Followers

Monday, October 11, 2010

Kerajaan Perlu Tarik Kerakyatan Pemimpin Hindraf.

Tuanku Sultan Johor bertitah supaya jangan disentuh hak-hak istimewa orang Melayu menurut Artikel 153 Perlembagaan Persekutuan. Sultan Johor bukan ahli politik mana-mana parti. Baginda sebagai sultan merupakan tunggak orang Melayu sebelum Tanah Melayu menjadi Malaysia. Kesultanan Johor merupakan legitimate ruler Johor Riau ketika konsep Malaysia sebagai nation masih belum wujud ; ketika nenek moyang Moorty masih buruh paksa orang Inggeris lagi.

Sebagai rakyat Malaysia, Moorty perlu memahami rukun negara, jika tidak negara tidak perlu ber'rukun' dengannya lagi. Sultan Johor atau mana-mana sultan negeri sama taraf kedaulatan dengan King atau Queen of England. Mengapa seorang rakyat keturunan India, mengusung gambar Gandhi ke hulu ke hilir ingin menegur seorang sultan berdaulat sedangkan nenek moyangnya yang mendapat faedah menjadi warganegara Malaysia hasil dari rundingan UMNO-Sultan dan Biritish. Kami, orang Melayu memberi kerakyatan supaya kamu  can respect our rulers and our heritage. 

Kamu, Moorty, minta kami menghormati kamu yang minoriti sementara kamu boleh bersikap kurang ajar kepada institusi Melayu sesuka hati kamu? Kamu yang tidak sedar diri minta kami menjaga  sensitiviti kaum kamu sedangkan kami, majoriti dan orang asal tidak perlu dijaga sensitivitinya? Kamu bukan kritik kerajaan BN atau UMNO, kamu kritik sultan kami, orang Melayu, institusi kami, orang Melayu.

Apa lagi perlu saya katakan? Minta KDN dan kerajaan lucutkan kerakyatan Moorty, dan sesiapa sahaja yang tanpa segan silu mengkritik Sultan. Mereka tidak setia dengan negara, memburuk-burukkan negara dan melarikan diri. 

Kerajaan begitu pantas menangkap penulis blog Aduka Taruna yang menghina marhum Sultan Johor yang baru mangkat. Saya tidak mengalami amnesia. Saya masih ingat kerajaan tegas tetapi seperti biasa, mengapa hanya Melayu yang dihukum?

Baca kenyataan penuh Moorty di sini.

9 comments:

Anonymous said...

lucutkan kerakyatan, Dunia sangat luas..Pilihla negara yg bolehmemartabatkan Tamil Paria..

Malaysia tetap Malaysia..mempunyai agong sampai bila2..

sgray said...

Good Question Bro,,

Saya masih ingat kerajaan tegas tetapi seperti biasa, mengapa hanya Melayu yang dihukum?

Mungkin mereka lupa amanat Allayarham Tun Razak...[Amanat yang membawa maksud yang dalam...jgn sampai melayu bangkit ..lebeh kurang gitulah]

'Jika orang Melayu gembira, orang lain di negara ini akan gembira. Begitu juga sebaliknya jika orang Melayu tidak gembira'.

Tun Abdul Razak

Anonymous said...

Saya sokong kenyataan penulis "mengapa hanya Melayu yang dihukum?", dan saya rasa seluruh umat melayu di malaysia mempunyai persoalan yang sama.

YANG GAMBI said...

Wajar sangatlah tu.... KDN tidak harus lagi bersikap sebagai Kementerian Amaran atau Kementerian Akan Siasat...... cukup-cukuplah Anwar saja yang jadi gay...

Anonymous said...

menteir yg ada sekarang cuma nak jaga hati kaki botol & perasuah no 1 negara.....x berani amik tindakan......semua menyalak mcm anjing......

Anonymous said...

Salam Sdr STB,

Memang ramai orang Melayu berasa amat terkilan dengan sikap KDN yg tidak bertindak dengan tegas dan segera keatas kaum pendatang yg bertindak mengancam keselamatan negara seperti pemimpin Hindraf tetapi bertindak sebaleknya keatas orang Melayu .

Nampak sangat KDN ,dibawah pimpinan Hishamuddin ini terlalu ingin menjaga hati kaum pendatang walaupun tindakan beliau itu akan menyakati hati dan perasaan orang Melayu.Kegagalan mengambilan tindakan keatas kaum pendatang yg melakukan kesalahan tersebut akan mewujudkan suasana kacau bilau yg akan mengugatkan keselamata Negara.

Disamping itu, ianya akan menimbulkan rasa marah dan benci dikalangan orang Melayu terhadap Kerajaan dan parti yg memerintah.Kesannya akan menyebabkan parti UMNO/BN akan tersungkur didalam PRU 13 nanti.

Askar Tua

Anonymous said...

sweeping hindraf

Anonymous said...

please, please, please revoke all the citizenships of traitors to the nation-state!

sri tribuana said...

Salam semua,

Kita mahu kerajaan yang berani, mereka mempunyai just cause utk berbuat demikian. Sekarang ini kerajaan takut walaupun utk maintain law and order.