Followers

Friday, October 15, 2010

Malayphobia

Wahai orang Melayu, insaflah, kita memang dianaktirikan. Baca sini.

Dari blog Tunku. Ini copy and paste iklan rasis keseluruhannya(warna biru):


 As the only tertiary heart centre in Malaysia, Institut Jantung Negara’s Vision aspire to be the Global Center of Excellence for Cardiovascular and Thoracic Care. One of our mission statement is to be the best employer that continuously builds our people to develop the organization and vocation.

In line with this, we invite suitable qualified candidates to fill the following positions:






 
EXECUTIVE, PATIENT FINANCIAL SERVICES
(Kuala Lumpur)

Responsibilities:

  • Accounts Receivable Management
  • Administer Accounts Receivable Management System
  • Reports generation, analysis & reconciliation
  • Problem identification, negotiation and problem solving

Requirements:
  • Degree in Accounting /Professional Accounting qualification
  • Degree in Information Technology /Computer Science.
  • Minimum 5 years working experience and at least 3 years experience in AR Management, credit /debt recovery with proven track record
  • Good command of Bahasa Malaysia and English – spoken and written
  • Excellent interpersonal, communication and analytical skills
  • Proficient in Microsoft Office
  • Preferred Non-Malay

All applications will be treated strictly confidential. Please indicate the position applied for at the top left-hand corner of the envelope and attached together with the relevant certificates.

Only short-listed candidates will be notified.
Human Capital & Organisational Development
INSTITUT JANTUNG NEGARA
145, Jalan Tun Razak, 50400 Kuala Lumpur
E-mail : hrd@ijn.com.my • Webpage : www.ijn.com.my



Di negara mana IJN ini? Singapura atau Malaysia? Siapa PM Malaysia? Melayu atau 'lain-lain'? Mungkin UMNO sudah tidak berkuasa sekarang, atau PM Malaysia dari DAP? Saya tertidur selama 300 tahun agaknya macam pemuda dalam surah Al-Kahfi, bangun-bangun Malaysia sudah dinyahMelayukan.

Saya pernah berbual dengan adinda Ahli Parlimen Jerantut, YM Tengku Azman. Tengku Azman seorang usahawan yang berjaya dan beliau orang kuat Takaful Nasional. Beliau menceritakan dilema profesioanal Melayu adalah, mereka sering dianaktirikan.

Menurut beliau, bahkan GLC yang mana kerajaan mengawalnya mempunyai kecenderungan untuk tidak meyakini bakat orang Melayu. Jika mereka menggaji orang Melayu, mereka ingin membayar rendah jika dibanding dengan foreigner terutama Mat Salleh. Menurut beliau, bukan orang Melayu tidak cekap tetapi sentimen oleh orang Melayu sendiri yang yakin orang Putih, Cina dan India boleh buat lebih baik. 

Mereka sanggup membayar mahal kepada orang luar, buat kerja yang sama dan kadang-kadang mutu kerja lebih rendah dari anak Melayu. Tidak ada salahnya anak Melayu tetapi mungkin terlekat stigma 'orang Melayu malas', 'tidak cekap' dan 'tidak articulate'. Ini termasuk Melayu yang belajar luar negeri. 


Saya rasa nak buat iklan yang sama. Mari tengok iklan saya:




                                JOB VACANCY: Prime Minister of Malaysia.

Requirements:
* Preferred non-Malay
* Malay can be considered but must be liberal.
* anti-Malay compulsary
* Good command in English, Mandarin and Tamil ONLY.
* must fight for human rights of non Malay. The human rights including abolish Malay rights, Malay language, Malay custom and Malay Sultan. 


Alang-alang berdakwat biar hitam.










11 comments:

Mae said...

GLC jadi cara untuk menyerah hasil mahsul negara kepada individu. Kononnya kalau sesuatu aktibiti masih dibawah kuasa kerajaan, kualiti tidak akan meningkat. Siapa yang betindak berasaskan kekononan ini ? Kalau tak silap, Tun Mahathir. GLC membuka ruang lebih luas pada bukan Melayu untuk menguasai ekonomi Malaysia sepenuhnya. Satu masa, lebih ramai orang bukan Melayu akan mentadbir dan mengurus GLC. Hak susah sudi dilepaskan, tak kan nak tarik balik, nanti dapat beguk, kata orang tua-tua !

sri tribuana said...

