Followers

Saturday, April 28, 2012

Live dari Dataran Merdeka

Siapa akan kutip sampah-sampah ini? DBKL


Antara mereka ada barb wire

Pendemo tidak dapat masuk ke Dataran

Dataran Tak Merdeka menurut mereka

Lepas makan, tinggal.

Tengok sendiri BERSIH dari dekat


Saya melalui jalan Puduraya untuk ke Dataran. Di sepanjang jalan saya lihat berbagai gelagat pendemo. Mereka bersorak, bertempik dan melaungkan berbagai slogan. Antaranya: "Bersih! bersih!, tolak tolak, kezaliman, hidup hidup! hidup rakyat, tolak tolak, tolak UMNO, tolak tolak, tolak BN" dan berbagai lagi.

BERSIH sudah bukan gerakan rakyat. Sudah makin jelas ianya adalah protes pembangkang. Atau protes NGO pro pembangkang. Setakat pukul 12 tadi saya anggar berkumpul di Dataran seramai 5 ribu. Oleh kerana mereka tidak duduk setempat, mereka mengelilingi sekitar Dataran, sukar untuk menganggar dengan tepat.

Perhimpunan ini adalah ujian kepada Peace Assembly Act atau Akta Himpun Aman. Setakat ini polis melakukan kerja dengan baik. Mereka biarkan saja pendemo berbuat sesuka hati selagi tidak merempuh Dataran Merdeka. Mereka sangat professional.

Dalam perjalan pulang ke hotel melalui LTR STAR, saya berbual dengan beberapa orang yang tidak terlibat. Seorang dari mereka adalah Melayu dan menyatakan siapa yang turun berdemo itu adalah 'bodoh'. Menurutnya, negara Malaysia sudah aman dan tidak perlu semua ini.

Seorang lagi merupakan dari kaum India. Beliau hanya bercakap dengan rakannya dan saya terdengar. Katanya: "Kalau hujan turun lebat dan banjir, padan muka diaorang, pergi lari naik Menara Maybank". Ketika itu kami sedang melalui Menara Maybank.

Rakyat mana BERSIH wakili. LBGT? Anti-Lynas? Solidiriti Mahasiswa?

Erm......

No comments: