Followers

Saturday, July 10, 2010

40:1

Berita Harian melaporkan, nisbah pengundi Melayu dan Cina yang berdaftar adalah 40 Cina: 1 Melayu. Kaum Cina terus menyerang mengatakan statement itu racist. Saya tidak tahu lagi apa yang tidak racist di Malaysia ini apabila Melayu berkata-kata. Harakah juga berkokok seperti Cina mengatakan momokkan itu adalah strategi BN. 

Dalam Bicara Nobisha, penulis menghuraikan dalam pencaturan UMNO-PAS sekarang ini, DAP merupakan pemenang. Ini kerana dalam pilihanraya, majoriti yang keluar mengundi dan berdaftar sebagai pengundi yang dikira. Ramai manapun Melayu, jika tidak berdaftar tidak memberi apa-apa makna kepada pilihanraya. PAS dan juga UMNO tidak boleh memandang enteng permasalahan pendaftaran pengundi ini. PAS mungkin menganggap ramainya penyokong DAP yang berdaftar merupakan penyokongnya juga. Api ketika kecil merupakan kawan, bila besar adalah lawan.Oleh kerana saya tidak mahu 'membebankan' blog ini dengan statistik, baca sini.

Ada pihak menyalahkan kedua-dua parti Melayu ini kerana gagal mendaftarkan penyokong mereka. UMNO dan PAS lebih kelihatan suka salah menyalah sesama sendiri dari membuat sesuatu yang vital demi survival politik mereka - mendaftarkan pengundi masing-masing. Kickdefella menyatakan dalam blognya, berbillion-billion akan digunakan oleh kedua-dua parti Melayu berkenaan untuk bertempur di 'common ground' demi menjadi jaguh siapa lebih Melayu dan Islam. Husam Musa menyatakan sudah ada 200juta di sediakan untuk memenangi kerusi Melayu yang dipertandingkan oleh UMNO. Baca sini.

Sementara itu, perlahan-lahan MCA, DAP dan Gerakan mempunyai strategi tersendiri untuk menjadi 'ultimate winner'. Majoriti yang berpecah adalah bukan majoriti. Dan musuh yang bersatu, walaupun kecil lebih ampuh sebenarnya. Mungkin saya akan dituduh racist selepas ini kerana kenyataan untuk kepentingan 'bukan parti' tetapi Melayu.

Melayu bukan menguasai ekonomi. Melayu juga tidak menguasai 100% politik Malaysia. Kerana suka berpecah, Melayu gagal menjadi kuasa besar dalam ekonomi dan politik walaupun majoriti. Hardcore parti masing-masing mengakui mereka lebih betul, lebih Melayu dan lebih Islam. Silent majority pula ada yang keliru siapa yang sebenarnya perlu disokong. Golongan yang fed up menyepikan diri, tidak keluar mengundi, protes dan langsung tidak mahu mendaftar pemilih.

Satu soalan yang penting sekarang ini: hendak ke mana hala tuju politik Melayu ini?


No comments: