Followers

Saturday, April 28, 2012

Menjelang BERSIH 3.0

Pada pukul 12 tengah malam saya telah ke Dataran Merdeka untuk melihat manusia berdemo di sana. Saya telah mengambil beberapa keping gambar. Di bawah adalah gambar dua orang kanak-kanak dengan bapanya. Tidak pasti samada bapanya seorang pendemo atau hanya penonton. Pelik, terutama orang Melayu menganggap perkara sebegini sebagai termasyar



Kehadiran semalam sekitar 1500 ke 2000 orang. Ada juga yang turut memprovokasi polis apabila kereta polis lalu dan ada cubaan menghalang sebuah bas polis. Saya pernah mengatakan BERSIH kali ini tidak dapat sambutan. Seorang pembaca mengatakan saya silap kerana ternyata BERSIH mendapat sambutan.

Adakah mereka juga pengundi, atau warga Malaysia?

Sebenarnya maksud saya dari segi promosi. Ada beberapa orang langsung tidak mengetahui BERSIH akan diadakan pada 28hb April. Ini menunjukkan orang 'atas pagar' tidak mendalam mengetahui tentang BERSIH kali ini berbanding sebelum ini yang diberi liputan meluas oleh media perdana dan blog pro-BN.

Berbeza dengan BERSIH 2.0, BERSIH kali ini tidak jelas tuntutannya. 7 dari 8 tuntutan sudah diberi perhatian oleh SPR. Hanya tuntutan tempoh berkempen selama 21 hari saja masih tidak dipenuhi. Namun tutntutan BERSIH 3.0 masih lapan seperti BERSIH 3.0. Apa yang mereka inginkan sebenarnya?


Anggota polis yang berkawal, kali ini tiada FRU, hanya polis biasa dan DBKL.

Jadi BERSIH kali ini bukan cerita tentang ketelusan pilihanraya sangat. Kerana itu ianya disertai oleh penuntut seks bebas iaitu LGBT, pembantah Lynas, UBAH DAP dan berbagai lagi. RIngkas, mereka bukan rakyat, bukan juga NGO dan bantahan asli pembangkang.

Saya jangkakan akan ada seramai 30 ribu pendemo esok. Mereka mensasarkan 500 ribu. Namun bantahan ini bukan bantahan rakyat. Ini bantahan partisan, dibantu oleh NGO pro Pakatan. Itu saja. 

Sila teruskan ikutan laporan seterusnya kerana esok saya akan ke Dataran untuk melihat BERSIH secara live. InsyaAllah, saya akan sentiasa kemaskini blog ini khas untukmu, BERSIH.

1 comment:

Anonymous said...

Pada blog tuan tercatat -
Che Det
DEMONSTRASI
9 months ago

tapi TMM ade latest posting hari Jumaat 28/04/2012.

Pls update.

Nani Cheras