Followers

Friday, October 14, 2011

Tiada Bahasa Indonesia dan Bahasa Malaysia, semuanya bahasa Melayu.

Melihat perkembangan hubungan Malaysia-Indonesia akhir-akhir ini membimbangkan. Walaupun tindakan tak matang segelintir rakyat boleh mengundang padah. Indonesia adalah rumpun bangsa Melayu, seperti halnya Melayu Malaysia dan Brunei.

Sesetengah orang bukan Melayu di Malaysia menganggap Melayu berasal dari Indonesia. Mereka tidak tahu bahawa negara Indonesia wujud tahun 1947 - selepas mereka berjaya memerdekakan jajahan Belanda itu pada tahun berkenaan.

Sebelum wujudnya Indonesia peristiwa penting di Kepulauan Melayu adalah Perjanjian Inggeris-Belanda 1824. Pentingnya perjanjian ini kerana British dan Belanda membelah dunia Melayu kepada dua: satu di bawah pengaruh British dan akhirnya merdeka sebagai Malaysia. Satu lagi dibawah pengaruh Belanda yang merdeka sebagai Indonesia.

Jika Melayu di Tanah Melayu berhijrah dari serata Nusantara sebelum ke Tanah Melayu sebelum 1824 dan sebelum 1947 adakah mereka berasal dari Indonesia sedangkan Indonesia ketika itu masih bukan entiti politik, apa lagi sebuah negara?

Bagi sub etnik di Nusantara,mereka mengenali dunia kepulauan Melayu ini sebagai dunia Melayu dan mobiliti mereka masih dari kelompok rumpun bangsa Melayu.

Begitu juga dengan bahasa Melayu. Setelah Melaka menjadi empayar yang mengawal Selat Melaka(apa nama selat itu sebelum wujudnya Melaka?) bahasa Melayu telah dipertuturkan oleh seluruh sub etnik Melayu di Kepulauan Melayu. Bangsa asing yang datang ke Nusantara juga akan turut bertutur dalam bahasa Melayu. Dengan ringkas, bahasa Melayu telah menjadi lingua franca.

Dalam novel Bumi Manusia, Nyai Ontosoroh menggalakkan Mingke menulis dalam Melayu. Mingke sebagai ningrat Jawa yang banyak bergaul dengan orang Eropah lebih senang menulis dalam Belanda atau Inggeris. Namun Nyai berpendapat, untuk menyatukan seluruh pribumi Indonesia, Mingke perlu menulis dalam Melayu. Walaupun Nyai seorang Jawa dan Mingke seorang Jawa, namun kedua-duanya setuju Jawa dengan tingkat susila feudal yang ruwet tak akan mampu menjadi bahasa pengantara di Alam Melayu.

Novel Bumi Manusia di tulis oleh Pramoedya Ananta Toer berlatarbelakangkan tahun 1900. Ini kisah benar seorang nasionalist Indonesia bernama Raden Mas Tirto Adiesojo, pengasas Bumi Utomo dan Syarikat Dagang Islamiyah. Mingke dalam dunia sebenar adalah Raden Mas Tirto, anak bupati Blora.

Setelah kedua-dua negara itu merdeka, Malaysia menjenamakan semula bahasa mereka sebagai bahasa Malaysia dan Indonesia sebagai bahasa Indonesia - kedua-duanya dari bahasa Melayu. Di Amerika hingga kini bahasa mereka tetap diiktiraf sebagai bahasa Inggeris, begitu juga di New Zealand dan Australia. Mereka tidak mengubahnya mengikut negara, jadi bahasa Amerika, atau bahasa New Zealand atau bahasa Australia. Mereka adalah English Speaking World.

Begitu juga dengan bahasa Arab. Kita tidak dengar bahasa Dubai, bahasa Abu Dhabi, bahasa Saudi, bahasa Kuwait, bahasa Mesir atau bahasa Sryria. Semuanya dikenali dengan nama bahasa Arab.

Dalam Perlembagaan Malaysia mengiktirafkan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan. Hanya orang politik menamakan bahasa Malaysia. Jadi Bahasa Malaysia adalah politik.

Hilangnya jatidiri sesuatu bangsa itu bermula dengan hilangnya identiti bahasa mereka. Hati-hati.


6 comments:

cucunenekkebayan said...

well researched and well explained! maaf sebab saya menggunakan bahasa penjajah.

sri tribuana said...

Thanks bro

Anonymous said...

Nampak gayanya orang Melayu (Indonesia + Malaysia) galak nak berperang sesama sendiri. Sama agama? Satu kejadian pelik. Siapakah orang yang berdemo itu. Adakah di upah & oleh siapa?

RD

BaitiBadarudin said...

Setuju, orang Malaysia terlalu sangat beralah, baik dengan orang dalam negeri maupun luar negara.

Anonymous said...

Sy rasa, pertukaran dari Bahasa Melayu kepada Bahasa Malaysia lebih kepada segi promosi. Menjadikan nama "Malaysia" itu sebagai jenama kepada orang asing. - BAHASA MALAYSIA.

Anonymous said...

Risetnya kurang Pak ...
Anda menulis terlalu banyak tentang Novel yang berlatar tahun 1900 tapi tidak tentang perwujudan semangat yang terjadi pada waktu tersebut.

Perwujudan Semangat kebahasaan dan kebangsaan yang saya maksud adalah pada 28 Oktober 1928, yakni Sumpah Pemuda yang menyatakan :

satu tanah air, Indonesia.
satu Bangsa, Bangsa Indonesia
satu bahasa, Bahasa Indonesia

28 Oktober 1928, Negara Indonesia memang belum wujud, tapi pada hari itu sudah ada tekad dari para Pemuda-Pemudi untuk mengaku INDONESIA sebagai Tanah Air, sebagai sebuah Bangsa, suatu Bahasa yang menjadi jati diri.

Itulah Jiwa dan semangat yang melahirkan Republik Indonesia pada 17 Agustus 1945 dan membedakan kami dengan yang lain.

salam hormat,
sibatunisan