Followers

Sunday, October 16, 2011

Mikawa-bushi Bahagian 1.

Dalam era Sengoku Jidai, atau The Age of Country at War, kuasa Keshogunan Ashikaga mula menampakkan kemerosotan. Pada asalnya, Maharaja di Jepun hanya boneka. Di bawah sistem Bakufu, kuasa pemerintahan diberi kepada Shogun, ketua segala kelas samurai atau kelas pahlawan. 

Selepas era Kamakura yang menyaksikan kuasa Bakufu mula-mula membentuk pengaruh politik dibawah Shogun Minamoto Yoritomo, institusi Shogun merupakan pemegang kuasa yang sebenar. Ketika Keshogunan Ashikaga memerintah Jepun, shogun-shogun awal menampakkan cengkaman mereka ke atas daimyo atau Tuan Tanah Feudal. Ini bakal berakhir menjelang era Sengoku Jidai.

Shogun terakhir dari keturunan Ashikaga akhirnya mengalami nasib seperti Maharaja Jepun. Shogun sudah hilang kawalan ke atas daimyo-daimyo. Daimyo mula memerintah jajahan masing-masing dengan kuasa autonomi.Shogun hanya menjadi boneka.

Tidak ragu lagi, daimyo paling berpengaruh di zaman Sengoku Jidai ini adalah Oda Nobunaga. Beliau berani ke Kyoto dan menabalkan seorang Shogun boneka yang  menurut katanya. 

Dalam era ini, kebanyakan warlord atau daimyo bukan dari keturunan yang mempunyai pedigree, tetapi daimyo kebanyakkannya datang dari suatu istilah yang dipanggil 'gekokujo'. Kebanyakkan mereka datang dari bekas general kepada daimyo yang tidak mempunyai waris seperti keluarga Takeda, Eesugi, Hojo dan Mori.

Gekokujo bererti 'the low overcome the high'.

Antara daimyo yang mempunyai pedigree, mempunyai hubungan kekerabatan dengan shogun adalah Imagawa Yoshimoto. Beliau merupakan daimyo kepada kawasan Mikawa, Totomi dan Suruga.

Imagawa menyimpan niat untuk menjadi shogun, membawa seramai 30 000 tentera ke Kyoto. Cita-citanya gagal apabila diserang mengejut oleh Oda Nobunaga, seorang daimyo muda berusia 17 tahun dari Owari yang hanya mampu membawa 2500 orang tentera. Dalam Battle of Okezahama, Oda memusnahkan clan Imagawa dalam masa 15 minit sahaja!

Impak kekalahan kemusnahan keluarga Imagawa ini adalah muncul seorang tokoh yang bakal menubuhkan Keshogunan Tokugawa. Beliau adalah Tokugawa Ieyasu, antara tiga tokoh penyatu Jepun. Selama ini, Ieyasu adalah vassal kepada keluarga Imagawa. Kematian tuannya membebaskannya. 

Beliau pulang ke Mikawa, mula merencana kebangkitan keluarganya. Langkah pertama adalah menukar namanya dari Matsudaira Takechiyo kepada Tokugawa Ieyasu. Beliau memerintah Mikawa, mempunyai seorang general yang terkenal bernama Honda Tadakatsu.

Langkah kedua, beliau menjalinkan alliance dengan pembunuh tuannya, Oda Nobunaga kerana Oda adalah bintang yang sedang naik. Oda memerlukan Tokugawa di Mikawa bagi menghalang kemaraan seorang daimyo besar yang digeruni Oda bernama Takeda Shingen.

Takeda Shingen merupakan seorang daimyo yang mempunyai kemahiran berperang yang tinggi. Sepanjang career Oda, beliau sangat menggeruni Takeda yang dipanggilnya 'Monkey Mountain'. Shingen juga kurang menyenangi Oda yang dilihat sebagai orang muda yang kurang ajar. Paling tidak disenangi Shingen adalah kebencian Oda terhadap sami Buddha, kerana Shingen merupakan penganut Buddha yang taat.

Malangnya, kedua-dua daimyo agung ini tidak dapat memerangi antara satu sama lain kerana Takeda Shingen sedang dalam usaha membesarkan jajahannya di Utara Jepun. Shingen akhirnya berperang dengan seorang lagi daimyo yang taat beragama Buddha bernama Eusugi Kenshin. Ini kerana dalam usaha Shingen menakluk Shinano, ia mencabuli kawasan Kenshin iaitu Echigo.

Ada lima pertempuran terkenal antara dua warlord ampuh zaman Sengoku Jidai ditempat yang dinamakan Kawa Nakajima. Namun pertempuran ke empat Battle of Kawa Nakajima paling terkenal apabila Eusugi Kenshin menyelinap masuk ke khemah Shingen, dan menyerang lawannya secara berdepan. 

Shingen yang tidak bersedia hanya mampu menangkis tetakan pedang Kenshin dengan kipas perang yang diperbuat dari besi. Tetakan demi tetakan ditangkis oleh Shingen dengan kipas perangnya, hingga bodyguardnya menyedari tuannya sedang diserang oleh daimyo lawan. Seorang dari bodyguard Shingen menikam kuda Kenshin dengan tombak, dan Kenshin melarikan diri untuk mengelak dari ditangkap.

Perlawanan satu sama satu antara dua warlord terkenal era Sengoku Jidai ini menjadi perbualan hangat dan legenda dalam sejarah Jepun. Ini membuktikan, walaupun perang complicated dan mempunyai formasi unit-unit seperti infantry, pemanah dan cavalry, namun semangat samurai yang suka pertempuran bersemuka dengan musuhnya tidak pernah pudar. 

Samurai suka single combat, hanya selepas percubaan Monggol menakluk Jepun mereka belajar tentang formasi, lalu dengan pantas meniru unit-unit seperti pemanah, tentera berkuda dan sebagainya.

Kenshin v Shingen


Pertempuran satu sama satu antara Shingen dengan Kenshin ini akhirnya diukir dikayu-kayu, dicanvas dan ada tugu yang menggambarkan keadaan itu.

Bersambung.




No comments: