Followers

Tuesday, July 26, 2011

Lapan Tuntutan BerSHIT Sama Taraf Dengan 10 Commandment.

Saya tidak mahu menulis tentang BERSHIT lagi kerana ini hanya akan meninggikan martabat mereka jika media terus-terusan membesar-besarkan mereka. Kesimpulan tentang BERSHIT hanya satu: ia adalah alat propaganda PR untuk mengajak rakyat Malaysia yang cintakan keadilan, ketelusan dan kesaksamaan bersama mereka. 

Namun dalam twitter, saya dapati juak-juak PR ini sudah menjadikan lapan tuntutan itu sebagai syarat wajip untuk diterima kerajaan. Sedikit ruang untuk pembincangan pun tidak dibenar. Terima semua, atau mereka akan berdemo dengan BERSIH 3.0 to infinity.


Ikuti twitter Nizar Jamaludin atas nama @mbnizar, @rastom dan @sivamsubang, mereka memperlekehkan cadangan SPR untuk memakai sistem biometric yang lebih canggih. Nizar memberi contoh Indonesia dan India sebagai negara demokrasi terbesar masih menggunakan dakwat kekal.

Antara alasan yang diberi untuk menolak biometric adalah mudah diexploit dan sangat mahal. Sebenarnya negara yang menggunakan dakwat kekal adalah negara dari dunia ke tiga. Walaupun ekonomi India mencapai kenaikkan yang tinggi, namun India belum melepasi piawai negara maju.

Persoalannya, SPR baru memberi cadangan dan sesiapa boleh memberi cadangan cara yang lebih mudah, effiisien dan murah tetapi jumud-jumud PR masih mahu dakwat kekal! Ini bermakna satu pun dari lapan tuntutan itu mesti dipatuhi, tidak boleh diubah dan rundingkan.


Tuntutan BERSIH sudah menjadi '10 Comammandment' atau kitab Taurat yang diperturunkan kepada Nabi Musa A.S. Tuntutan mereka ini lebih tinggi dari 'negara Islam PAS' atau 'hudud PAS' yang masih boleh dirunding dan digugurkan tapi tidak dakwat kekal.

Maka lahirlah BERSIH sebagai cult baru jika bukan religion. Nabi mereka adalab Ambiga. High Priestnya adalah Anwar Ibrahim. Semua pengorbanan, kematian, kerosakan harta kerana BERSIH hanya kerana dakwat kekal. Jika minta berunding, juak-juak PR tidak nampak jalan lain kecuali lapan tuntutan, terutama dakwat kekal.

Meminjam ungkapan Jebat Must Die dalam salah satu dari postingnya:



"Malaysia managed to be in the international media because somebody is sad that the EC will not put a permanent ink on your finger." 







5 comments:

Anonymous said...

Habis la macam ni, VIDEO TRUTH THAT CANNOT BE COVERED - PART 2!! dah keluar pulak!!! Sila pergi ke link ini:

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=isuDA_9aDT4

Mat Kelubi said...

Semoga Allah memberkati perjuangan Umno/BN.. amin

Anonymous said...

cuba huraikan 10 commandments tersebut

Jeepers Creepers said...

kebanyakkan pemimpin pembangkang masih belum lepasi tahap pemikiran matang.

kita boleh tengok hampir semua cadangan yang dibuat mereka semuanya macam budak sekolah.pemikiran macam katak bawah tempurung.main cakap tanpa berfikir panjang..bila dah tersepit pandai pulak salahkan orang lain.

Mat Despatch said...

Kalau Nizar Jamaluddin tu x payah di layan .. cuma pandai melalak jer . Kerja hampeh. IQ dia pun boleh di persoal sb selalu kasi idea-idea "kurang cerdik" .. Aku org Perak naik malu dengan sikap Mamat ni .. no way nak kasi dia naik jadi MB. Rosak negeri Perak dgn perangai org macam ni..!!