Followers

Wednesday, October 12, 2011

Fahami Perlembagaan.

Antara masalah yang timbul di Malaysia ini adalah tidak memahami perlembagaan. Bapa-bapa Kemerdekaan sebenarnya sudah dapat menebak suatu hari nanti Malaysia akan berhadapan dengan krisis perkauman yang mendalam jika semangat pembinaan negara-bangsa itu tidak dimaktubkan dalam perlembagaan.

Pertama, rakyat Malaysia perlu faham, perlembagaan Malaysia merupakan "the highest law of the land". Walaupun pengaruh sistem pentadbiran British sangat kuat di Malaysia, tanpa kebanyakkan mereka menyedari ada beberapa  perbezaan yang vital antara undang-undang Inggeris dengan undang-undang Malaysia.

Di England, 'the highest law of the land' adalah Parlimen, bukan perlembagaan. Sementara di Malaysia, undang-undang tertinggi merupakan perlembagaan, dimana parlimen sendiri sebagai badan penggubal undang-undang tertakluk bawah perlembagaan. Dengan erti kata lain, bukan semua perkara boleh digubal dalam perlembagaan, jika undang-undang parlimen bertentangan dengan perlembagaan maka undang-undang parlimen akan terbatal.


Kes paling menarik adalah kekebalan Raja-raja Melayu yang termamtub dalam perlembagaan, walaupun parlimen pernah meluluskan undang-undang Raja-raja Melayu boleh didakwa di Mahkamah Khas namun hakim memutuskan akta berkenaan sebagai 'unconstitutional'.

Jika  saya terbaca twitter, rungutan beberapa orang dari kaum India dan Cina, ternyata mereka gagal memahami perlembagaan. Antara rungutan mereka adalah bacaan doa hanya untuk orang Islam di sekolah-sekolah kerajaan. Jelas mereka gagal memahami perlembagaan apabila membandingkan dengan Indonesia yang mengiktiraf lima agama besar dan mempunyai jabatan yang menangani kelima-lima agama berkenaan.

Indonesia berasaskan Pancasila, lima dasar yang tidak meletakkan Islam sebagai agama rasmi. Ini perbezaan dengan Malaysia yang meletakkan Islam sebagai agama rasmi Persekutuan, namun mengiktiraf hak mengamalkan agama lain di Malaysia.

Di sini saya tak tahu apa lagi perjuangan PAS yang menuduh Bapa-bapa Kemerdekaan sebagai ejen British sedang mereka berjaya menobatkan Islam sebagai agama rasmi walaupun Malaysia sendiri negara berbilang kaum dan agama. Bandingkan dengan Indonesia yang mana majoriti beragama Islam dan mendapat kemerdekaan melalui peperangan namun tidak meletakkan Islam sebagai agama rasmi. 

Di sini terletaknya kebijaksanaan Bapa-bapa Kemerdekaan yang kebetulan datang dari UMNO.

Begitu juga dalam soal kebebasan beragama. Walaupun Perlembagaan Persekutuan menjamin kebebasan beragama tetapi seringkali mereka lupa perlembagaan juga melindungi umat Islam dengan tidak membenarkan aktiviti dakwah dikalangan mubaligh Kristian dan agama lain. Mereka bebas mengamalkan agama mereka tanpa halangan tetapi bukan bererti bebas menyebarkan agama mereka. Ini dua perkara yang berbeza.

Dalam posting Helen Ang, 'Kemelut DUMC: Beri Betis Nak Paha', beliau membidas kenyataan Bishop Paul Tan yang mempertikai titah Sultan Selangor. Baginda Sultan Selangor bertitah memang terdapat cubaan untuk memurtadkan orang Islam tetapi tidak kecukupan bukti untuk mendakwa sesiapa.

Bishop tidak berpuashati kerana titah Sultan itu baginya masih tidak membersihkan nama baik gereja Kristian. Perlembagaan juga meletakkan sultan-sultan sebagai Ketua Agama dan ini sebab mengapa hal sebegini tidak diletak dibawah parlimen atau orang politik. Nyata soall akidah muslimin bukan soal politik - tetapi orang politik suka menganggap ini adalah isu yang boleh mereka juarai. Dan mereka silap.

Menganggap ini sebagai isu politik, Bishop Paul Tan membuat kenyataan separuh mengugut:

"It's a good thing the general election is imminent, because there seems to be no let-up in this ugly campaign of innuendo and insinuation against Christians, so that the ballot box becomes our only recourse from persecution by vile slander."

Sekarang sudah jadi konflik politik pula?

Jelas pihak yang akan dihukum adalah BN, bishop lupa Sultan yang mengeluarkan titah sepatutnya berkecuali dari politik. Jika ingin melibatkan puak politik, sepatutnya kesalahan jatuh kepada PR yang mana exco agama di Selangor adalah PAS. Sedikit sebanyak, MB Selangor kelihatan gagal memberi advise yang baik kepada Sultannya jika Bishop menganggap ini persoalan politik.

Akibat gagal memahami perlembagaan, Bishop menuduh dan menganggap perkara ini sebagai isu politik dan ingin retaliate. Sebagai Christian, apa jadi dengan "jika ditampar pipi kiri, berikan pipi kananmu."?

Kebebasan beragama bukan bererti memberi cek kosong bahawa mubaligh Kristian bebas menyebarkan agamanya terutama kepada orang-orang Islam. Untuk menjadi rakyat yang baik di Malaysia,fahami perlembagaan. Dan jangan hanya pandai membanding dengan negara Islam yang lain kerana di Arab Saudi, perkara sebegini adalah 'unthinkable.'

Di mana bumi dipijak, di situ langit dijunjung.




1 comment:

Anonymous said...

Bukan tak faham Datuk... PURA-PURA tak faham so that they can come up with stupid & spiteful arguments or comments.

If they are caught, then they can PURA-PURA bodoh pulak.. "Oh really.. I didn't know that..."

They are playing with fire and yet they PURA-PURA not aware of that too..

RCZ