Followers

Tuesday, June 22, 2010

Racism dan Holocoust

Sesiapa yang bercakap pasal Melayu dan kepentingannya akan dituduh racist. Orang bukan Melayu akan menganggap dan melabel rasis bila Melayu berkata-kata untuk mempertahankan kepentingan bangsanya. Mari kita lihat apa yang dikatakan racist itu.

Di Amerika, orang kulit hitam tidak dibenarkan bersekolah dan menaiki bas yang sama dengan orang kulit putih. Tidak ada apa salahnya orang kulit hitam tetapi mereka bewarna gelap dan tidak sama dengan warna kulit putih. Orang kulit putih Amerika menubuhkan kumpulan yang dinamakan Ku Klux Klan yang menganggu malah membunuh orang kulit hitam. Pentadbiran Kennedy pada tahun 1960an telah menghantar National Guard untuk melindungi orang kulit hitam yang pertama memasuki kolej di Amerika dari diganggu oleh orang kulit putih yang racist.

Hitler semasa Perang Dunia Kedua menganggap semua yang bukan berdarah Aryan sebagai sub-human. Hitler tidak membenarkan mereka memegang sebarang jawatan dalam kerajaan, dinafikan hak sosial, tidak dibenarkan mewakili Jerman dalam sukan dan tidak dibenarkan mengahwini orang Aryan.

Ketika era dasar Apartheid di Afrika Selatan, orang kulit hitam tidak dibenarkan duduk sama walaupun satu bas dengan orang kulit putih, tidak dibenar memegang jawatan penting dan sebagainya yang menidakkan mereka sebagai manusia hanya kerana warna kulit.

Perang Dunia ke Dua juga menyaksikan Hitler dikatakan banyak membunuh Yahudi dan ini dinamakan Holocoust. Holywood yang dikuasai oleh Yahudi memainkan filem-filem kekejaman Nazi dan Hitler. Sesetengah buku melebih-lebihkan Holocoust ini. Tujuannya bagi mewujudkan rasa bersalah Eropah terhadap kekejaman Hitler. 

Holocoust dilebih-lebihkan kononnya Yahudi ditindas tanpa belas kasihan oleh Jerman. Propaganda demi propaganda Yahudi ini akhirnya menyebabkan Eropah sering dihantui rasa bersalah apabila dikaitkan dengan holocoust. Kuasa Eropah dan Amerika sering mendiamkan diri apabila Israel berbuat kejahatan kerana rasa bersalah ini.

Walaupun benar Hitler melakukan kekejaman terhadap Yahudi, tetapi holocout tetap menjadi igauan dan ingatan kepada Eropah betapa mereka mempunyai hutang darah terhadap Yahudi.

Perkataan 'racist' di Malaysia juga menjadi sama dengan holocoust. 'Racism' seperti 'holocoust' merupakan perkataan gembur-gembur atau propaganda bukan Melayu agar orang Melayu tidak akan bercakap tentang hak mereka lagi. 

Saya tidak nampak kaum bukan Melayu dinafikan haknya untuk belajar, naik bas sama dengan orang Melayu dan tidak dibenarkan berkahwin dengan orang Melayu. Saya tidak nampak bukan Melayu tidak dibenarkan mewakili Malaysia dalam sebarang acara sukan. Sesetengah mereka ada bekerja dengan kerajaan dan ada yang menjawat jawatan menteri. Mereka dibenar mempunyai sekolah jenis kebangsaan mereka yang mana tidak ada negara lain membenarkanya.

Apa yang saya dengar Oldtown Kopitiam tidak membenarkan orang Melayu menyertai francis mereka. Siapa yang racist sebenarnya?

Label 'racism' oleh sesetengah orang yang lebih racist kepada orang Melayu yang bercakap tentang hak mereka adalah seperti 'holocoust' yang digunakan oleh Yahudi bagi mewujudkan rasa bersalah Eropah. Dan akhbar mereka sering memainkan isu mereka dianaktirikan, Melayu racist dan sebagainya. Ini semua propaganda mereka dan tindakkan 'pre-emptive' mereka. Klik sini

Dan orang politik kita jadi takut untuk bercakap; apa lagi mempertahankan hak Melayu kerana bimbang dilabel 'racism'. Mereka memang jauh ke depan dari kita. 


7 comments:

DAZ said...

stb,
good artical. Best of the best. We are looser. We are defeated by psychology warfare. Proceed, dont give up as a malay fighter.

2. Your link : melayurayadaily has been hided, no profit sharing anymore?. Tq

Anonymous said...

Berkokok dan berpekik lah kita, bila pilihan raya siapa yang dicari, kaum itu juga. Kerana apa kerana kaum itu pandai dan berwang. Dapat kelulusan projek kepada siapa yang di jaja?. Cakap berapi rapi bangsa , agama dan negara konon. Mula kan dari UMNO dulu, jangan minta belas kasihan kepada yang di perkatakan. Bila ada wang berkuasa lah. apa mereka nak buat hak nya lah.

Dari dulu sampai sekarang itu lah cakap nya. Apa tujuan itu. OTak penjajah.

TQ

sri tribuana said...

Anon 3:36,

Saya tidak tau saudara Melayu atau tak, kalau saudara sudah menganut fahaman defeatism, ok, tak payah bercakap pasal ini. Kita biarkan sahaja. Saya tidak ada masalah. Saya rasa UMNO juga tidak ada masalah. UMNOputra tetap akan kaya raya.

lhakim said...

setuju dgn pandangan tuan..nice article

Wake UP! said...

Which Malay is that stupid to ask for francais from a racist kiasu type of people?

Don't you know that that is DAP's business?

Anonymous said...

Salam Sdr Sri Tribuana,

Memangnya kaum lain,khususnya puak kiasu senyaja menyalah tafsirkan perkataan rasis yg menyamakan tindakan orang Melayu memperjuangkan hak dan kepentingan kita dengan kejadian"holocoust".Ternyata strategi mereka itu berkesan.Perkara ini terbukti apabila para pemimpin UMNO merasakan amat malu dan takut untuk memperkata dan mempertahankan hak dan kepentingan bangsa kita.Mereka lebih cenderong kepada pendekatan berlembut, bertolakansur dan mengalah,sekaligus bersikap apologatik dan defeatis.

Pemimpin yg bersikap apologatik dan lemah yg dihantui oleh perasaan komplek rendah diri dan rasa bersalah pastinya tidak berupaya memperjuang dan membela nasib kaum atau bangsanya.Kini bangsa Melayu berada dipersimpangan yg agak kritikal.Kita tidak ada banyak pilihan sebenarnya.Kelansungan hidup bangsa Melayu semata-mata bergantung kepada sejauh mana pemimpin yg ada sekarang berani dan sanggup membuat apa sahaja demi "survival" bangsa Melayu.

Persoalannya, adakah para pemimpin yg ada sekarang berkemampuan untuk menghadapi segala kemungkinan pada masa-masa mendatang ini.Jika jawapannya negatif,ianya akan membawa kita kepada soalan seterusnya,iaitu apakah pilihan alternatif yg boleh kita lakukan?Sama samalah kita fikir.

Askar Tua

hantu raya said...

Setuju dgn pendapat dan pandangan Askar tua..sama-sama kita fikirkan.perkukukan jatidiri orang Melayu.Best artical from Sri tribuana..Tq