Followers

Thursday, May 7, 2009

Painted it black


"I see a red door and I want it painted black,
No colors anymore I want them to turn black.

....I look inside myself and see my heart is black
I see my red door and it has been painted black
Maybe then Ill fade away and not have to face the facts
Its not easy facin up when your whole world is black."

- Rolling Stones, Painted it Black.


Ahirudin Atan atau Rocky's Bru menceritakan bagaimana beliau tertipu dengan BERSIH yang hendak mengadakan Perarakan Kuning(Yellow March) 2007. Penganjur menjanjikan perarakan itu tidak akan melibatkan politik. Akhirnya, perarakan demikian di eksploit oleh orang politik.

Hari ini ada perarakkan Baju Hitam pula. Menurut Rocky's, beliau sudah serik atau "once bitten and twice shy."Tapi perarakan Baju Hitam ini bukan perarakan rakyat, perarakan orang politik untuk orang politik dalam pertelagahan di Perak.

Di Thailand, politik jalanan telah menumbangkan beberapa rejim. Dari baju kuning ke baju merah, ekonomi Thailand menjadi tidak stabil dan pelancong berkurangan. Lagipun, siapa nak melancong tempat yang huru hara.

Minta musibah sedemikian tidak melanda Malaysia. Demokrasi memang suara rakyat tetapi ada peraturan. Berarak, kekadang membawa rakyat tidak berdosa,kanak-kanak, wanita bukan penyelesaian.

Dari baju kuning ke baju hitam, lagu Rolling Stones juga boleh diubah. "I see a yellow shirt and i want it painted black."

Yang paling lucu, jika hati kita memang hitam, kita susah nak terima kenyataan dan menghadapi dunia.

Yeah, painted it black!

No comments: