Followers

Saturday, April 7, 2012

Leader is a reader.

Hari ini hari Sabtu. Tak nak cerita pasal politik. Tapi masih teringat statement Tun Dr. Mahathir, UMNO perlukan golongan cendikiawan. Jika tidak, UMNO makin menjadi tidak relevan.

Sebenarnya, ramai pemimpin mempunyai  nama besar dalam sejarah bukan datang dari golongan yang mempunyai pendidikan akademik yang tinggi. Winston Churchill antara kegemaran saya. Dan sebenarnya ramai  lagi.

Namun begitu, walaupun tidak mempunyai pencapaian akademik yang tinggi, mereka banyak membaca. Churchill pernah menasihati anaknya, Randolph supaya mengikuti jejaknya yang menghabiskan masa selama enam ke lapan jam membaca dalam sehari.

Pembelajaran dari Decline And Fall of Roman Empire contohnya, banyak membantu Churchill dalam career dan masa Perang Dunia Kedua. Jadi, pemimpin yang hebat sebenarnya datangnya dari pembaca yang tekun(avid reader).

Tidak kira latar belakang pendidikan mereka, tapi ini merupakan golden rulenya. Malah musuh ketat Churchill, Hitler sendiri seorang avid reader. Malangnya bagi kita, kebanyakkan pemimpin kita terkena penyakit 'President Schwarzenegger'(bukan 'Susah-nak-eja') dalam Simpsons The Movie.

Kata-kata terkenalnya adalah: "I was elected to lead, not to read".



2 comments:

Jeepers Creepers said...

masalahnya sekarang nk cari kerjapun kena tgk kelayakkan gak..orang x tanyapun berapa banyak buku kita baca huhuhu...

Anonymous said...

AKU HENSEM

Org sekarang tk baca buku tp baca blog, fb, carigold, topix dan bende karut laen