Followers

Tuesday, October 5, 2010

Con (in)sultan(t)

Semasa saya belajar undang-undang, kami belajar statute. Begitu juga dengan beberapa istilah undang-undang. Ada bahasa Inggeris, ada bahasa latin. Oleh kerana pengamal undang-undang ini profesional, sukar untuk 'layman' memahami technicalitynya.

Perkataan-perkataan seperti 'parri pasu', 'mutatis mutandis', 'inter alia', 'ultra virus, mens rea, actus rea. bona fide, mala fide; dan berbagai lagi membuatkan layman sukar memahami undang-undang. Seorang pensyarah pernah bergurau mengatakan tujuan segala kompleksiti bahasa ini untuk mengelirukan layman, jika tidak pengamal undang-undang - terutama peguam - tidak ada kerja.

Saya rasa hampir keseluruhan bidang profesional mempunyai technicality mereka dengan bahasa eksklusifnya milik pengamal prefesion berkenaan. Ini memisahkan mereka dengan layman. 

Istilah yang tengah hangat dipasaran sekarang ini adalah consultant. Tajuk posting ini boleh di dechiper kan berbagai. Con adalah penipu, kita temui banyak con man diluar sana. 'In' dalam kurungan dicantum dengan perkataan asas 'consultant' bererti 'insult' - (con)'in'sult(ant). Insult our intelligent mungkin kerana perkara mudah pun perlukan consultant. Can gomen we think?

Sultan apabila t 'consultant' dalam kurungan kerana mereka - con 'in' sultan(t) - boleh charge berjuta-juta untuk membuat kertas kerja yang boleh disalin dari buku teks, diberi istilah-istilah yang nampak intelligent dan bombastic dan dibaca oleh seorang menteri Pemandu. Nampak gah tapi adakah ianya connected dengan realiti? Realiti rakyat Malaysia yang berbilang kaum dan saling curiga mencurigai.

Akhirnya kita kembali ke asas. Mari belajar A B dan C sampai Z kalau rajin. Ini hasilnya:

GTP, ETP, NEM, SRI, NKRA, NKEA, dan JLO oppss. Saya kena berhenti belajar ABC. Terlalu mudah dan tidak technical. Tak profesional.


1 comment:

Anonymous said...

STB,

Pandangan dan penjelasan dalam posting STB ini tiada silap dan cacat cela nya. Namum begitu realiti nya berbeza.

pakar Komunikasi berkata konflik dan salah faham timbul kerana masalah dan ada nya gap antara SENDER debgan RECEIVER.

JoHari Teori mengkelompok manusia kepada 4 pintu. Pintu 1 dan 4 tidak wujud, yang wujud adalah pintu 2 dan 3. itu sebab apa perkara melalu proses negosiasi, edukasi, persuasi dan tekanan. jadi perlu ada timbang tara dan pakar ,iaitu konsultan.

Semua orang ada idea, tapi masalah nya bagaimana nak keluarkan dan memasarkan nya, pemasaran perlu dalam bentuk mudah difahami, disamping perlukan orator nya. Semua pihak perlu dilibatkan supaya program dan plan itu inklusif dan sustain, dan memberi impak positif kepada rakyat serta ada spin off ekonomi.

Ekonomi Negara berkembang dan Rakyat dapat faedah nya melalui peluang bisnes,pekerjaan dan tingkatkan kualiti hidup. Soal nya apa cara untuk dilakukan? dan apa pendekatan dan pilihan yang ada?, bagaimana program dapat diguna pakai?, Apakah kekangan dan peluang yang ada?. Tentu lah pendekatan cara LAB oleh Pemandu sekurang nya dapat merintis nya kearah membina "lebuhraya". Burung tidak akan terbang tinggi tanpa melalui proses "terbang labuh"dulu, mula nya terbang jatuh dan tidak tinggi, lepas itu akan terbang diawan biru. Dalam buku Economy Hit Man menjelas kan untuk memberi kesan berantai dalam ekonomi dan sosial adalah melalui strategi melaksanakan projek Biggest skala nya dan modal nya seperti projek Tenaga, Infrastuktur ( Lebuk Raya), MRT. Cuba renong kan beratur-ratus bisnes terlibatbanyak pelung terbuka.

Pepatah melayu mengatakan " Berat mata memandang berat lagi bahu memikul" , " Kalau tak di pecah ruyong mana datang sagu nya". Untuk menjayakan " Bulat air kerana pembetung, bulat manusia kerana muafakat" dan " Ringan sama di jinjing, berat sama di pikul" disamping " Hati kuman sama di cicah hati gajah sama dilapah".

Itu Lah Pandangan Saya. TQ