Followers

Sunday, October 2, 2011

Namewee Sebabkan Jebat Must Die Menulis Dalam Melayu.

Seperti blogger Jebat Must Die, saya kecewa. Saya kecewa kerana PM Najib secara terbuka menyokong Namewee sebagai kononnya icon 1Malaysia.

Kecewa  terhadap PM, Jebat Must Die telah menulis dalam blognya: Namewee - Salah Asuhan.

Namewee mempunya curriculum vitae yang memualkan. Beliau menghina azan, beliau menghina wanita Islam bertudung, dan yang paling teruk, mempersendakan Negaraku, yang diubahsuai sesuka hati dengan menamakan semula 'Negarakuku'.

Golongan radikal minta beliau dihukum. Terus terang, Namewee boleh dihukum kerana memoersedakan Negaraku, kerana tindakkannya yang tidak patriotik. Beliau tidak layak menjadi warganegara Malaysia bukan kerana beliau kaum Cina, kerana beliau tidak menyintai bumi ini.

Ahli politik kita baik hati. Mereka memaafkan Namewee. Tapi apabila Kickdefella menterbalikkan bendera Malaysia dalam blognya, beliau terus diburu, ditangkap dan digari. Memang orang politik kita tegas, tetapi sesama Melayu saja. Mungkin hanya kaum Cina ada undi.

Sebenarnya saya tidak mahu lagi bawa isu perkauman. Helen Ang menulis dalam posting terbaru: Do you, malays hate us, Chinese? 

Helen cuba mencari kewajaran dalam waktu Malaysia dilanda isu perkauman yang parah. Blogger ini tidak rasis, cuma beliau pembenci parti hipokrit seperti DAP. Blogger seperti Helen Ang dan Tony Yew dilabelkan 'pengkhianat' kerana seperti banyak bersetuju dengan dasar kerajaan. Tony Yew dilabelkan 'Judas' yang menjual Jesusnya.

Sebagai Melayu, saya sangat marah apabila seseorang menghina azan dan menghina cara bangsa saya berpakaian. Namun kita tidak ada undang-undang yang ampuh menangani perkara ini. Jika ada sekalipun, pemimpin Melayu tidak akan berani menggunakannya kerana takut dilabel racist. Al maklumlah, politician. Apa yang merema kisah hanya populariti.

Namun kerajaan masih boleh mengenakan tindakkan terhadap Namewee merana menghina negaranya sendiri dengan mempersendakan Negaraku. Kerajaan menghukum Kickdefella, kebetulan Melayu tetapi memaafkan Namewee. Mengapa kita perlu racist membenci Cina jika kerajaan kita yang menyokongnya? Kerajaan yang kini kita sudah sering salah anggap masih mempertahankan Melayu.

Saya peminat movie. Apabila ditanya saya menonton Nasi Lemak 2.0, saya menjawab tidak. Saya tidak ada masalah dengan movie berkenaan, cuma secara prinsip saya tidak akan buang masa dan sesenpun duit saya kepada orang yang menghina Islam dan wanita Islam. Saya bukan kerajaan untuk ban Nasi Lemak 2.0 kerana mempersendakan lagu Negaraku, cuma sekadar protes orang hina azan dan wanita Islam.

Hanya itu yang mampu saya lakukan.

Namun tindakkan PM memuji Namewee sebagai icon 1Malaysia melukakan hati orang seperti saya. Saya tak tahu berapa ramai Melayu yang seperti saya, tetapi menyanjung Namewee adalah sesuatu yang tidak wajar - sama tidak wajar membawa pulang Chin Peng. Mungkin jika Namewee mempunyai peluang seperti Chin Peng, dia juga akan sembelih orang Islam seramai mungkin.

PM sekarang sedang asyik dengan 'cool factor'nya. Jika terlalu 'cool' hingga menobatkan penghina Islam dan penghina Negaraku, ini adalah dayus. PM perlukan 'hot factor' iaitu keberanian, boldness dan ketegasan dalam pentadbirannya.

Dalam twitter seseorang tweet, PM hanya perlukan undi Namewee seorang sahaja agaknya, lupa undi Melayu yang lain. Saya jawab, bahkan undi Namewee PM belum tentu dapat kerana jika dia penyokong kerajaan, dia tidak akan hina Malaysia dan Melayu.

Yang dikendong keciciran, yang dikejar tidam dapat. Semuanya kerana 1Malaysia.




23 comments:

Anonymous said...

NAJIB. Terlajak perahu boleh berpatah balik tetapi terlajak kata UMNO padahnya. Kau memang pukimak, menjerumus UMNO kearah kehancuran. kehancuran mu bersama2 pemimpin2 lain yang mengampu mu janganlah hendaknya menghancurkan negara ini keseluruhannya. pergi mampuslah kamu tapi tidak UMNO. aku sayang UMNO, tapi sungguh malang aku dapat presiden seperti kau pukimak

Anonymous said...

