merupakan kemenangan pertama negara mereka lantas menjadikan lapan pasukan yang pernah menjuarai Piala Dunia.Tidak seperti selalunya, jika bukan pasukan yang pernah menang, pasukan tuan rumah seperti England tahun 1966 dan Perancis tahun 1998 menjadi juara.

Paling menarik Piala Dunia 2010 ini adalah seekor sotong bernama 'Paul' yang tepat membuat ramalan ketika ini. Jika kaki judi percaya pada ramalan Paul ini, sudah ramai yang jadi kaya. Tengok di bawah , ramalan ini dibuat sebelum Argentina kalah kepada German. Mana yang di'pegang' oleh Paul akan menang.

 Paul tepat meramalkan German menang ketika bertemu Argentina
Umat Islam dilarang percaya, syirik, semuanya ketentuan Allah.

4 comments:

Anonymous said...

SRT,

Mana ada yang kekal dan abadi. Setiap ciptaan Allah SAW pasti akan berubah dan melalui fasa - fasa mengikut Sunnahtullah. Ini semua untuk manusia memikirkan , yang penting jangan bobok dan fitnah.

Selamat menjalani kehidupan sebagai Sang Bapak dan Sang Suami, Berbahagia selalu.Amin.

TK

uRag dRrulug said...

Salapm STB,

Akuq tetap sukung Dato' Azizan sabak Dato' Wan Dupok memang tork beguneq lasung....ehhh! Akuq saloh kumen kerq? Surik...surik..

Anonymous said...

Salam STB,

Akuq sukung uRag dRulug, kumen ong tepat, Dato' Azizan lah, yang lain nya sendiri mau tau. Kalu gini leper lah Si YB D......K, kerayan sungguh weh urag jengka tu. Itu lah.........pedooh...dooooh. Ek akuq soaloh kumen ke....surik...surik.

sri tribuana said...

Anon 10:16, terima kasih atas 'wish'.
Urag Drulug, Anon 7:15, kas tak berapa reti ckp demek