Followers

Monday, July 12, 2010

Melayu Bodoh.

Sekitar tahun 1990 sebuah akhbar nyamuk yang mana sudah pupus dan saya tidak ingat namanya membuat sensasi dengan mengadakan teori Hang Tuah bukan Melayu. Kononnya nama Hang Tuah adalah Hang Too Ah, dan rakan-rakannya yang lain Hang Jee Bat, Hang Li Kiew dan Hang Lee Ker. Pertarungan epic dua pahlawan Melayu ini kononnya seperti dalam filem-filem Kung Fu. Mendukacitakan, pengarang cerita fantasi ini adalah orang Melayu.

Saya tidak pernah jumpa mana-mana bangsa lain akan mengagungkan bangsa luar demi untuk melariskan akhbarnya. 'Penyelidikan' ahli sejarah amatuer dan buta sejarah ini dilanjutkan pula oleh seorang lagi melayu bodoh yang bernama Shahabudeen Jalil. Dalam blog MistiFiles, mengulas tentang kedangkalan hujah-hujah melayu bodoh ini. Mereka sanggup memperkosakan sejarah bangsa sendiri dan mengecilkan peranan orang Melayu dengan membuat 'hipotesis' kononnya Hang Tuah bangsa Cina. Seorang Melayu bodoh disokong oleh dua orang Melayu bodoh bertaraf doktor iaitu Dr. Mujahid Rawa dan Dr. Haji Mohd Hashim. Untuk mengetahui lebih lanjut, baca sini.

Pembaca boleh membaca hujah Shahabudeen Jalil, dan sanggahan dalam blog MistiFiles. Saya tidak mahu membincangkannya di sini. Saya pernah menulis kekesalan apabila Micheal Chick(en) membuat 'penyelidikan' bahawa Melayu bukan bangsa. Setidak-tidaknya beliau bukan Melayu. Dalam blog Suara Anum, orang Melayu sendiri yang mengubah sejarah mereka. 

Berdasarakan teori 'agak-agakkan', 'tebak-tebakkan' dan penyelidikan yang separuh masak, berani mereka memporakperandakan sejarah bangsa sendiri. Jika mereka benar-benar authority dalam bidang sejarah seperti Professor Khoo Kay Kim dan Mohd Yusuf Hashim, mungkin kita akan hormati pandangan mereka. Sebaliknya dalam MistiFiles menyatakan, seorang penyelidik bangsa Cina bernama Kenny Chee lebih faithful kepada fakta dari membuat teori hasil dari agak-agakkan, teka-tekaan demi untuk mendewakan bangsa lain. 

Huraian Kenny Chee menyatakan bapa Hang Tuah merupakan seorang batin Orang-orang Laut yang mana tulangbelakang kepada kekuasaan laut empayar Melaka yang berkhidmat kepada keturunan Bukit Seguntang Mahameru sebelum kewujudan Melaka lagi. Ramai yang tidak tahu, Parameswara yang juga dikenali dengan nama Sang Aji Palembang itu merupakan waris mutlak kerajaan Srivijaya yang secara tradisi menguasai lalulintas Selat Melaka sebelum mereka tewas kepada Majapahit.

Saya tidak pernah tengok perkara sebegini berlaku kepada bangsa lain. Tahukah penulis bahawa orang-orang Cina tidak semua Cina. Laksamana Cheng Ho contohnya merupakan seorang Muslim berketuruan Turki yang berkhidmat untuk kerajaan Ming. Namun Cheng Ho tetap dianggap Cina oleh orang China. 

Saya tidak tahu apa motif penulis berkenaan. Melihat kepada penyokongnya iaitu Mujahid Rawa, kita boleh membuat kesimpulan bahawa kononnya bangsa tidak penting bagi mereka dan sesetengah parti. Ingin saya ingati, di Malaysia Melayu dan Islam adalah sama. Memerpertahankan Melayu sama seperti mempertahankan Islam. Malah seorang Cina memeluk Islam yang bernama Ridhuan Tee mengakui hakikat ini tanpa perlu setuju dengan ideologi yang memecahkan umat Melayu iaitu parti PAS.

Melayu seperti Shahabudeen Jalil ini merupakan pengkhianat bangsa Melayu.




4 comments:

Anonymous said...

kalau bangsa lain kata melayu bodoh kita rasa marah.....memang patut pun !!

Mook said...

bole x nk ckp dasar celaka punye manusia? bangsat btul. ini dasar2 munafik punye org nih. siap ngn famili dorg skali, sbb bodoh tuli ikut je, x reti nk beza mane btul mane salah. smpi nk jahanamkan bangsa & agama sendiri nih, kurg ajar gile. ptutnye kite buat satu dasar warisan kebangsaan utk pelihara sejarah2 n budaya kite nih. kalo usik, same je mcm usik isu perkauman, ISA la jawabnye. kalo bole, y jnis melayu celaka cmtu kita buang ke china, singapore ape sume, bia dorg idup kt sane. kate da hebat sgt. g mampos 7 keturunan. bodoh x hbs2.

*emo plak. nasib la, kalo da usik hal2 sensitif, x amok mmg budak bandar la, cm budak2 bukit bintang tuh.

Unknown said...

bangsat org cmtu.

sri tribuana said...

Buat teori biarlah bersandarkan hujah yang konkrit