Najib sekarang sudah menyamai apa yg Tun Dol lakukan. Najib perlu ingat jangan sampai Melsyu sudah tidak percaya akan kamu.

jack said...

tol tu boss, geram aku dengar, tak patut, yang jahat diberi pegiktirafan, ini contoh yang tidak baik, apa kata budak2 skolah nanti, hancurla, matilah rakyat, nak harapkan bn pun dah tak boleh, pkr jauh sekali, nauzubillah,

Anonymous said...

Siap kau Najib, damage yang kau telah buat lebeh parah daripada yang Pak Lah dah buat. Kau tunggulah pilihanraya nanti, banyak orang melayu yang kini penyokong kuat UMNO akan berpaling tadah, termasuk aku.

Anonymous said...

Perbuatan ketua negara yang tak boleh dimaafkan. Saya penyokong UMNO selama ini terpaksa menjauhkan diri dari UMNO. Tunggu pilihan raya nanti..

Veteran said...

Apakah Melayu boleh bersandarkan kepercayaan kepada PAS? Tuan, pemimpin boleh datang dan pergi, tetapi roh UMNO kekal berzaman. Sejak ia dizahirkan ke tanah Melayu 60 tahun lalu, UMNO tidak pernah mengetepikan agenda agama dan bangsa. Kata orang, UMNO itu keramat, itulah sebabnya pemimpin yang cuba merosakkan UMNO akhirnya ditolak. Semoga UMNo terus dipimpin oleh

AntiHipokrit said...

Najib lebih teruk drpd Pak Lah. Najib menyokong org yg MENGHINA AZAN seperti kokokan AYAM. FUCK YOU NAJIB!!! Untuk keluarga aku adalah undi ROSAK untuk BN.

Anonymous said...

As-Salam YAB PM. Lihatlah kepentingan agama, bangsa dan negara. Lihat dengan mata kasar, mata hati dan mata akal. Mereka yang menghina agama, negara dan kaum lain tidak wajar mendapat penghormatan setinggi ini. Kalau kita kembali ke rahmatullah adakah beliau akan memandikan, menyembahyangkan dan membawa kita ke rumah yang kekal abadi. Fikirlah sebelum kami hilang kepercayaan pada anda semua.

Anonymous said...

Saya bukan anti Cina. Tapi saya benci pada orang politik Melayu yang hanya kejar undi, tanpa menjaga hati bangsa sendiri. Memang celaka. Berani bertindak sesama Melayu saja. Bertambah besar kepala lah mereka. Terbalikkan bendera bukan nya menhina negara. Double standard. Nampaknya PM kita dah semakin menjadi macam Pak Lah.

Khaik Tuiih pada namawew
RD

Anonymous said...

Najib lebih teruk dari Tun Dol

talam dua muka...dengan sifat2 Residen British dahulu

Anonymous said...

Salam,

Pilihanraya 2008 telah melihatkan Abdullah Badawi dihukum. Orang-orang Melayu, di luar dan di dalam UMNO merasa mual dan jijik untuk mengundi BN. Antara faktor utama kemarahan Melayu adalah:
- merasa jelik dengan campurtangan keluarga dalam urusan pentadbiran negara
- marah dengan dasar-dasar produk Tingkat 4 yang membebankan rakyat marhain

Pilihanraya akan datang bakal menyaksikan suatu sejarah besar buat UMNO (baca BN). Tidak ada sebab lagi mengapa Melayu harus mempertahankan UMNO. Ciri-ciri Abdullah Badawi tampak jelas pada pimpinan Najib. Penonjolan keterlaluan Rosmah menyisihkan golongan atas pagar daripada UMNO. Pentadbiran negara dilihat sebagai diswastakan kepada konsultan-konsultan yang dibayar harga yang tinggi untuk menghasilan dasar-dasar bodoh.

Kepada siapa lagi Najib akan bergantung harap? Melayu sudah tidak punya alasan lagi untuk memberi undi kepada UMNO. Undi kaum Cina masih belum tentu walaupun ratusan juta wang dihabiskan untuk mengambil hati mereka.

Senjata terakhir UMNO jika masih berminat untuk mengekal kuasa hanyalah satu - Najib harus diketepikan. Ketepikan sekali saki baki pengaruh Najib di dalam GLC.Hapuskan sekali para penasihat yang separuh masak.

Masa makin suntuk. Rakyat telah jelak melihat pembesar yang syok sendiri.

-zahimi-

kedai buku perintis said...

