Followers

Wednesday, May 20, 2009

Penanti: Bertanding atau Tidak?

Datuk Seri Najib telah mengumumkan BN tidak akan bertanding di Penanti. Keputusan setelah dipersetujui oleh Majlis Tertinggi BN ini adalah tindakan yang 'unconventional' dan 'unorthodox'. Satu perjudian yang tinggi juga kerana tidak pernah berlaku sebelum ini keputusan yang semacam ini.

BN membuat keputusan untuk tidak bertanding kerana pilihanraya kecil yang akan diadakan itu bukan kerana kematian, bankrupsi Ahli Dewan Undangan Negerinya atau apa-apa yang diperuntukkan oleh perlembagaan yang mewajibkan kerusi itu dipertandingkan.

BN memandang, kekosongan kerusi DUN Penanti kerana permainan politik PKR yang akan mencipta segala macam masalah supaya kerajaan kurang menumpukan tenaga kepada hal yang lebih mendesak: memulihkan ekonomi.

Saya membaca berbagai blog dan penerimaan yang berbagai juga dengan keputusan yang luarbiasa ini. Anehnya, blog-blog pembangkang sendiri menuduh BN sebagai pengecut dan sengaja mengelak pilihanraya ini. Mereka sepatutnya gembira kerana tidak ditandingi tetapi mereka marah dan seolah-olah minta pertandingan diadakan.

Proses memilih Ahli Dewan Undangan Negeri merupakan proses demokrasi yang menyerahkan kuasa kepada rakyat untuk memilih wakil mereka. Bagi PR, mandat rakyat ini hanya mainan sahaja dan medan bagi mereka untuk mengadu kekuatan dan kejantanan.

Dalam negara demokrasi, banyak lagi perkara lebih penting dari mengadakan pilihanraya. Al Gore banyak tidak bersetuju dengan cara George Bush mentadbirkan Amerika,menghentam beliau dalam 'Assault On Reason' tetapi kerana mereka cultured dan civilised tidak membuat hal-hal yang boleh menggugat kestabilan negara.

Ini politik dan demokrasi yang matang tidak seperti di Malaysia pembangkang hanya tahu bermain politik dan mengheret rakyat dalam urusan dan kepentingan politik mereka. Jika mereka benar dan betul, tunggu pilihanraya ke 13. Jika mereka benar dan jujur, rakyat akan faham juga.

Seperti di Perak, kedegilan Nizar meletak jawatan apabila partinya tidak majoriti lagi merupakan satu contoh. Beliau mendesak mengadakan pilihanraya sedangkan jelas beliau sudah minoriti. Atas nama 'rakyat', beliau minta diadakan pilihanraya sedang pilihanraya baru berlangsung setahun.

Sedarkah mereka begitu banyak perkara yang lebih mendesak kerajaan perlu selesaikan. Masalah kemelesatan ekonomi global, wabak, pengangguran, isu pembelajaran menggunakan bahasa Inggeris dalam Sains dan Matematik dan berbagai lagi yang lebih penting dari mengadakan satu pilihanraya ke satu pilihanraya.

Seperti kata John Freeman Clarke, "A politicians think of the next election. A stateman, of the next generation", PR sepatutnya memberi ruang kepada BN untuk melaksana program-program membantu rakyat dari hanya ajak beradu siapa lagi popular.

Tindakan BN untuk tidak bertanding ini bukan tanpa risiko. Risiko yang paling besar adalah desakan dari penyokong BN sendiri yang hampa kerusi itu tidak dipertandingkan. Datuk A.Kadir Jasin dalam blognya juga seperti kurang bersetuju dengan tindakan BN.

Begitu juga dengan mantan Perdana Menteri Tun Dr. Mahathir. Mereka bimbang 5,127 pengundi UMNO dahulu kecewa dengan keputusan ini. Bagi saya, oleh ini satu tindakan yang unprecedented, saya reserve dahulu komen saya.

Mana tahu PR akan terpukul dengan permainannya sendiri. Mana tahu mereka kelihatan bodoh kerana bersilat seorang diri di dalam gelanggang; marah, kecewa dan hampa kerana gendangnya tidak bersambut.

"If your enemy in a choleric temper, seek to irritate him."(Jika musuh anda marah, cari jalan buat mereka lagi marah).

-Sun Tzu
Art of War.

1 comment:

AZLAN said...

memang btl.kerajaan bn banyak lg benda nak dibuat utk memajukan rakyat dr layan pkr yg tak de pekdah