Salam,

Jika saya tak silap, zaman Tun Mahathir mengguna dan mengembangkan bakat org Melayu dgn sepenuhnya. Bukan hanya dlm GLC, dlm kerajaan dan dunia korporat. Lepas itu baru la jadi mcm ni.

Anonymous said...

bravo tuan...

sepatutnya keluarkan iklan untuk ahli-ahli kabinet sekali...

Ush said...

Jutaan terima kasih kepada BODOWI dan BERUK HITAM. Aku jumpe korang, aku sepak sekor2

Mohd said...

Orang Melayu yg berada di akar umbi memang sedang resah dan merasa bimbang akan nasib dan masa depan keturunan Melayu di dalam senario politik Malaysia sekarang.
Pemimpin2 PAS yg diketuai oleh Nik Aziz tidak mahu bekerjasama dgn UMNO kerana kepentingan politik DAP dan PKR. PAS ni tak sedar yg PAS akan diketepikan saja bila DAP dapat berkuasa memerintah Malaysia ala PAP di Singapura. Tengoklah apa yg berlaku di Penang. Kenapa exco2 PAS dan PKR Melayu tidak bersuara dan hanya diam membisu seribu bahasa bila kaum Melayu dihalang utk berniaga dan dihalau dpd pulau itu dgn berbagai2 cara dan dalih oleh DAP.
Dlm diam2, kaum Cina dlm MCA, Gerakan dan PKR sedang berkompromi dan berpakat utk mengambil alih Putrajaya. Perlembagaan Malaysia akan dipinda oleh DAP. Hak keistimewaan kaum Bumiputera akan dihapuskan utk melaksanakan Middle Malaysia. Institusi raja-raja Melayu akan dihapuskan. Suara azan tidak akan lagi berkumandang di Malaysia.
Kaum Melayu dan Bumiputra akan mengemis di tanah air sendiri. Padan muka kerana kaum Melayu bodoh sombong tak mahu dengar nasihat akar umbi spt ini.
Melayu mudah lupa ........

YANG GAMBI said...

udah juga..... kebanyakan Melayu mudah bangga diri bila diberi peluang dgn cara kuota subsidi... bila dah duk atas, memandang Melayu lain, lebih-lebih org kampung macam jijik je.... (sesetengahlah, bukan semua)berlagak lebih dari mat-mat saleh luar negara pulak tu... inilah sebabnya berlaku jurang perbezaan dengan individu elit dari kaum-kaum lain...

lhakim said...

tuan,

saya berasa sangat sedih dengan keadaan seperti ini..org kita yg mempunyai kuasa sepatutnya tidak terlepas pandang perkara ni sampai macam ni sekali..i could not imagine whats going to happen to us in the next five years if we really dont bother things like this..

Anonymous said...

Sepatutnya perkara seumpama ini tidak terlepas dari pandangan mata Pas. Bayangkan di mana mahu diletakkan perjuangan 'alif, ba dan ta' kalau syarat pekerjaan seumpama ini " non-Malay (Muslim) prefered" menjadi pemandangan biasa?

ATAS PAGAR

Anonymous said...

STB,

Keliru aku, Apa kah HR tak meneliti dan memperinci impak disebalik ayat tersebut. Apa kah kita sudah tak dapat membezakan budu-peda dengan air cohor-air limpah. Di mana pembelajaran filsauf nya. Apa kah implikasi sosial dan politik tidak diambilkira?. Apa sudah jadi.


TQ

Anonymous said...

Salam Sdr STB,

Saya kira amat wajar perkara ini dikemukakan untuk dibincang didalam persidangan UMNO yg akan diadakan dua tiga hari lagi supaya orang UMNO tahu tentang kedudukan sebenar orang Melayu hari ini.

sri tribuana said...

Salam anon 12;01,

Saya setuju sangat cadangan saudara tapi berani ka mereka?