Followers

Wednesday, April 18, 2012

PR mempejuangkan minoriti.







Selalunya, PR akan membawa suara minoriti, tapi akan mendakwa 'untuk rakyat'. Rakyat versi PR hanya golongan minoriti yang menyanggah kehendak majoriti. Contohnya dalam isu Flat Kampung Kerinchi, PR mendakwa mereka memperjuangkan nasib 'rakyat', sedang hanya 35 keluarga yang enggan berpindah. 467 keluarga lagi sudah setuju memberi kerjasama. Baca sini.

Begitu juga dengan isu Felda. Minoriti yang membantah. Kita boleh lihat pattern ini dalam isu PTPTN. Adam Adli and the geng lagi sekali kononnya 'mewakili' mahasiswa dengan bedemo di Dataran Merdeka. Malangnya kehadiran mereka hanya sedikit. Hanya sedikit yang menuntut dihapuskan PTPTN.

Namun, seperti katak, yang sedikit ini bersuara paling kuat dan memberi persepsi mereka ramai. Kesimpulannya, dengan demo dan mayhem, PR cuba menggambarkan kepada pengundi mereka berpengaruh. Lain dari itu, mereka tidak ada apa. Yelek. Nil. Kosong.

Cuba kita lihat youtube di atas. Kita lupakan fahaman politik. Anak-anak muda itu sudah mula menjadi professional demonstrator. Di Indonesia ramai seperti ini, dan digunakan oleh sesetengah parti untuk mewujudkan keadaan huru-hara.

Mereka sering mendakwa hak asasi untuk berdemo dan ada dalam perlembagaan. Malah, undang-undang kerajaan tempatan juga sudah tidak ada makna bagi mereka. Segalanya perlembagaan.Kononnya. Mereka bersifat angkuh dan sombong terhadap penguatkuasa yang hanya menjalankan kerja. Mungkin mereka lupa, penguatkuasa juga rakyat dan akan mengundi dalam PRU. 

Lemparan 'barua UMNO' kepada penguatkuasa adalah keterlaluan. Keterlaluan dari golongan yang mengaku mereka wakil puak intelek dan mahasiswa(benarnya juga ada blogger memanggil mereka 'mahasewel'). Apa jadi jika penguatkuasa tidak menjalankan tugas dan membiarkan sesiapa saja bergelandangan di Kuala Lumpur. 

Apa jadi pada ibukota kita?

Peraturan pertama 'tamadun' adalah undang-undang. Empayar Rom menjadi empayar kerana rakyatnya mengikut undang-undang dan peraturan. China purba juga begitu, tidak ketinggalan Empayar British. Jika kononnya 'rakyat' boleh buat peraturan suka-suka, maka akan wujudlah masyarakat 'tidak bertamadun'. 

Mungkin itu yang PR inginkan? "Arab Spring' versi Malaysia. PR jelas memperjuangkan kepentingan minoriti. Dan minoriti akan tetap tumpas. Dalam perbezaan pendapat, komunis Rusia terbahagi kepada golongan Bolshevik dan Menshevik.

Bolshevik bererti majoriti. Menshevik minoriti. Lenin, Stalin dan Trotsky adalah Bolshevik, berjaya menggulingkan Czar dan komunis Menshevik sekaligus. Sebab itu Revolusi itu dinamakan Revolusi Bolshevik. Menjengkelkan Stalin, apabila ada puak yang sanggup mengaku Menshevik atau minoriti.

35 keluarga v 146 keluarga. PR minoriti. Beberapa kerat mahasiswa menentang majoriti yang mahu PTPTN. PR minoriti. Minoriti dalam felda menentang majoriti juga. PR memang Menshevik. Dalam pejuangan LBGT atau golongan seks songsang, majoriti rakyat Malaysia adalah straight. Lagi sekali PR minoriti.

Menshevik. Menshevik.






1 comment:

Anonymous said...

Betul ke bro ..atau kita terlepas pandang KERAJAAN yang dok suap dan manjakan puak2 minoriti nie sehingga kepal ditunjal pun masih lagi dok membisu dan mengrekot...

Salah kita bro bukan puak2 setan tu.Fikir2kan.