Followers

Sunday, October 24, 2010

Ulasan Ucapan Dasar Presiden UMNO 2010 Bahagian 1

Kickdefella dan Cucu Tok Selampit mempersoalkan tajuk ucapan dasar Presiden UMNO: Mendaya Bangsa, Meneraju Kemakmuran . Menurut mereka yang merujuk kepada Kamus Dewan Bahasa dan Pustaka, mendaya bererti menjalankan tipu muslihat. Khairul Rizal Osman(aka Cucu Tok Selampit) menyalahkan penulis teks ucapan berkenaan yang terlepas pandang perkara sebegini.

Pada pandangan saya, maksud mendaya disini adalah membolehkan yang asal dari perkataan daya. Walau bagaimanapun, biar ahli semantik membahaskan betul atau tidak ayat mendaya itu. Lebih baik kita bincangkan falsafah dan mesej yang tersirat disebalik amanat Presiden UMNO ini.

Untuk membaca penuh teks ucapan beliau, boleh rujuk ke blog Another Brick in the Wall  disini.

Presiden cuba menerangkan bahawa konsep 1Malaysia bukan ciptaan baru tetapi merupakan kesinambungan perjuangan pemimpin UMNO masa silam. Secara ringkas beliau menerangkan bermulanya konsep ini sejak zaman Presiden pertama UMNO iaitu Dato' Onn Jaafar yang cuba menjadikan UMNO multirace parti tetapi ditentang oleh majoriti ahli UMNO.

Ini menyebabkan pengasas UMNO keluar dan cuba melaksanakan ideanya melalui Parti Negara tetapi gagal mendapat sambutan. Almarhum Tunku pula menyelesaikan kekalutan 'untuk merdeka dengan kaum lain' dengan mengadakan perundingan dengan parti MCA dan MIC yang masing-masing mewakili kaum Cina dan India untuk merdeka bersama. Maka wujudlah Perikatan.

Allahyarham Tun Abd Razak pula selepas peristiwa 13 Mei 1969 menyedari sekadar ikatan yang longgar jika tidak disokong oleh program penyusunan semula ekonomi dan sosial antara orang Melayu dan kaum keturunan immigran yang menguasai ekonomi pula menubuhkan Barisan Nasional. Melalui perundingan dan consensus akhirnya wujudlah DEB.

Perjuangan itu diteruskan oleh Tun Hussein, dan ketika era Tun Mahathir dengan gagasan dan Wawasan 2020 cuba mewujudkan Bangsa Malaysia. DSN cuba menerangkan UMNO dibawah Onn Jaafar, hingga Perikatan dibawah Tunku, Barisan Nasional dibawah Tun Razak, Tun Hussein dan wawasan Bangsa Malaysia dibawah Tun Mahathir hingga ke 1Malaysia intipatinya hanya satu iaitu Perpaduan Nasional.

Respond dalam blogsphere yang mengulas ucapan Presiden yang menarik hati saya adalah dari Datuk A.Kadir Jasin. Dalam posting bertajuk Melayu Pengasas UMNO Manusia Progresif beliau menyangkal dakwaan DSN idea membuka UMNO kepada kaum lain ditolak  ketika zaman Onn Jaafar kerana Melayu ketika itu tidak progresif seperti Dato' Onn.

Berikut sebab mengapa cadangan itu ditolak:

1. UMNO merupakan parti kebangsaan orang Melayu dan anak peribumi.

2.Majoriti orang bukan Melayu ketika itu bukan warganegara Tanah Melayu atau warganegara negeri-negeri Melayu(state citizens).

3. Majoriti orang bukan Melayu yang mempunyai kesedaran politik ketika itu lebih mengutamakan politik negara ibunda mereka. Pendatang Cina dengan politik Negeri China dan India dengan nasionalisme India. Malah, pendatang Cina yang menyokong Parti Komunis China dan Parti Kebangsaan Kuomintang pernah bergaduh menggunakan senjata kerana fahaman politik tanah besar China.

4. Orang bukan Melayu menyokong Malayan Union. Cheah Boon Kheng mengulas lagi: “The idea of a single state or a large union which combined all the Malay states and the Straits Settlements appealed, in fact, only to the British and the non-Malays but not to the Malays who were still extremely parochial in their attitude.”

(Idea sebuah negeri atau kesatuan yang besar yang menggabungkan negeri-negeri Melayu dengan negeri-negeri Selat pada hakikatnya menarik minat Inggeris dan orang bukan Melayu sahaja, tetapi tidak orang Melayu yang masih kuat perasaan kenegeriannya.)

Walaupun Melayu bersemangat kenegerian, tetapi melalui Umno mereka meluaskan pandangan dengan berjuang atas landasan kebangsaan Melayu; dan

5. Orang Cina Persekutuan Tanah Melayu pada waktu itu terbahagi kepada tiga kumpulan – Cina pendatang, Cina kelahiran tempatan dan Cina Baba. Yang jelas mahu menjadi warganegara Tanah Melayu merdeka adalah Cina Baba yang sudah berabad lamanya menetap di bumi Melayu.

