Followers

Sunday, April 22, 2012

Gurau Hari Ahad: Space Odyssey 2001.


Salah satu dari director kegemaran saya adalah Stanley Kubrick. Filem-filemnya kebanyakkan mencabar minda seperti Clockwork Orange, Dr. Strangelove, Paths of Glory, Full Metal Jacket dan Barry Lyndon. Di atas merupakan sedutan dari filem Space Odyssey 2001, sebuah filem kontroversi.

Seorang pengulas pernah mengulas tentang filem berkenaan sebagai filem yang :"either you like it, or totally hate it." Filem ini juga dianggap sebagai anti-religion. Kononnya 3 juta tahun sebelum lahirnya Al-Masih, manusia adalah keturunan monyet. 

Monyet adalah sosial animal. Mereka bergerak berkumpulan. Adengan monyet tidur dalam gua mengingatkan saya kumpulan berkhemah di Dataran Merdeka.Adengan mereka bertempik-tempik kadang-kadang mengingatkan saya tentang demo yang menuntut entah apa-apa. Mungkin menuntut pilihanraya bersih dikalangan Parti Apes SeMalaya.

Dan bukan juga kebetulan apabila di bawah ini menjadi icon BERSIH 3.0.




Monyet dan manusia yang tidak boleh menerima undang-undang yang telah digubal bersama dalam Parlimen setaraf dari segi tidak bertamadun. Undang-undang monyet adalah individu, bukan untuk masyarakat ramai. Memang sesuai. 

Kita lihat apa kata wakil mereka:




Mungkin hanya ungka yang mengenali monyet.

2 comments:

Jeepers Creepers said...

ada kuar astro dulu tapi x paham langsung..x minat citer camni..

Unknown said...

One of the best movie ever made indeed!