Followers

Wednesday, August 4, 2010

Mengapa Ahli Politik Corrupted?

Secara umum, rakyat membuat tanggapan bahawa Ahli Parlimen atau ADUN mempunyai banyak duit. Sebenarnya, pembuat undang-undang kita dibayar sangat rendah. Ada baik dan ada buruknya hal yang sedemikian.

Ramai juga yang salah faham kerja pembuat undang-undang ini. Mereka sebenarnya tidak memiliki 'miracle' untuk menjadikan sesuatu kerana mereka hanya pembuat undang-undang dan tidak mempunyai kuasa eksekutif seperti para menteri. Ahli Parlimen dan ADUN biasa mungkin ada peruntukkan tetapi ianya tidak mencukupi untuk menanggung semua masalah pengundinya.

Peranan ADUN dan Ahli Parlimen di kawasan bandar dan kampung juga berbeza. Di kampung tradisional dan felda, mereka dianggap perlu mesra dan melakukan kerja-kerja seperti bergotong royong, dapat hadir ke sebarang kenduri, melawat orang mati dan sakit, rumah kebakaran dan sebagainya. Di bandar, mereka tidak diharap merapati rakyat seperti itu kerana kebanyakkan kawasan bandar pengundi mempunyai expectation yang berlainan.

Sepatutnya, tugas pembuat undang-undang yang asas adalah memahami aspirasi kawasan yang mereka wakili. Mereka juga diharap dapat membawa suara rakyat yang mereka wakili samada di parlimen atau Dewan Undangan Negeri yang mereka wakili.

Kerja-kerja turun ke padang yang saya sebutkan di atas adalah bertujuan memahami kehendak akar umbi. Lama ke lamaan, kerja itu menjadi rutin dan memerlukan wang yang banyak untuk maintance popularity. Contohnya jika musim orang kahwin, yang berhormat diharap boleh hadir ke semua majlis. Sebagai yang berhormat mereka juga akan memberi duit 'salam kokot'. Sebagai yang berhormat mereka kena bagi lebih dan bukan mengikut kemampuan. 

Elaun Ahli Parlimen sekitar RM7000 sahaja, dan ADUN sekitar 5000. Di situlah terletak duit untuk sewa pejabat, bayar kereta, rumah, gaji kerani dan sebagainya. Jika wakil rakyat tidak ada pendapatan lain cuba kita bayangkan bagaimana mereka hendak survive. Bukan semua wakil rakyat kaya.

Oleh kerana mereka perlu kekalkan popularity mereka, kerana dalam politik popular adalah segalanya, ini menyebabkan mereka terpaksa menjadi corrupted. Mungkin memang ada yang sudah corrupted dan bukan kerana hendak menjaga kawasan sangat, tetapi sistem yang kita ada ini menggalakkan wakil rakyat terpaksa mencari 'duit lain'. Dan mencari 'duit lain' ini yang boleh membawa berbagai makna.

Kita tidak boleh berpura-pura masalah ini tidak wujud. Di sesetengah kawasan pengundi membawa bil eletrik, bil air, dan bil sekolah anak-anak. Kita mengeluh tentang politik wang dan rasuah dikalangan pemimpin, tetapi pengundi antara penyebab mereka terpaksa mencari 'duit lebih' diluar elaun mereka. 

Untuk berlaku adil kepada mereka, pengundi perlu berhenti budaya minta wakil rakyat menyelesaikan masalah peribadi seperti bil elektrik, bil talipon, bil air, bil anak sekolah dan sebagainya. Kepada yang tidak mampu, ini kerja Jabatan Kebajikan Masyarakat. 

Kita perlua educate pengundi kita bahawa perkara sedemikian bukan bidang tugas para wakil rakyat. Wakil rakyat manusia biasa juga.

2 comments:

lhakim said...

good writing..tu sebab kena ada income sampingan..tapi memang politician sendiri yg tunjukkan mereka banyak duit..rumah besar2..kereta mewah2..rakyat pandai menilai..yg mana ahli politik yg sederhana dan mana yg mewah..

Anonymous said...

Setuju sgt dgn n3 STB tp masalahnya xde pulak MP & ADUN kita yg jatuh miskin makin bertambah kaya adalah.