Followers

Saturday, July 17, 2010

Empayar Hutang

Sebenarnya, hakikat kejayaan ekonomi dunia berasaskan hutang. Hutang dimana-mana dan sesiapa pun berhutang. Mungkin ini terjadi kerana prime mover ekonomi dunia adalah golongan Yahudi, yang mana golongan yang sangat pandai memanipulasikan sistem kewangan moden dan riba. Sudah berabad mereka hidup dengan menyediakan hutang yang besar kepada pengusaha, dan mendapat keuntungan berlipat ganda hasil perniagaan 'lintah darat' ini. 

Saya boleh meneruskan artikel ini tanpa merujuk ke mana-mana tetapi sudah adat, tulisan saya akan jadi lebih kuat jika dirujuk kepada 'pakar-pakar' atau setidak-tidaknya makalah finance. Maklumlah saya hidup dalam negara dimana dunia rujuk merujuk kepada pakar dan ulama sangat penting untuk membenarkan teori saya.

Saya harap sangat menjadi seperti Jean Paul Sartre, yang menolak Hadiah Nobel kerana jika dia menerimanya, dia bimbang orang akan merasakan fikirannya betul kerana diiktiraf oleh sebuah panatia yang tidak bebas sangat dari prejudis dan wasangka. Sartre benar-benar seorang intellectual masculine dan indifferent.

Dalam makalah The Economist bertarikh 26th June 2010, bertemakan 'Is there life after debt?' dihuraikan bahawa hutang merupakan fenomena yang mana memecutkan ekonomi dan dalam masa yang sama membawa kehancuran kepada pengguna kemudahan hutang yang tidak pandai mengatasinya. Hutang merupakan satu addicted yang mana pada tahun 1950an cuma 50% sahaja ketagihannya,  tetapi sekarang ini sektor swasta Amerika telah menanjak ke 300% penggunaannya.

Beberapa jenis pinjaman yang dicipta seperti kad kredit dan unsecured loan menjadi penyakit dalam empayar hutang. Jika dulu, banker-banker akan membuat penilaian kepada sesuatu venture dengan teliti, dan hanya memberi kemudahan pinjaman kepada projek yang genuine dan viable, sekarang institusi kewangan berlumba-lumba memberi pinjaman hatta kepada golongan yang tidak layak. Beberapa negara yang aggresif sanggup memberi pinjaman tanpa cagaran kepada pelajar asing yang belajar dinegara mereka. Ini jenis hutang sebagai contoh akan meningkatkan begitu banyak non perfomance loan(npl).
 
Fenomena ini berbeza dengan zaman nenek moyang mereka yang menggunakan kemudahan kredit sebagai facility sahaja. Sekarang ini kemudahan kredit ini adalah gaya hidup - buy first, pay later. Akhirnya kerancakkan ekonomi ini sebenarnya hanya seperti bubble atau buih-buih sahaja - tidak bersandarkan real business activities. Lambat laun, buih ini akan meletup dan kemewahan yang dirasai oleh mereka akan hilang dalam sekelip mata sahaja. Mereka menjadi generasi yang berhutang. Jika hutang sudah terlalu banyak dan tidak dapat dibayar lagi, maka runtuhlah institusi kewangan kerana memberi pinjaman bukan berdasarkan prudence. 

Banyak kerajaan dalam dunia ini juga turut berhutang. Mereka bukan tidak mempunyai hasil pendapatan dari tax dan sebagainya, tetapi fenomena 'berniaga' yang dijalankan oleh kerajaan(seperti GLC dan sebagainya), janji pilihanraya seperti skim pencen, negara kebajikan dan health care membuat mereka terpaksa berhutang. Ada kerajaan yang meminjam dan meminjam semula untuk membayar hutang lama. Apabila hutang diluar kawalan seperti Greek, bantuan IMF dan sekutu mereka seperti EC sebanyak 1trillion USD tidak akan mampu dibayar oleh Greek lagi. 

Tun Mahathir sudah lama menyuara rasa tidak senang terhadap manipulasi negara besar kepada negara kecil dengan senjata hutang ini. Negara besar mencipta tradisi dan trend, akan diikut dunia membangun dan dunia ketiga. Negara besar yang mencipta peradaban ini memperkenalkan macam-macam perniagaan yang sofistikated dalam dunia finance sementara mereka yang menetapkan rule dan regulationnya. Walaupun tidak adil tetapi negara membangun yang kebanyakkan datang dari negara jajahan mereka terpaksa menurut. Negara kecil akan menjadi negara yang diperkotak-katikkan dalam dunia sistem kewangan dan hutang.

Tidak ramai leader dari negara membangun sanggup menyongsong arus ini, walaupun Jepun yang maju tidak berani menyimpang dari kesucian capitalist dan laissez faire. Bagi mereka apa yang Barat buat adalah betul. Hingga kini, apabila Barat sendiri mengalami krisis ekonomi yang teruk, pemikir mereka mula memikir strategy baru. Mereka sedar, empayar hutang ini sebenarnya masalah kepada seluruh dunia, bukan lagi alat untuk menghambakan negara miskin.

Sekarang mereka akan mengenakan control supaya mereka tidak akan terperangkap dalam empayar hutang. Amerika sebagai kuasa besar, anehnya negara yang paling banyak berhutang, tetapi tiada siapa yang berani berbuat apa-apa jika mereka lambat membayar atau tidak membayar hutang mereka.

Sukarno ketika ditanya apa strategy beliau untuk membayar hutang Bank Dunia bagi pihak Indonesia menjawab: "Senang, kemplangkan saja". Sayangnya Indonesia bukan kuasa besar, tetap diburu untuk membayar hutangnya.






No comments: