Followers

Tuesday, October 11, 2011

Pembangkang Semakin Hilang Momentum.

Di atas adalah tweet dari Ahli Parlimen Batu, Tian Chua. Tweet pertama beliau dengan bangga menyambut ulangtahun Revolusi 1911 oleh Dr. Sun Yat Sen. Katanya, revolusi itu menumbangkan 'feudalisme' dengan berakhir Dinasti Manchu dibawah Maharaja Terakhir China Pu Yi
Revolusi 1911 adalah sejarah negara China. Menjelang merdeka, kebanyakkan kaum Cina di Tanah Melayu terbahagi kepada penyokong komunis dipimpin oleh Mao Tse Tong atau Kuomintang dipimpin oleh Chiang Kai Shek. Mereka masih ambil kisah politik Tanah Besar kerana ketika itu bagi mereka itulah tanah air mereka. Mereka ke Malaya hanya untuk cari makan.
Setelah 54 tahun merdeka, masih ada cucu cicit mereka menyambut ulang tahun Revolusi 1911. Patriotik? Sebagai rakyat Malaysia atau sebagai keturunan tionghua?
Dan Naib Presiden PKR yang masih 'patriotik' dengan sejarah nenek moyangnya sangat 'mengambil berat' nasib orang Melayu Kg Baru.
Dalam tweetnya yang kedua, beliau menyifatkan Melayu Kg Baru bejuang mempertahankan warisan, 'habitat' dan tanah mereka.
Masalah kepada pemimpin pembangkang, mereka mengkritik tanpa menyediakan penyelesaian yang lebih baik.
"Jika anda tidak mempunyai idea yang lebih baik, lebih baik anda diam" kata Ronald Reagan.
Bagi Tian Chua, Melayu Kg Bharu adalah seperti Orang Asli Suku Batik di Taman Negara, 'a living museum' yang perlu dipertahankan habitatnya.
Kerajaan sedang berusaha membangunkan Kg Baru selaras dengan pembangunan pesat kota raya, namun usaha ini dibangkang oleh Tian Chua dan sekutunya. Mereka ingin Kg Baru kekal dengan rumah kayu dan orang Melayu kekal daif.
Mungkin jika PR memerintah mereka akan pertontonkan kedaifan rumah dan orang Melayu Kg Baru kepada pelancong. Adakah ini altenatifnya? Museum bernyawa?
PR semakin hilang momentumnya. Mereka gagal membuktikan kepada rakyat sebagai altenatif kepada BN. Mereka hanya menyeru untuk membuat perubahan tapi perubahan dari apa ke apa? Dari bad to worst?
Komen Dr Asri Zainal Abidin atau Dr.MAZA dalam twitternya menyimpul segala. Dan Dr MAZA adalah pandangan orang yang berkecuali.

Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

No comments: