Followers

Friday, August 27, 2010

Kami Menuntut Hukuman Setimpal.

Ini bukan isu rasis, yang salah tetap salah dan yang benar tetap benar. Dalam blog Lim Kit Siang, sentiasa menceritakan penganiayaan kaum Cina oleh kerajaan UMNO dan orang Melayu. Saya ikuti blognya dan jika ada ruang, walau sikit pun beliau akan eksploit untuk menjadikan sesuatu isu itu rasis.

Baru-baru ini isu Puan Siti Inshah telah trigger kesedaran Melayu, mereka sering dalam keadaan defensif. Seperti biasa Melayu dituduh rasis; dengan hanya menunjukkan sokongan terhadap kejadian yang belum tentu benar salahnya - hanya dispin oleh DAP. Kita para blogger kena bangkit mengingatkan pemimpin Melayu yang semakin hari semakin bacul - bertindak berdasarkan fakta dan bukan hendak memuaskan hati golongan rasis.

Peristiwa bakar gereja mendapat tekanan oleh DAP, seperti biasa. Anwar Ibrahim pun bertempiklah di forum negara-negara luar yang  Malaysia sudah kehilangan tolenrasi beragamanya. KDN bertindak segera, menemui dalang yang membakar gereja. Mereka - orang Melayu - segera dibicarakan dan dihukum. 

Di Negeri Sembilan, empat orang remaja Cina menyimbah cat dan membaling botol arak di sebuah surau Taman Pulai Impian boleh diselesaikan dengan bersalam-salaman dan minta maaf. Baca sini. Jika di India, kejadian menyerang rumah ibadat kaum hindu boleh mencetuskan pergaduhan kaum. 

Mana perginya Anwar Ibrahim? Takut untuk berkata-kata? maklumlah undi kaum Cina sekarang ini sangat berharga. Menyerang surau merupakan tindakkan paling barbarian yang berani dilakukan. Surau dan masjid merupakan rumah Allah, mana menteri Melayu yang berani kedepan mengutuk perbuatan ini? Mana DAP yang mengaku liberal, yang sebenarnya hanya bertindak jika melibatkan kaum Cina. Mana pemimpin UMNO? Ketua Pemuda? Mana pergnya mujahid-mujahid PAS? Takut tak diundi oleh kaum Cina ke?

Tidak pula kita dengar ada orang Cina yang mati dek rusuhan kaum. Belum lagi. Masih rasis ke Melayu?

Jika Melayu yang menyerang kuil atau tokong Cina, kita lihatlah akan bangkit DAP, MCA, NGO-NGO, PAS sendiri dan mungkin Khairy Jamaludin sebagai Ketua Pemuda yang lupa dia dari parti mana. Kononnya UMNO menggalakkan rasis. 

Peristiwa menyimbah cat ini peristiwa sebagai penanda aras sejauh mana kerajaan sanggup berlembut. Mereka sudah menyerang institusi suci orang Islam. Kita tidak boleh menyelesaikannya dengan hanya bersalam-salaman. Kerajaan perlu mengambil tindakan segera. KDN perlu bertindak cepat walaupun mereka hanya remaja.

Jika remaja Cina terlepas, selepas ini remaja Melayu pula mungkin akan bertindak. Racism mesti dihentikan di sini, sekarang. 



8 comments:

Anonymous said...

melayu sudah jadi lembik!
melayu sudah layu!
hanya kamu dan ibrahim ali saja yang masih out of date!

Anonymous said...

inilah yg kami bangsa MELAYU-ISLAM tgh tunggu.reaksi dr mereka2 yg kononnya pejuang tak kiralah pemimpin mana sekali pun. Menteri KDN tu toksah dok harap le..tgh urut telor dia, paling2 pun dia akan kat..'tu dh minta maaf, selesai kes'

ambil le tindakan sptmana tindakan segera yg diambil ke atas mereka yg bawa KEPALA LEMBU dan PEMBAKAR GEREJA.kami nk lihat pendakwaan dan hukuman dibuat.KEADILAN beb... nnt klau kami ambik keadilan sendiri apa macam Menteri KDN?

dino.yp@gmail.com said...

nama pun meLAYU, akan terus meLAYU...

Anonymous said...

PEMIMIPIN PEMIMPIN MELAYU JANGAN JADI PENAKUT DAN BACUL JANGAN JADI PONDAN BANYAK SANGAT DAH KAUM KAUM LAIN MENGHINA BANGSA MELAYU DAN BANGSA SENDIRI JUGA MELIHAT SAJA BANGSA CINA MEMBUAT PERKARA YG TIDAK SEPATUT NYA KEPADA TUAN TANAH DI TANAH MELAYU NI ORG MELAYU YG SEMANGAT NYA BERKOBA KOBA MASIH MENANTI APA TINDAKAN PEMIMPIN PEMIMPIN MELAYU SEKIRA NYA MASIH BERDIAM DIRI ORG MELAYU BOLIH BERTINDAK SENDIRI JANGAN SAMPAI ORG MELAYU HILANG SABAR.

Anonymous said...

Kita tunggu aper reaksi Menteri KDN yg paling LEMBAB pada abad ini nak buat..adakah dgn meminta maaf sama mcm kes NAMEWEE nie 4 ekor babi ini akan terlepas? sama2 kita tggu dn lihat..

sri tribuana said...

salam saudara sekelian,

anon 10:16

pujian atau kritikan tu?

kita ingin lihat KDN bebas dari tekanan, KDN patut bertindak mengikut kebenaran dan bukan takut isu perkauman ke, politik ke etc etc.

Wake UP! said...

Dah buat salah atau jenayah, perlu berani hadapi akibat.

Kalau kesalahan itu tertakluk di bawah hukuman penjara, berani buat beranilah tanggung.

Jangan tangguh-tangguh macam kes meliwat.

kelisa_samudera said...

mari kita sama2 gantikan pemimpin yg ada sekarang. kita cari pemimpin baru yg bukan dari pembangkang atau kerajaan. tapi nak cari kat mana?