Followers

Tuesday, August 10, 2010

Tulisan Jawi

Sebenarnya dalam dunia global, perkara ini tidak penting. Tapi inilah paradoksnya dunia, semakin global zaman ini, semakin sesuatu bangsa itu ingin mempunyai jatidiri. Bangsa yang kuat dan besar tidak mahu tenggelam dalam keseragaman globalisasi justeru itu mereka ingin mempunyai identiti yang berlainan.

Ada dua pendapat tentang perkara ini. Golongan yang kononnya moden dan liberal menganggap perkara-perkara remeh seperti bahasa, hak istimewa Melayu dan agama merupakan batu penghalang kepada kemajuan atau tidak mengikut acuan globalisasi. Pihak yang radikal masih berpendapat walau seinci pun; soal agama(Islam) dan perjuangan bangsa tidak boleh dikompromi.

Di lain masa saya akan menulis tentang bahaya mengikut acuan globalisasi secara membuta tuli. Secara tidak langsung kita menghadapi penjajahan alaf baru iaitu penjahanan mental dan ekonomi. Ini era neo-imprealist yang mana Amerika merupakan jaguhnya.

Mempunyai jatidiri bukan sesuatu penghalang kepada menjadi maju dalam dunia global. Walaupun saya penyokong bahasa Inggeris diajarkan dalam sains dan matematik tetapi saya menentang penjajahan budaya hingga menenggelamkan identiti Melayu. Kita lihat kaum yang sudah established seperti Cina, Jepun, Korea dan Arab. Mereka tetap bangga dengan bahasa dan tulisan mereka. Kecuali Arab moden, mereka tetap boleh maju dalam dunia global ini.

Saya makin rimas melihat Malaysia sekarang. Di sesetengah tempat yang dibawah kuasa DAP mencadangkan untuk mempunyai tulisan rasmi jalan dan bangunan dalam tulisan mandarin. Tulisan mandarin bukan asing lagi di Malaysia. Jika pelancong asing salah faham, mereka akan menganggap Malaysia merupakan Chinese based country seperti Taiwan dan Singapura.

Saya minta kerajaan kembali mewajibkan tulisan jawi diajar di sekolah-sekolah. Kemudian wajibkan ia ditulis sejajar dengan tulisan rumi. Jadikan tulisan ini rasmi. Semua rakyat Malaysia tanpa mengira bangsa wajib boleh menulis dan membaca dalam jawi. Ini merupakan identiti Melayu.

Di Korea, China dan Jepun tulisan mereka kekal dalam bahasa masing-masing. Namun mereka tetap dianggap negara maju. Di Ireland sendiri yang bahasa rasminya Inggeris, tulisan Gaelic tetap ditulis sebelah menyebelah dengan bahasa Inggeris. 

Secara terus terang saya minta tulisan jawi diwajibkan kerana saya tidak mahu identiti Melayu terhakis dan ditenggelami dengan identiti kaum Cina. Mereka perlu mengikut identiti acuan kerajaan Malaysia yang berteraskan Melayu sama ada suka atau tidak. 

Ya saya tahu akan adalah 'sarjana' Cina mengatakan jawi bukan tulisan Melayu tetapi asal dari tulisan Arab. Tulisan Jepun juga bukan asal,dipinjam dari tulisan mandarin tetapi kerana ekonomi Jepun lebih hebat dari China maka tidak ada siapa berani mempersoalkannya.

Terus terang saya bimbang tulisan jawi, bahasa Melayu dan banyak lagi identiti Melayu akan terhakis kerana kelemahan kerajaan kita melayani tuntutan demi tuntutan. Ini bukan hal yang remeh. Secara perlahan kita sudah dijajah dari segi budaya. Keris sudah tidak boleh dipamirkan secara umum lagi kerana bimbang FDI merundum. Dan kita akan percaya saja apa yang 'mereka' katakan.

Saya hanya bimbang Melayu akan hilang dunianya, walaupun Melayu tidak hilang di dunia. Saya bimbang Melayu akan jadi orang asli Australia dan kaum Maori di New Zealand. Mereka ditelan oleh budaya yang lebih superior.




1 comment:

AzizMostafa said...

Jawi has only 17 sweet dancing letters. Easy-on-the-eye, smart + easy to learn.
Semarak Jawi dengan:
1. Jawi Digital Khattat:
http://typophile.com/node/48495
http://typophile.com/files/Mir3mad.pdf
http://typophile.com/files/MirEmad.pdf
http://typophile.com/files/Naskh%20Aziz_0.pdf
2 Teka Silang Kata Kelopak — Rumi + Jawi
http://www.typophile.com/node/51401
3. TRACING THE ORIGINS OF THE JAWI SCRIPT
http://www.asiafinest.com/forum/lofiversion/index.php/t159294.html
-----------------------------------
Melompat Lebih Tinggi + Semoga Berjaya
http://www.typophile.com/node/58330