Followers

Wednesday, July 7, 2010

1Malaysia Bermula Dengan 1Pendidikan

Apabila PM Najib melaungkan 1Malaysia, ia menimbulkan reaksi yang berbagai. Seperti orang buta yang bertengkar tentang gajah, ada yang mengatakan 1Malaysia bukan Malaysian Malaysia, ada yang mengatakan 1Malaysia sama seperti Malaysian Malaysia - iaitu tidak ada lagi keistimewaan penduduk asal Malaysia.

Kaum Cina dan India menyambut baik 1Malaysia - asalkan menguntungkan mereka. Oleh itu, mereka minta setelah 50 tahun merdeka, dasar-dasar yang menguntungkan Melayu digubal demi untuk menjadikan Malaysia untuk orang Malaysia.

Satu perkara yang mereka tidak sanggup buat adalah mengubah diri mereka untuk 'sesuai' dengan semangat 1Malaysia yang mereka tuntut. Mereka menafikan mereka pendatang, tetapi masih mahu wujudkan sekolah aliran Cina dan India. Jika sesiapa yang mengaku sebagai anak bumi Malaysia, perlu korbankan warisan dan bahasa dari nenek moyang tanah bangsa asal mereka. New world. New Age.

Saya tertarik membaca posting terbaru Jebat Must Die berkenaan isu PPSMI dan sistem 1Sekolah. Baca sini. Suka saya meminjam maklumat dalam blog berkenaan, iaitu pandangan Almarhum Tunku Abdul Rahman berkenaan sikap kaum Cina tentang bahasa Melayu dan pendidikan negara. Ini petikan Almarhum:

"The attitudes of the communist elements and the three other groups I have mentioned earlier had  resulted for sometime past in the building up of anti-Malaysia feeling, which came out quite strongly in the elections. There are many reasons for this,but the main one is the National Language.

When the National Language was first introduced many Chinese and Indians had not found it to their liking, as a number of letters I received at various time revealed to me. As an offshoot, this difference over Malay being the foundation of the official language, other Chinese chauvanists - for that is the only word to describe them - demonstrated their own particular feelings by agitating for separate schools and hospitals and a university for the Chinese only."

Tunku juga menyatakan alasan yang diberi adalah di canteen sekolah kebangsaan tidak akan menyediakan babi! Tunku juga menyatakan, alasan ini sangat remeh. Saya quote lagi sepenuhnya kata-kata Al-Marhum:

"Such minor issues as food are only excuses. The real grouse of such chauvanists is against the idea of being Malaysian at all. It is repugnant to them to think of themselves as anything but Chinese.  Such an attitude of course is entirely up to them is they choose to have it so, but let us in this multi-racial society share in a common loyalty to the country, whatever our racial origin maybe. When the nation provides for a national language, in our case Malay, then I think in all fairness it is the duty of all to contribute our share towards making it a succes as was agreed upon and written down in the Constitution."

Tunku menyuarakan bahawa sudah dipersetujui dan di letak dalam Perlembagaan mengiktiraf bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan. Ini bukti adanya social contract antara Bapa-bapa Kemerdekaan. Seterusnya Tunku menyatakan adalah menjadi tugas MCA untuk memastikan sebahagian Cina yang berfikiran rasional dan tidak terlalu chauvanist agar menerima apa yang dipersetujui dalam Perlembagaan. 

"It must be agreed that the Alliance policy is constitutional, then the MCA's backing of such a policy is correct..." kata Tunku seterusnya.

Kegagalan MCA membuat demikian akan menimbulkan semangat anti Cina dikalangan orang Melayu. Jika MCA terus menerus mengikut rentak DAP menjadi haluan kiri dan menekan kerajaan, menurut Tunku akhirnya bukan Melayu yang rugi, tetapi memberi ruang kepada golongan radikal Melayu untuk mewujudkan sentimen anti Cina pula. 

Tunku mengulas ini selepas Peristiwa 13 May. Scenario yang hampir serupa berlaku sekarang. Apabila Cina mabuk kuasa dan fikir mereka akan mampu memerintah Malaysia, mereka dengan kerjasama PAS pada ketika itu memecahkan undi Melayu. Apabila berlaku rusuhan kaum baru mereka faham sentimen Melayu tidak boleh terlalu disentuh, kerana akan bangkit juga semangat radikal Melayu bila mereka terhimpit. 

MCA sudah hilang fungsi jika mereka gagal memahami Perlembagaan negara seperti yang dilakukan oleh Ketua Pemuda MCA, Wee Ka Siong. Beliau juga orang yang sama membuat laporan polis apabila cadangan oleh beberapa blogger untuk mewujudkan sekolah satu sistem dan menghapuskan sekolah aliran Cina dan India. Dalam isu biasiswa yang mana melibatkan MARA, beliau turut di sokong oleh Ketua Pemudi UMNO yang faham globalisasi tetapi tidak faham sejarah Malaysia. Ka Siong sebenarnya bermain dengan api.(Saya sudah tidak mahu ulas tentang Ketua Pemudi - seperti Luncai biar dia terjun dengan labu-labunya)

Sejak dari awal penubuhan Malaysia lagi sebenarnya sebahagian kaum Cina dan India tidak mahu mengasimilisasikan  mereka ke dalam bangsa Malaysia(jika wujud). Mereka akan terus melaungkan bahawa mereka tidak perlu berubah, sebaliknya Malaysia ini bukan tempat asal orang Melayu. Mereka minta macam-macam tetapi tidak sanggup berkorban sedikit - iaitu menyertai sekolah dalam aliran yang sama untuk semua anak Malaysia.

Di sini juga tampak kelemahan pemimpin Melayu - hatta dari zaman Tunku sendiri. Untuk membuat perubahan memerlukan keberanian. Seperti mana-mana pencipta sejarah pun, perubahan akan mendatangkan tentangan yang hebat. Oliver Cromwell yang mereformasikan England sebagai kuasa besar zaman pertengahan terpaksa mengambil langkah drastik - memancung rajanya dan memusnahkan sistem beraja England dan bukan tanpa tentangan.

Abraham Lincoln yang hendak membebaskan orang kulit hitam Amerika terpaksa membelah Amerika kepada Utara dan Selatan, berperang saudara demi untuk mengubah kebiasaan bangsanya.Di Malaysia ini, jika 1Malaysia benar-benar ingin dilaksanakan, tidak ada pilihan melainkan sekolah satu aliran perlu diadakan. Sekolah Jenis Kebangsaan India dan Cina perlu dihapuskan. Jika Lemass, Perdana Menteri Ireland tahun 50an memperjudikan nasibnya dengan membebaskan pendidikan Ireland dari pengaruh church dan catholic, saya tidak nampak ahli politik Malaysia perlu takut melakukannya.

Dan banyak contoh sebenarnya jika saya hendak kemukakan bahawa perubahan memerlukan keberanian. Cukup sekadar yang di atas sahaja.

Malaysia sudah tersilap selama 50 tahun membenarkan aliran yang memecahkan Malaysia mengikut kaum. Malaysia tidak boleh tunggu 50 tahun lagi untuk mengubahnya. Keberanian sangat diperlukan disini.

Kata perpatah Cina: "Masa terbaik untuk menanam pokok balak berkenaan adalah 50 tahun yang lalu, oleh kerana tidak ditanam dulu, masa kedua terbaik adalah sekarang."

Kita perlukan kepimpinan yang kuat dan berani.






No comments: