Followers

Thursday, July 1, 2010

Wasiat

1. Antara kelemahan ketara orang Melayu adalah membuat wasiat.

2. Selepas seseorang muslim meninggal dunia, harta yang tidak diagih-agihkan akan di faraid. Selalunya ini juga gagal dilakukan secepat mungkin, hingga bertahun-tahun. Makin lama, makin susah hendak memfaraidkan harta seseorang itu, apa lagi jika ada keluarga yang sudah meninggal dunia.

3. Akhirnya, harta itu akan kembali kepada kerajaan kerana mungkin tidak ada sesiapa yang ingin membayar cukai tanah dan sebagainya kerana anak-anak belum memlikinya lagi. Beginilah caranya bagaimana sesetengah orang Melayu hilang harta.

4. Kita tidak nampak masalah begini belaku kepada kaum lain. Mereka bersedia dari awal dan membuat wasiat secara perundangan. Kaum lain tidak akan meninggalkan anak-anak mereka dalam keadaan huru hara bererbut harta selepas mereka meninggal dunia.

5. Mungkin masalah ini berlaku kerana Melayu suka buat semua perkara saat akhir, atau merasakan harta dunia tidak penting bila menjelang ajal dan sebagainya. Bila harta Melayu diambil semula oleh kerajaan, orang Melayu jadi makin daif dan ini menyebabkan Melayu menjadi tidak kuat.

6. Contoh paling nyata adalah Kampung Bharu, Kuala Lumpur yang sukar hendak dimajukan kerana banyak melibatkan masalah harta pusaka.

No comments: