Followers

Friday, August 13, 2010

Mahasiswa Berpolitik.

Kabinet memutuskan untuk mengekalkan keputusan melarang mahasiswa dari menyertai politik diluar kampus. Dalam erti kata lain, mahasiswa tidak dibenarkan menyertai mana-mana parti dan bergerak secara aktif. Setelah KSN membenarkan guru-guru gred 41 hingga 48 berpolitik, Khairy Jamaludin juga minta dimansuhkan AUKU iaitu Akta Universiti Kolej Universiti yang melarang para siswazah menyertai parti politik secara aktif.

Akta ini dibuat pada tahun 70an, ketika gerakan pelajar sering berdemostrasi dan menyertai politik jalanan menentang kerajaan. Memang ada yang menyifatkan akta ini bertujuan melindungi kerajaan dari protes mahasiswa yang boleh mempengaruhi masyarakat awam kerana ketika itu mahasiswa dianggap 'opinion leader' dan pemangkin kepada perubahan.

Orang yang bertangungjawab mewujudkan akta ini tidak lain tidak bukan merupakan Tun Dr. Mahathir. Rasional beliau adalah, akta ini ingin melindungi pelajar Melayu yang kebanyakkannya lebih mintat berpolitik dari belajar. Ini menyebabkan ramai mereka tercicir, atau tidak cemerlang dalam pendidikan; dan kerajaan kerugian kerana sebahagian mereka mendapat tajaan biasiswa kerajaan.

Saya berpendapat akta ini patut dihapuskan. Jika kita percayakan seseorang layak mengundi berumur 21 tahun ke atas, mengapa kita tidak mempercayai mahasiswa matang untuk berpolitik selepas berumur lebih 21 tahun. Hujah mereka akan mengabaikan pelajaran tidak boleh digunakan lagi. Ini kerana tidak semua pelajar minat berpolitik dan politik jalanan tidak begitu popular ketika ini. Siswa akan meluahkan perasaan mereka, protes mereka dan sebagainya melalui blog, facebook dan internet. Ini alaf baru.

Jika rasional membenarkan guru berpolitik untuk mewujudkan ramai yang bijak dalam 'pool' calon-calon untuk memimpin negara, mengapa mahasiswa ini dinafikan haknya? Dalam masa yang sama, sesiapa yang berumur lebih 21 tahun ke atas yang bukan mahasiswa dibenarkan pula berpolitik, kemudian kita mengeluh kerana kurangnya orang berkualiti dalam parti-parti untuk diketengahkan. Jika kita menanam lalang, bagaimana kita harap akan tumbuhnya padi?

Baca posting terbaru Rokcy's Bru disini. Jika kerajaan masih tidak mahu berganjak dari keputusan melarang mahasiswa meyertai parti-parti politik, ini merupakan episod menyedihkan bagi Malaysia.


No comments: