Followers

Saturday, September 17, 2011

Peace for our Time.



Footage di atas merupakan bahan sejarah. Pada tahun 1938, Perdana Menteri Great Britain, Neville Chamberlain telah menandatangani Munich Agreement dengan German. German menuntut campurtangan ke atas Chekoslavakia kerana menurut Hitler bagi menjaga kepentingan etnik German yang tinggal di Sudetenland. 

Selepas Perang Dunia Pertama, Eropah agak ragu-ragu untuk memulakan perang. Semasa Hitler mula muncul dalam pentas politik Eropah, beliau telah mencabuli 'Perjanjian Versaille' yang menghadkan kuasa ketenteraan German tidak boleh melebihi 100 ribu tentera, dan boleh mempunyai tank dan aircraft. Sebaliknya, Hitler memulakan program persenjataan German dengan membina kilang-kilang mengeluarkan lebih banyak panzer dan luffwaffe. 

Winston Churchill merupakan ahli politik yang gagal sebelum Perang Dunia Kedua. Selepas peristiwa Galipoli dimana Churchill sebagai First Lord of Admiralty iaitu Menteri Pertahanan telah membuat silap dan mengorbankan ramai tentera laut British. Sejak itu, masa depan politik Churchill suram, malah musuhnya menganggap kerjaya politiknya 'finish.'

Churchill mengkritik hebat dasar terbuka dam tolak ansur Chamberlain terhadap persiapan Hitler. Namun suara Churchill tidak didengari, lantaran beliau seorang ahli politik yang terbuang. Ramai ahli kabinet Chamberlain mempersenda-sendakan Churchill.

Beberapa tindakan agresif Hitler gagal dibaca dengan tepat oleh pentadbiran Chamberlain. Setahun sebelum meletus Perang Dunia Kedua, Hitler menuntut Great Britain dan Perancis membiarkan beliau menangani isu Chezkoslavakia bersendirian. Ini kerana sebelum ini menjadi dasar para diplomat Inggeris menghalang sebarang campurtangan mana-mana negara continental terhadap negera-negara kecil yang dianggap 'Low Countries.'

Sebelum itu, Hitler telah berjaya membawa masuk Austria ke dalam Third Reichnya tanpa menumpahkan darah.Mengejutkan general-general Hitler sendiri, beliau berjaya melakukan tanpa halangan dari Great Britain dan Perancis yang mana pada peringkat awal peperangan, German belum mampu mengalahkan Great Britain dan Perancis.

Dalam isu Sudetenland, Hitler berjaya meyakinkan Chamberlain, bahawa itu adalah permintaan terakhir German dan jika tidak dituruti German tidak akan ragu-ragu mengunakan tentera. Neville Chamberlain seorang yang lembut dan sukakan keamanan. Dengan niat yang ikhlas mengelakkan negaranya terjebak dalam perang lagi beliau setuju memenuhi tuntutan Hitler.

Maka beliau setuju dalam Munich Agreement untuk membenarkan Hitler menduduki Sudetenland dan menangani isu Chezkoslavakia. Langkah ini dikritik hebat oleh Churchill, but Churchill still in political wilderness.

Sekembali ke negaranya, Chamberlain membuat uacapannya yang terkenal iaitu "Peace for our time" tetapi sering disalah-ungkapkan "peace in our time". Meyakini keikhlasan Hitler yang tidak akan bertindak agresif dan menawan negara lain, sebaliknya Chamberlain diingati sebagai negarawan yang gagal menghalang Perang Dunia Kedua dari terjadi.

"My good friends, this is the second time in our history that there has come back from Germany to Downing Street peace with honour. I believe it is peace for our time. We thank you from the bottom of our hearts. And now I recommend you to go home and sleep quietly in your beds."
- Neville Chamberlain, 30 September 1938.

Perang tetap meletus setahun kemudian setelah Hitler menyerang Poland, Chamberlain meletak jawatan. Raja England melantik Winston Spencer Churchill sebagai Perdana Menteri. Churchill dianggap sebagai British Last Lion, dan membawa kemenangan kepada Great Britain kemudiannya.

Di bawah adalah ucapan terkenal Churchill ketika England berperang dengan German berseorangan setelah Perancis jatuh ke tangan German.














3 comments:

Anonymous said...

Najib = Neville Chamberlin.
WHO will be Adolf Hitler ?
Gen46.

Jeepers Creepers said...

maksudnya najib : neville chamberlin

hitler adalah anwar and the geng hehehe.

sri tribuana said...

Persoalannya bukan siapa Hitler tapi siapa 'Churchill'.