Followers

Monday, October 18, 2010

Salim The Sot.

Sultan Muhamad Al Fateh

Kemuncak pemerintahan Ottoman atau Usmaniyah adalah di zaman Suleiman, yang dikenali sebagai 'The Magnificent' di barat. Baginda lebih dikenali sebagai 'Qanuni Suleiman' atau lawgiver dalam dunia Islam. Walaupun moyang Suleiman, iaitu Sultan Muhamad Al Fatih di anggap Turki yang agung kerana berjaya menakluk Constatinople; yang dinamakan semula Istambul(dari corruption perkataan Greek 'instapoli' yang bermakna 'to the city'), namun sejarahwan menganggap zaman pemerintahan Suleiman merupakan kemuncak kekuasaan Usmaniyah.

Dunia Eropah hanya menjadi papan catur kepada Suleiman yang dikenali di barat sebagai 'Sublime Porte'. Baginda bertanggungjawab menaik dan menurun tahktakan mana-mana raja Bulgaria dan Hungary sesuka hati baginda. Baginda juga mempunyai sekutu atau privy dalam dunia Barat iaitu raja Perancis bernama Francis 1.

Baginda pernah menyerang Eropah hingga ke Vienna dan memusnahkan kebangkitan Eropah dibawah Ferdinand dan Charles dalam peperangan terkenal dinamankan 'Battle of Mohac'. Hingga kini di Hungary, Mohac melambangkan kemusnahan total Hungary. Jika ada malapetaka, orang Hungary akan berkata adakah seteruk Mohac.

Baginda juga menguasai armada dibawah Kapundan Shah atau Admiral bernama Khairuddin Barbarossa. Tidak pernah ada Padishah sebelum Suleiman yang menguasai tentera darat dan laut sekaligus kecuali zaman Suleiman. Melalui armadanya, orang Islam menjadikan mediteranen seperti Tasik Turki dan buat julung-julung kali muslimin menjejak kaki ke Toulouse, Perancis.

Segalanya musnah dalam sekelip mata selepas kemangkatan Suleiman. Suleiman mempunyai empat orang putera. Putera baginda yang paling berkaliber dan disenangi oleh Janissari bernama Mustafa. Putera banginda yang lain bernama Ahmad, Salim dan Cem. Mustafa memang digeruni di Eropah kerana mempunyai bakat ketenteraan dan pemerintahan yang tinggi.

Politik istana bermula menjelang kemangkatan Suleiman. Ironinya, orang yang memainkan peranan penting memajukan calon-calon pengganti Suleiman adalah gundik-gundiknya. Ibu kepada Salim dikenali di Eropah sebagai Roxana atau 'Rambut Merah'. Beliau keturunan Rusia.

Diakhir-akhir hayat Suleiman, Roxana merupakan orang yang sangat disayangi dan banyak mempengaruhi keputusan baginda. Walaupun Mustafa merupakan putera yang diasuh menggantikan Suleiman tetapi Roxana merencanakan kenaikan puteranya, Salim. Roxana mendapat bantuan Grand Pasha bernama Rustam. Penipuan demi penipuan yang dirancang bersama akhirnya menimbulkan keraguan dihati Suleiman terhadap kesetiaan Mustafa.

Mustafa difitnah sedang berkomplot untuk menjatuhkan ayahandanya. Sebenarnya Mustafa sangat setia kepada ayahandanya, tetapi popularity baginda dengan Janissari menjadikan ayahandanya mencuragai Mustafa. Suleiman memerintahkan Mustafa menghadap baginda dan Mustafa tahu jika beliau menurut bererti berakhirlah riwayatnya.

Keengganan Mustafa menurut perintah ayahandanya digunakan oleh Roxana bagi meracuni fikiran Suleiman. Suleiman menghantar petugas bisu dari Istana untuk membunuh Mustafa ketika baginda sedang tidur. Bukti menunjukkan Mustafa cuba melawan pembunuh Istana yang menggunakan tali busur panah untuk mencerut lehernya. Mustafa tewas dan jenazahnya telah di lemparkan kepada Janissari. Janissari tahu mereka tidak mempunyai peluang untuk melawan kerana ketua mereka, Mustafa telah terbunuh.Berita kematian Mustafa disambut baik oleh musuh-musuh Islam di Eropah.

