Followers

Saturday, May 23, 2009

Lagi Tentang Chin Peng

Pertubuhan bekas perajurit selar pihak simpati dengan Chin Peng

KUALA LUMPUR 21 Mei - Beberapa pertubuhan bukan kerajaan (NGO) menentang keras hasrat pihak tertentu di negara ini yang mahu kerajaan membenarkan bekas pemimpin komunis, Chin Peng kembali ke tanah air.

Presiden Persatuan Pegawai-pegawai Kanan Polis Bersara Malaysia (Respa), Mohd. Jamil Mohd. Hassan berkata, kekejaman komunis sehingga kini masih segar dalam ingatan bekas perajurit yang mempertaruhkan nyawa bagi menyelamatkan negara ini."Kami masih tidak lupa bagaimana kekejaman komunis terhadap anggota keselamatan yang terbunuh akibat diserang hendap. Saya percaya generasi sekarang tidak sanggup andai berpeluang melihat apa yang diperlakukan komunis terhadap mayat anggota keselamatan yang dibunuh.

"Tidak cukup dengan itu, ahli keluarga anggota keselamatan terutamanya unit risik juga turut dibunuh kejam termasuk kanak-kanak. Jadi di mana nilai kemanusiaan terhadap mereka ini,'' katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

Beliau mengulas permintaan Pengerusi Gerakan Pulau Pinang, Datuk Dr. Teng Hock Nan terhadap kerajaan supaya membenarkan Chin Peng pulang ke Malaysia.Hock Nan membuat permintaan itu atas alasan kemanusiaan di samping mendakwa Chin Peng bukan lagi merupakan ancaman keselamatan kepada negara.

Kenyataan pemimpin Gerakan itu mendapat bantahan beberapa NGO yang berasakan permintaan tersebut sebagai tidak tepat.Menurut Mohd. Jamil, Polis Diraja Malaysia (PDRM) sahaja kehilangan lebih 3,000 anggota akibat dibunuh komunis terutamanya pada gelombang kedua darurat.Jelasnya, ketika itu komunis memang menyasarkan pegawai kanan polis dan tentera sebagai mangsa yang patut dibunuh dengan tujuan untuk melemahkan semangat anggota keselamatan selain menakutkan rakyat.

"Jadi pihak yang prihatin terhadap Chin Peng kononnya atas dasar kemanusiaan itu sepatutnya lebih prihatin terhadap bekas anggota keselamatan dan ahli keluarga mereka yang terbunuh mahu pun cacat seumur hidup,'' ujarnya.Sementara itu, Presiden Persatuan Bekas Tentera Malaysia (PBTM), Datuk Muhammad Abdul Ghani pula meminta Gerakan lebih sensitif dengan kenyataannya supaya tidak menyinggung perasaan pihak lain terutama golongan bekas anggota tentera dan polis.

Menurut beliau, pihaknya akan menghantar memorandum kepada kerajaan agar tidak melayan gesaan Hock Nan yang cuba mengambil kesempatan untuk menjuarai isu itu dengan mengeksploitasi konsep Satu Malaysia.

Dalam pada itu, Pengerusi Tetap Pergerakan Pemuda UMNO, Datuk Abdul Fattah Abdullah berkata, tiada apa yang boleh dibanggakan dalam perjuangan Chin Peng sehingga perlu ada pihak yang terpanggil untuk berasa simpati ke atas dirinya."Kita bukannya sebuah negara yang tidak ada pertimbangan, namun ada perkara-perkara yang boleh diterima dan ada perkara yang perlu kita tolak ke tepi dan jauhkan. Chin Peng salah satu perkara yang perlu kita jauhkan," katanya.

Tambah Abdul Fattah, alasan kemanusiaan tidak boleh hanya dilihat daripada perspektif Chin Peng semata-mata tetapi juga ribuan waris perwira negara yang terkorban dalam menentang perjuangan komunis di negara ini satu masa dahulu."Apakah nilai kemanusiaan keluarga-keluarga mangsa adalah kurang jika dibandingkan dengan soal kemanusiaan Chin Peng," katanya.Jelas beliau, tidak ada mana-mana pihak selain polis atau Kementerian Dalam Negeri yang layak memberikan tafsiran sama ada

Chin Peng menimbulkan ancaman kepada negara atau tidak.Katanya, pihak yang bersimpati dengan perjuangan bekas pemimpin komunis itu boleh menyimpan simpati mereka dalam hati masing-masing tanpa perlu diluahkan."Rasanya majoriti rakyat mungkin tidak bersimpati dengan Chin Peng," katanya.

Sumber: Utusan Malaysia, Mei 22hb, 2009

2 comments:

Juan said...

Datuk Dr Teng Hock Nan ada lah sorang cina & Chin Peng juga org cina. Dan majority bekas2 tentera & juga polis adalah melayu,(where he care less of them) semestinya seorang cina akan cuba melindungi bangsa mereka sendiri. Apakata kalau bekas pemimpin PKM adalah seorang melayu, akan melompat membantah bangsa2 cina seperti kera makan cili kelak nanti apa bila permohonan mereka utk kembali ke Malaysia.

sri tribuana said...

Thanks bro, baca kudakepang tentang kekejaman komunis kpd org Melayu. Dia org campak org melayu dalam minyak panas, rogol perempuan melayu dan berbagai. Better u check yourself