Followers

Monday, September 5, 2011

Triumvirate

Selepas janissary berpaling tadah, kedengaran beberapa triumvirate sedang dibentuk. Jika kita menyebut triumvirate, kita perlu rujuk kepada zaman empayar Rom.

Sejarahwan menggelar ikatan antara Julius Caesar, Pompey dan Crasscus sebagai first triumvirate. Ketiga-tiga mereka dianggap sebagai 'outsider' dalam politik Rom. Mereka dianggap sebagai 'the outsiders' bukan kerana mereka datang dari luar empayar Rom. Bukan juga kerana mereka keturunan plebian, malah Caesar datang dari keluarga patrician yang penting.

Mereka dipanggil 'the outsider' kerana mereka bukan optimate, atau ruling elite yakni para senator yang dikenali sebagai 'patres' atau 'father'. Ketika era Caesar, Dewan Senat sangat berkuasa, walaupun mereka hanya consultative body. Secara teori, tidak ada undang-undang boleh dilaksanakan walaupun sudah diluluskan oleh Dewan Senat tanpa persetujuan 'tribune of the peoples'. 'Tribune of the peoples' merupakan alat check and balance dalam politik Rom, diwakili oleh golongan plebian.

Selalunya, tribune of the people ini dijaga oleh para senator atau setidak-tidaknya oleh patrician. Ini menyebabkan mereka menjadi pak turut, dan menambah kuasa senator. Julius Caesar dengan triumviratenya ingin mengekang kuasa senator, dan membuat pakatan yang dinamakan triumvirate.

Melalui triumvirate ini, Julius Caesar, Pompey dan Crassuss mencapai cita-cita mereka terutama dalam menduduki jawatan penting seperti Supreme Pontiff, atau Ketua Agama, consul dan pro consul. Triumvirate ini terbatal apabila Crasscus terbunuh semasa menyerang Parthia, dan Caesar mula bermusuh dengan Pompey hingga tercetus Perang Saudara.

Sejarahwan pula menamakan ikatan antara Augustus Caesar, Mark Anthony dan Lepidus sebagai second triumvirate. Julius Caesar setelah terbunuh dalam Ides of March telah mengejutkan semua orang apabila menamakan cucu saudaranya, Octavias yang berusia 18 tahun sebagai pewaris hartanya.

Mark Anthony sebagai orang penting dalam legion Caesar kecewa kerana beliau tidak dinamakan pewaris politik Julius. Sebelum mereka membuat ikatan, Octavias, Mark Anthony dan Lepidus bersetuju untuk 'jualbeli darah' atau blood transaction.

Ovtavias akan membunuh mentor politiknya iaitu musuh Mark Anthony, Cicero. Mark Anthony akan membunuh abangnya yang tidak disenangi oleh Octavias dan Lepidus, dan Lepidus juga akan membunuh abangnya yang tidak disenangi oleh Mark Anthony dan Octavias.

Second triumvirate ini juga menemui kehancuran apabila Mark Anthony mendapat wilayah Timur termasuk Mesir yang kaya dengan bijirin mula bersikap dingin terhadap Octavias. Kemudian Mark Anthony mengambil Celopatra sebagai kekasih dan ini tidak disenangi oleh orang Rom. Permusuhan ini tamat apabila Octavias mengalahkan Mark Anthony dalan Perang Laut yang dikenali dengan nama Battle of Actium.

Di Malaysia, saya membaca syarat aneh apabila Barking Magpies menulis tentang troika. Beliau menulis dibawah tajuk :


'A dangerous Troika, to get rid of Najib, is in the making??!,


Troika dalam bahasa Rusia adalah triumvirate. Rocky's juga menulis hampir senada bawah posting 'Abang Din gunning for no 1 seat?'

Troika atau triumvirate antara siapa? Muhyidin-Ku Li-Anwar? Atau Muhyidin-Mahathir-Mukhriz? Atau Muhyidin-Hishamudin-Mukhriz?


Jika benar, ia berita yang kurang enak kita dengar.





1 comment:

theprofessor said...

Bila Melayu bergaduh sesama sendiri, depa bagi peluang British masuk ke Tanah Melayu. Bila British masuk, depa bawa masuk ramai orang Cina.
Bila Cina masuk sini, depa minta bukan-bukan.