Followers

Thursday, August 19, 2010

Racism Hanya Untuk Kaum Lemah

Saya pernah tulis racism adalah senjata kaum lain untuk melemahkan 'fighting spirit' orang Melayu.  Racism juga adalah senjata untuk mewujudkan rasa bersalah Melayu agar jangan mengungkit-ungkit soal siapa penduduk asal Tanah Melayu. Baca sini. Sementara kita tidak dibenarkan menjadi 'racist', mereka boleh saja menjadi racist atas nama human right. 

Mengapa HINDRAF tidak dianggap gerakan perkauman, tetapi Perkasa dilabel perkauman. Begitu juga Siqui dan Dhong Zhou, kononnya mereka bercakap tentang 'hak-hak istimewa kaum Cina', tetapi mereka tidak racist. Selepas Pilihanraya umum 2008, perkauman sudah menjadi bagaikan 'bom jangka', boleh meledak bila-bila saja. Baca blog Lim Kit Siang. Tun Mahathir juga pernah menulis tentang racism. Baca sini.

Benarkah politik Malaysia sudah tidak berdasarkan kaum seperti didakwa PKR? Jika benar mengapa isu ini menjadi makin popular sekarang dibandingkan dengan era sebelum ini. Jika Melayu bercakap tentang hak mereka, Melayu adalah racist, jika kaum lain bercakap, itu adalah 'human right'. Jadilah kita bangsa Melayu sebagai bangsa yang apologetik.

Dalam facebook, saya mencadangkan Ahli Parlimen Melayu tanpa mengira parti buat usul agar Malaysia dinamakan semula Tanah Melayu. Saya cadangkan bahasa Malaysia dinamakan semula bahasa Melayu. Ada yang komen ini adalah racism, mentaliti dunia ke tiga.

Saya masih ingat, masih belum lama lagi ketika pemerintahan Kennedy, seorang kulit hitam Amerika dikawal oleh National Guard atas arahan Presiden untuk membolehkan beliau belajar bersama-sama orang kulit putih. Tidakkah Amerika mempunyai mentaliti dunia pertama?

Benarkah negara-negara dunia pertama seperti England, German, Belanda, Sepanyol tidak racist? Samuel Etoo pernah di ejek sebagai beruk Afrika oleh orang Sepanyol. Mengapa jika Melayu Malaysia bercakap pasal jatidiri mereka terus dilabel racist? Saya tidak kata racist elok tetapi mengapa kita mengkelaskan sesuatu  bangsa itu double standard? Pemikiran dunia pertama boleh racist tetapi tidak pemikiran dunia ketiga.

Akhirnya saya buat kesimpulan, jika kita lemah da tidak menguasai ekonomi, kita buat apa pun salah. Racism hanya untuk kaum lemah. Bangsa kuat tidak dilabelkan racist tetapi 'superior race'. Itu hak orang kuat.








3 comments:

Anonymous said...

Nice brief and this fill someone in on helped me alot in my college assignement. Thanks you as your information.

Anonymous said...

Pandangan yang ckup hensem...

TQ

Wake UP! said...

Rasis adalah satu cara untuk memastikan kelangsungan sesuatu kaum itu.

Kalau tidak, dah lamalah sesuatu kaum itu pupus.

Kalau tidak, kenapa dari zaman dulu sampai sekarang, manusia berperang?