Followers

Monday, May 25, 2009

Pelajaran Dari Shih Huang Ti.


Shih Huang Ti merupakan Maharaja China yang pertama. Namanya sendiri bermaksud First Emperor. Beliau pengasas Qin(Chin) dinasti. Sebelum baginda menyatukan China seperti yang kita kenali sekarang, China mempunyai lima kekuasaan selain Qin sendiri.

Wilayah berkenaan merupakan Han, Zhao, Wei, Chu dan Yan. Kesemua wilayah berkenaan bercakap dalam dialek yang berbeza-beza. Baginda berazam untuk menyatukan semua wilayah berkenaan dibawah pemerintahannya.

Seperti biasa jika ada idea atau gagasan baru, ianya akan mendapat cemuhan dan ejekan serta tentangan dari golongan tertentu. Sesetengah wilayah berkenaan lebih suka diperintah oleh raja masing-masing dan mempunyai kemerdekaan sendiri.

Shih Huang Ti tidak pedulikan itu semua. Satu demi satu wilayah jatuh ke tangan baginda dan akhirnya semua sekali sudah berada di dalam kekuasaannya. Akhirnya, baginda memberi satu negara, satu bahasa dan satu bangsa kepada wilayah-wilayah yang ditakluknya. China di panggil China kerana wangsa baginda merupakan wangsa Chin.

Baginda mewajibkan bahasa rasmi China adalah mandarin. Mereka boleh bertutur dalam dialek masing-masing tetapi mandarin menyatukan mereka dan memberi mereka bangsa China yang asalnya dari berbagai-bagai wilayah.

Di Malaysia, jika bahasa Melayu bukan penyatu dan satu sekolah untuk bangsa Malaysia tidak ada, sampai bila-bilalah sentiasa ada kerajaan dalam kerajaan.

1 comment:

AKK-KAY said...

kenapa ek maharaja tu nk satukan semua wilayah tu? apa rational dia bila dia wujud dengan idea tu? huhu...macam serkap jarang, tapi rasanya tak salah kalau saya konklusikan rational atau ketidaksamaan matlamat yang menyebabkan sesuatu idea susah nak dilunaskan.