RINGKASNYA...SAYA MEWAKILI KAUM WANITA YANG JUGA TURUT KECEWA,,,HATI TAWAR DENGAN NAJIB DAN PENDIRIAN "TERLALU SABAR"TANPA MELIHAT HATI ORG MELAYU LAIN TERLUKA DAN SAKIT HATI...APA ADA PADA DIA YANG PATUT DISANJUNG BEGITU.RAMAI LAGI BANGSA CINA YANG LEBIH MULIA DARI DIA .DIA MEMBUAT ORG TIDAK LAGI PERCAYA KEPADA KEMURAHAN HATI NAJIB SECARA MELAMPAU....

Anonymous said...

Apa susah, tumbangkan saja parti parti politik melayu ni. Semua hampeh. tak bolih di jadikan tempat bergantung. Biar Duli Yang Maha Mulia Agong saja jadi penaung kita semua.

Anonymous said...

seiklas hati kau tanya lah pesara Polis / tentera yg bermatian mengamankan malaysia..dan tanya lah polis polis dan tetera yg sedang berkeja..meka terguris..keluarga meka turus merasakankan..jgn tanya kat askar /polis baru keja.. mek atak peduli apa..meka pun tak suka kerajaan sebab buat apa di politikan..meka perlu enjoy..politik meka tak ambil pusing, bagi kita yg lama ni saperti da luka d simbah cuka.....siapkan Najib...undi kami x penting bukan tak pa..kau akan jadi 2nd Dollah...klau leh menag kat Pekan.. tp dlaman..siapa tau...Tun M..pernah di tikam dari belakang tak mustahil Kau akan kena..insyallah aminnnnnnnnnnnnnnnnn

Anonymous said...

saya pernah berkeja dgn 1 ketua yang TAKUTKAN Bini...jika boos marah jumpa Bini dia esok Boss cool dgn kita.. Pegang Bini dia..kita akan selamat...sebab ada yg da pegang bini dia buat najib amat COOL...mcm Peti Mayat..Umno akan di Kapankan..buka oleh aljubnuri oleh org melayu sendiri...ramai peasra polis/tentera kini ahli Parkasa...bukan ahli umno...

Anonymous said...

memang aku amat kecewa dengan Najib. Tapi dia sedar ke orang Melayu dah marah? Dia peduli ke orang Melayu marah? Yang dia peduli undi cina.

Anonymous said...

Sebabkan kebodohan kepimpinan UMNO macam nilah yang buat aku tidak taksub pada UMNO.

Najib, you are weak.
Step aside and let a Melayu do the job.

Abangpi said...

Saya pun tak suka Najib dah sebab isu cina ni.

Abangpi said...

A faux pas, deadly one. first time I felt Najib hostile to me.

Anonymous said...

Kita kena cool brother

Jangan sampai nyamuk wee seekor kelambu di bakar

Small matter.
Lesson learned.
Takpayah overreact.
Sibangau tu nak macam tulah.

Kita tunggu dia buat cerita 3.0 lagi atau buat publisiti murahan lain lagi. Lepas tu kita bagitau PM jangan bagi muka

Anonymous said...

Tuan Sri Tri Buana izin saya masuk;

Najib adalah bapak vernakular yang terberaaaaaani sekali.

Orang Melayu yang dalam dilema sebab ta tahu cara nak singkir najib.
Orang melayu sudah kering gene pool dan tiada tubuh badan yang bolih succeed najib.

Najib TIDAK dalam delima sebab dia jelas dalam otak nya apa yang dia mahu buat dan apa dia mahu cakap dan apa dan dengan siapa dia nak buat esok, sebab Din turtle cakap ,najib tiada kata buat muktamad , apa pun bolih cakap dan buat ,apa saja pun bolih cakap.
DAN......semua ikut rentak dia sorang.
Saya yakin kalau UMNO yang konon wakil melayu sudah di kejutan demi kejutan demi kejutan terkejut dengan segala tindakkan dan keputusan.
Saya yakin Najib yang clear.
Hanya Melayu yang dilema akibat pukauan 1M berani liberal plural popular cool engage inklusive sama rata kreatif kebebesan sivil hak asasi dan llagi vernakular, dan juga kerana 3.4 juta ahli umno sudah hilang telor tak berani nak cabar secara terbuka.
Saya unjur ramal, berdasarkan trek rekodnya dengan Nameweesiby,isu vernakular,ISA dan yang semua terlepas pandang, senyap sunyi diam seribu bisu dalam kes Bukit Kepong dan Mat Indra-Najib tidak buka mulut,beliau akan gemparkan dunia dengan meluluskan kepulangan AH PENG yang nazak di Bangkok, balik ke SETIAWAN,Perak,dengan penuh kehormatan.
Najib beraaaaaaani.
arjuna waspada.
changkat lobak.

Anonymous said...

AKU KECEWA ARJUNA

Anonymous said...

KECEWA KECEWA..........KECEWA I JUTA KALI