Saya dapat mengesani mesej yang hendak disampaikan oleh Datuk A. Kadir Jasin. Kebanyakkan kaum Cina ketika itu masih  bukan warganegara Tanah Melayu dan negeri Melayu tidak mempunyai kesetiaan kepada Tanah Melayu. Hanya Cina Baba saja yang sanggup berasimilasi dengan bahasa dan budaya Melayu.

Kecurigaan orang Melayu memang mempunyai asas untuk menerima mereka kedalam 'perut' Melayu iaitu UMNO kerana mereka hanya seperti penumpang kesiangan atau opportunist. Objektif mereka hanya ingin menjadi warganegara Tanah Melayu kerana kepentingan niaga dan kawasan konsesi seperti bijih dan lombong emas yang mereka kuasai.

Namun demikian, British memastikan kemerdekaan mesti dicapai bersama kaum Cina tanpa mengira latarbelakang mereka termasuk yang masih bersetia negara asal mereka. Jika kita faham sejarah, kita faham juga masa kini. Mana-mana kaum Cina yang akhirnya menjadi warganegara Malaysia sepatutnya menghormati sosial kontrak dalam Perlembagaan Persekutuan.

Sejak awal kaum Cina sudah terbahagi dua, samada mereka pro UMNO untuk berkongsi kuasa atau sejak awal anti UMNO dan ingin menguasai Malaysia secara total. Golongan yang tanti-UMNO, ingin Chinafication Tanah Melayu dan bergerak dalam beberapa sayap kiri radikal seperti komunis berselindung di bawah Parti Buruh dan DAP. 

Kaum Cina yang pro UMNO menjadi MCA. Melalui Barisan Nasional mereka bahu membahu membentuk Malaysia berasaskan Perpaduan Nasional. Masalah timbul kerana dalam syllibus sejarah tidak mahu menghayati kebenaran dan pelajar ditarbiyah perkara lain. Akhirnya sejak akhir-akhir ini kaum Cina merasakan mereka tidak boleh menerima sosial kontrak dan Perlembagaan yang terlalu melindungi bumiputera.

Ini menjadikan MCA sendiri sudah bernada DAP dan DAP mengambil kesempatan atas sentimen menyeluruh kaum Cina yang ingin menguasai lebih dari sepatutnya. MCA kadang-kadang bermain wayang dan mempersoalkan hal-hal yang sangat asas orang Melayu, dan mereka bukan lagi automatik menyokong perlembagaan persekutuan yang tidak menguntungkan kaum Cina. Seperti kata Presidennya: "We are agree to disagree from time to time." MCA sudah meninggalkan formula Perpaduan Nasional yang selama 50 tahun berjaya membendung racism.

Seperti kita lihat, ahli politik samada UMNO, PKR atau PAS lebih berminat menjaga kepentingan politik dan kedudukan dari menjaga kepentingan bangsa dan Islam. Datuk A. Kadir Jasin melihat Melayu dulu lebih progresif dan lebih fighter. Beliau berkata:

"Malah tidak keterlaluan jika dikatakan bahawa orang Melayu pada waktu itu adalah cukup progresif dan melepasi keadaan masa dan persekitaran mereka. Mungkin juga mereka lebih progresif dan berilmu daripada sesetengah Melayu yang ada hari ini.

Yang pasti, mereka lebih kenal diri, lebih tinggi jati diri dan lebih berkeyakinan mengenai hak dan kedudukan mereka sebagai peribumi. Mereka tidak berasa bersalah atau apologetik menjadi Melayu dan peribumi."

Bandingkan ahli politik dulu seperti Tun Dr. Ismail, Tun Razak, Jaafar Albar, Harun Idris dengan Khairy Jamaludin, Nazri Tan Sri Aziz dan Khaled Nordin dan kita akan faham maksud Datuk A. Kadir Jasin.

Mengulas semula ucapan Presiden, jika 1Malaysia merupakan kesinambungan polisi-polisi bapa-bapa kemerdekaan, maka segala kekalutan perlu dijernihkan. Parti komponen seperti MCA dan MIC perlu relevan dengan Perpaduan Nasional. Orang-orang Melayu yang tidak menggesa status quo mereka seperti sekolah jenis kebangsaan perlu dibalas dengan mereka tidak mempersoalkan status quo Melayu. Ini termasuk ekuiti 30%, biasiswa dan lain-lain.

Mana-mana constituency yang majoriti Cina sudah tentu berpihak kepada DAP. MCA sebenarnya yang banyak menumpang undi Melayu kerana jumlah Cina yang pro-BN semakin kurang. MCA perlu menyokong perlembagaan persekutuan kerana itulah rahsia kejayaan Perpaduan Nasional selama ini. 1Malaysia sebenarnya bukanlah  'promise land' kepada MCA dan kaum Cina.

Dalam posting selepas ini, akan dibincangkan tentang Perlembagaan yang melindungi hak-hak istimewa orang Melayu yang tidak boleh dipinda yang mana Presiden UMNO turut menyentuhnya.

Akan bersambung.



 







No comments: