Followers

Sunday, May 24, 2009

Antara Mutu Bolasepak dan Mutu Ahli Politik Malaysia


Semalam saya bernostalgia. Sepupu saya dibawah nama WAFS dalam komen di posting 'Tempo Doeloe' ingin membina time machine untuk membolehkannya kembali ke zaman itu. Adakah kami menghadapi krisis pertengahan umur, hendak kembali menjadi remaja dengan merindui zaman dahulu?

Adakah zaman dahulu, walaupun dari segi materialnya kurang tetapi kualiti mentalnya lebih baik? Entahlah.

Kembali ke zaman 1990an, ketika bola sepak Malaysia sedang rancak melaksanakan Liga Semi-pronya, kerancakan dan keghairahan juga kualiti yang dibawa hampir sama dengan Liga Inggeris. Kami fanatik dan ghairah menyokong negeri asal masing-masing.

Kami mengunjungi stadium bila ada kelapangan dan menyokong liga semi-pro dengan sepenuh hati. Ketika itu, nama Zainal Abidin Hasan, Dollah Salleh, Fandi Ahmad, Malek Awab, Ahmad Paijan, Piyapong Pu Yoen dan berbagai lagi sangat galak mewarnai liga semi-pro.

Walaupun bolasepak Inggeris diikuti, semangat setempat dan keghairahan, rasa keterlibatan dengan kelab masing-masing di Malaysia sangat memberansangkan.

Ketika zaman Mokhtar Dahari, Sau Chin Aun dan Santokh Singh, sebelum semi pro, Malaysia hampir setanding dengan Korea Selatan dan jauh lebih hebat dari Jepun.

Anehnya di Malaysia, semakin maju negara kita ini semakin malap bolasepaknya. Setelah mendapat status Liga Super dan pemainnya sudah menjadi pro, bolasepak hilang kerancakkannya. Stadium kurang dikunjungi, hidup segan mati tak mahu. Liga dan mutunya lesu. Bolasepak kebangsaan menjadi lelucon antarabangsa.

Kita kalah dengan Laos, Kemboja, Indonesia, Thailand dan sesiapa sahaja lah. Kemajuan material dan ekonomi tidak menjanjikan kemajuan serentak sukan ini. Kerajaan telah mengambil langkah menyediakan kemudahan tetapi mutunya bukan hanya tepu, malah keterbelakang. Bolasepak kita, seperti Benjamin Button, bukan semakin matang mengikut usia tetapi semakin kanak-kanak bila sudah 'tua.'

Paling mengejutkan saya, mutu ahli politik kita. Sesetengah mereka bukan makin terbuka dan liberal dan matang, makin keterbelakang. Rocky's Bru melaporkan dalam blognya, Ketua Pemuda MCA, Datuk Dr Wee Ka Siong, juga Timbalan Menteri Pendidikan membuat laporan polis kepada blogger penganjur kempen 1Sekolah.

Malaysia sebuah negara ke arah kemajuan dan banyak juga kemudahan kelas pertama tetapi mentaliti politik kelas kelas ke tiga. Anehnya, beberapa hari lepas, Timbalan Presiden MCA, Datuk Chua Soi Lek dalam Astro Awani mengatakan kerajaan BN sekarang perlu mendengar suara rakyat atau 'public oipinion.'

Menurut Datuk Wee Ka Siong, beliau juga akan merujuk perkara ini kepada Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia. MCA merupakan parti yang memprotes Datuk Hishamudin Tun Husein mencium keris kerana menurut mereka 'boleh menyebabkan ketegangan kaum.'

Jika jurang kaum di Malaysia ini bukan kerana sekolah jenis kebangsaan, dapatkah beliau menerangkan apa sebenarnya punca penyakit ini? Mengapa mereka lantang memprotes hak-hak orang Melayu, juga menafikan Melayu sebagai bumi dan mendakwa mereka juga rakyat Malaysia dan Malaysia untuk orang Malaysia jika mereka tidak sedia menjunjung langit dibumi yang mereka pijak?

Beliau berhujah lagi, ini merupakan hak kaum Cina dan India menghantar anak-anak mereka ke sekolah jenis kebangsaan. Memang benar ini hak mereka, kita menjaminkannya tetapi zaman sudah berubah. Sudah terbukti selama 50 tahun lebih jurang perkauman ini masih ada sudah tentu ada sebabnya. Saya yakin sebabnya adalah pendidikan. Jika sekolah jenis kebangsaan merupakan puncanya, maka ia perlu diubah.

Lagipun, blogger-blogger yang menandatangani memorandum itu tidak melakukan sebarang jenayah. Mereka hanya membawa suara sebahagian rakyat Malaysia. Jika cium keris rasis, mengapa ingin mengamalkan bahasa, budaya dan adat resam mereka tidak rasis? Ada 60% orang Melayu dan bumiputera yang tidak senang dengan kewujudan sekolah jenis kebangsaan ini tidakkah menegakkannya adalah rasis.

MCA sudah kalah teruk dalam pilihanraya 2008. Dari 40 kerusi yang diperuntukkan, MCA menang 15 kerusi sahaja. Jika hanya kerana blogger minta diadakan 1Sekolah sudah dibawa hingga ke polis, macam mana hendak ada Timbalan Perdana Menteri kaum Cina?

Sedarlah sikap aristokrat sudah makin tidak boleh diterima rakyat. UMNO sudah mula ke arah merendahkan diri. MCA bila pula?

Ini zaman 'the world is flat' dan era 'goverment know best' sudah berakhir.

Tidak salah jika kami merindui zaman remaja yang mana ketika itu segalanya lebih berkualiti kecuali teknlogi maklumat dan pembangunan material.

Updated: Gambar di atas merupakan gambar Encik Kasim bin Omar, pekerja UMNO Pulau Pinang yang dipukul hingga mati dan disembah cat merah ke mukanya oleh chauvanist kaum Cina yang pro komunis sebelum rusuhan kaum 13 Mei 1969. Jika rakyat Malaysia tidak disatukan oleh 1bahasa dan 1sekolah, rusuhan kaum boleh berlaku semula.

2 comments:

Unknown said...

1 sekolah 1 malaysia tetap di sokong!

AKK-KAY said...

mungkin bukan sebab kualiti mental tetapi secara kuantiti, dah byk pilihan di depan mata, takkan mungkin bola sepak jadi agenda utama di kepala lagi kn.. tak ke? dan bila diapplikasikan kepada stabil nya politik di sesuatu zaman, akan wujud la plak insani2 yg merasa perubahan perlu sebagai mungkin sesuatu yg glamour... hurm MUNGKIN ~~ ;P