Peristiwa ini menyebabkan kematian putera Suleiman yang lain bernama Cem. Cem seorang yang bongkok. berjiwa seni, penulis sajak dan tidak dianggap saingan kepada Salim dan Ahmad. Pembunuhan Mustafa oleh ayahandanya sendiri telah mendukacitakan Cem yang rapat dengan Mustafa. Kesihatan beliau merosot dan beliau meninggal dunia tidak lama kemudian.

Persaingan hanya tinggal antara Salim dan Ahmad. Roxana sekali lagi memainkan peranan meracuni Suleiman. Akhirnya meletus Perang Saudara antara Ahmad dan Salim. Suleiman, dipengaruhi oleh Roxana menyebelahi Salim. Ahmad tewas dan terbunuh. Selepas kemangkatan Suleiman, Salim merupakan satu-satunya pengganti Suleiman.

 Salim The Sot

Kejatuhan Empayar Usmaniyah hingga dilabelkan 'Orang Sakit Eropah' dalam Perang Dunia Pertama bermula dengan kenaikan Salim. Salim yang dikenali dengan nama 'The Sot'(Pemabuk') bukan orang yang layak memerintah Empayar Usmaniyah yang meliputi Eropah, Asia dan Afrika. 

Satu demi satu wilayah Usmaniyah jatuh baik di Eropah, Asia dan Afrika. Salim merupakan Raja pertama Usmaniyah yang tidak pernah menyertai perang. Nenek moyang Salim bermula dengan Usman dan Orkhan hingga ke Suleiman mengepalai sendiri balatenteranya. 

Selepas Salim the Sot, janissari menjadi penentu siapa dikalangan putera-putera keturunan Usmaniyah yang akan menjadi sultan. Padishah yang terkemudian hanya menjadi boneka janissari. Hanya Sultan Murad yang ke IV melawan dan berjaya mematahkan konspirasi janissari. Akhirnya nasib Sultan Turki hanya menjadi spiritual leader atau Khalifah saja. Kuasa sebenar berpusat samada pada Janissari atau Pasha. 

Sultan dan Khalifah terakhir Turki bernama Mehmed VI telah dibuang negeri oleh British dengan kapal HMS Malaya pada tahun 1922.

Beberapa pengajaran boleh diambil dari sejarah ini.

1. Jangan underestime pencaturan wanita atau first lady. Lihat bagaimana Roxana berjaya memporak perandakan kerajaan Usmaniyah. Di China zaman Qin dinasty, empress dowager mencatur dan menjatuhkan kerajaan Manchu.

2. Fitnah jika dirancang dengan baik boleh dianggap benar seperti peristiwa pembunuha Mustafa.

3. Pengganti yang salah walaupun terhadap kerajaan yang kukuh tetap akan membawa keruntuhan. Di Malaysia, Salim the Sot mengingatkan saya kepada seseorang.

4. Allah lebih tahu apa yang terbaik untuk umatNya. Jika Allah mengkehendaki empayar Islam ini lebih lama berkuasa, tentu Mustafa akan jadi Padishah.

5. Wallahu alam bissawab.















4 comments:

Mook said...

pemimpin sejati x lahir dri kerusi empuk, tp lahir dari kesusahan.

Hariz Hussein said...

salam perjuangan,

penulisan yang mantap dan membuka mata...
tahniah saudara..
sila beri tunjuk ajar kepada blogger seperti saya..

Blog SJB tlh linkkan blog Tuan di dalam blog pilihan di blog kami..

Di harap pihak Tuan dapat membantu SJB untuk mempromosi blog kami..

SEKIAN, SALAM KASIH IKHLAS DARI,

Si Pikun
Blogger Sesat Jalan Bertanya

ajijasin said...

salam alaikum...
Allah Taala tidak mempunyai UMAT...

Umat adalah untuk pengikut para Nabi dan Rasul...

Allah Taala kepada manusia adalah
Allah Taala dan HAMBA HAMBANYA...

sri tribuana said...

Salam Ajijasin,

Terima kasih atas teguran. Saya akan perbetulkan dimasa-masa akan datang.