Followers

Wednesday, June 23, 2010

Berakhirnya Penguasaan XY?

Kromosome XY merupakan kromosome lelaki, sementara XX merupakan kromosome perempuan. Zaman Arab Jahiliyah, orang Quraish mahu anak lelaki dan menanam hidup-hidup anak perempuan. Ini kerana anak lelaki akan membela kemuliaan sesuatu kabilah. Anak perempuan dilihat membawa aib dan malu kepada kabilah jika tidak dapat dikawal dengan baik.

Saya rasa kebanyakkan bangsa pada ketika itu memang memandang tinggi anak lelaki. Bangsa China umpamanya juga sering menyanjung anak lelaki kerana mereka yang membawa nama keluarga. Anak perempuan pula akan memakai nama keluarga suami apabila berkahwin kelak. Begitu juga bangsa Jepun.

Mungkin pada zaman berkenaan, survival atau kelangsungan hidup sesebuah keluarga bergantung kepada kejantanan lelaki. Lelaki merupakan 'bread winner' dan perlindung kehormatan keluarga kerana keluarga memerlukan keberanian dan kejantanan lelaki dizaman serba ganas. Dan kebanyakkan profesion dalam mencari nafkah memerlukan kekuatan seorang lelaki. Askar, buruh, petani, nelayan, pemburu dan sebagainya.

Saya tertarik membaca blog Datuk Marina Mahathir dalam blognya Rantings. Pada tahun 1970an, seorang ahli biologi bernama Ronald Ericsson(bukan pembuat telefon) telah mencipta method boleh memisahkan sperma yang membawa kromosome X dan membawa Y. Beliau meng'komersial'kan penemuannya dengan 'memajak' penemuannya kepada klinik-klinik seluruh USA. Tujuannya membolehkan ibubapa menghasilkan 'pengeluaran' bayi lelaki 'secara besar-besaran'.

Seperti biasa, seorang feminist pada era itu bernama Roberta Steinbacher mengkritik hasil kerja Ericsson kerana membahayakan masadepan bayi perempuan. Roberta Steinbacher bimbang teknologi ini akan menyebabkan penghasilan bayi perempuan akan berkurangan dan dunia dibanjiri dengan bayi lelaki.

“There’s no question that there exists a universal preference for sons.” Steinbacher went on to complain about women becoming locked in as “second-class citizens” while men continued to dominate positions of control and influence. “I think women have to ask themselves, ‘Where does this stop?’” she said. “A lot of us wouldn’t be here right now if these practices had been in effect years ago. Perenggan ini saya petik dari blog Rantings.

Apa yang menariknya, Ericsson hanya ketawa setelah diberitahu kata-kata berkenaan yang datang dari antogonist lamanya. Ini kerana pada tahun 1990, mengejutkan Ericsson sendiri dari dua dozen atau lebih  klinik yang menggunakan method Ericsson, semuanya mempunyai banyak permintaan terhadap bayi perempuan dan bukan bayi lelaki. Fakta ini mengejutkan Ericsson kerana method ini dicipta untuk meramaikan bayi lelaki yang dijangka merupakan permintaan pasaran.

Ini fakta menarik yang perlu difikirkan. Pada permulaan article berkenaan menyatakan: "Earlier this year, women became the majority of the workforce for the first time in US history." Di Malaysia sendiri, pelajar perempuan telah outnumbered pelajar lelaki hampir dalam keseluruhan department. Dalam bidang perguruan, kerana terlalu ramai guru wanita, kerajaan terpaksa mengenakan 'affirmative action' dengan memberi kelebihan kepada calon lelaki untuk meramaikan kaum lelaki sebagai guru.

Dengan pola berkenaan di Malaysia ini, dalam masa sepuluh tahun akan datang, kita akan lihat banyak jawatan-jawatan penting yang akan dipegang oleh wanita kerana kaum lelaki ramai yang tidak berkualiti. Jika dilihat lelaki pada generasi yang dinamakan generasi X dan generasi Y, lebih ramai wanita yang berkualiti sementara kebanyakkan lelakinya samada Mat Rempit atau jika belajar pun sekadar 'mediocre'. 

Lelaki bukan 'bread winner' lagi. Mungkin mencari nafkah sekarang memerlukan skills yang tidak banyak berkaitan dengan otot-otot atau kejantanan lelaki. Mungkin otak yang bergeliga merupakan pra-syarat untuk menjadi 'bread winner' dalam keluarga menyebabkan fenomena ini sedang pesat berkembang. Dan saya percaya perkembangan ini bukan hanya berlaku di Malaysia, tetapi secara globalnya seluruh dunia.

Islam sebenar telah menaik-tarafkan kedudukan wanita dan melarang Arab Jahiliah memandang rendah anak perempuan mereka. Sebelum itu mereka hanya dipandang remeh dan sia-sia. Namun dalam surah Al-Baqarah ayat 227, Allah tetap menyatakan suami dilebihkan dari isteri dalam soal rumahtangga. Harap wanita muslim tidak lupa itu. Suami tetap ketua keluarga.

Secara keseluruhannya, satu mesej untuk kaum lelaki, seperti tajuk article dalam Rantings; 'Adapt or Die'.

Baca keseluruhanan article berkenaan di sini.





1 comment:

Zaidan said...

Good blog, no wait.. great blog for original thinking and intellectual property. Keep it up! Anyway, bought The Holy Blood The Holy Grail and the rise and the fall of the third Rei online. You must be my mentor on great books!