Followers

Tuesday, September 13, 2011

Tukar Bas Saja, Pemandu Tetap Sama.

Kadang-kadang saya merindui zaman bas mini. Ianya sangat cute, dengan tambang 50 sen akan membawa anda ke mana-mana sahaja di Lembah Kelang ini. Di sisimya terpampang-pampang no seperti identiti ianya akan membawa anda ke mana. No 34 dan 23 pernah menjadi sangat penting kepada saya.


Bas mini asalnya warna hijau sebelum menjadi 'puteri umno'.

Tiap-tiap petang lepas sekolah, jika kami terlepas 'bas panjang', atau 'bas panjang' terlalu lambat, kami akan menaiki bas mini, bersesak-sesak hingga ke tangga. Ketika waktu peaknya, jangan harap dapat duduk dengan selesa. Kebanyakkan penumpang hanya merasa berdiri, macam ikan sadin, dan macam-macam bau hamis, masam dan masin berbaur. Bau mu sudah menjadi bauku juga.

Mujur bas mini tidak mempunyai penghawa dingin, semuanya 'open air' belaka. Tapi cuaca ketika itu tidak sepanas sekarang, kami langsung tak perasan ketidakselesaannya. Paling panas jika duduk dekat enjin, sebelah pemandu.

Memang bas mini ini tidak selesa, tetapi ia dimansuhkan kerana banyak sebab. Antaranya untuk menaiktaraf pengangkutan di Kuala Lumpur. Masalah paling besar bas mini ini ketika itu adalah masalah pemandunya. Pemandunya kebanyakkannya tidak berdisiplin dan sering mengejar masa dan berebut penumpang kerana mereka juga mempunyai komisen.

Saya masih ingat menjelang kepupusannya, media massa yang ketika itu hanya akhbar harian dan TV kerajaan hari-hari memainkan isu bas mini. Bas mini langgar rumah orang. Bas mini merempuh divider. Bas mini itu, bas mini ini.

Akhirnya tiba zaman bas intra kota.

Dari segi baru dan selesa, memang intrakota sangat berbeza dengan bas mini. Namun pada awal ianya beroperasi, masalah disiplin bas intrakota tetap sama. Ada joke yang mengatakan, selepas bas mini dihapuskan, pemandu bas-bas mini ini tidak mempunyai pekerjaan. Ramai juga dikalangan bekas pemandu bas mini ini menjadi pemandu bas intrakota kemudiannya. Ia atau tidak wallahualam tetapi itu antara joke yang diperkatakan.

Perubahan ala-Malaysia.

Saya simpati dengan PM Najib yang berusaha untuk mengubah persepsi terhadap BN selepas PRU ke 12. Dan dia nampak seperti kerja bersendirian. Namun samada orang politik, pemimpin GLC dan agensi kerajaan masih banyak melakukan blunder.

Kita tukar bas saja, PEMANDU masih sama.

Masih kedengaran dari 'perbendaharaan yang tidak berapa lama' nama-nama seperti Omar Ong, Kallimullah, Zarinah Anwar dan bekas-bekas pengguni 'Tingkat Empat' yang menyeramkan. Hantu masih berkeliaran di sana sini mencorak Malaysia mengikut kehendak mereka.

2 comments:

nonbal said...

Memang bagus untuk tuan bersimpati, tapi semua keputusan terletak ditangan PM, beliau boleh ubah bila dia mau ubah.
Yang kita takut ialah beliau terikat dgn sesuatu yang tidak membolehkan beliau membuat perubahan, itu yang kita takut dan patut bersimpati.

sri tribuana said...

Itu juga maksud saya, in a way.